K soudu řidič autobusu nepřišel

C h o m u t o v - Chomutovský okresní soud se začal zabývat téměř tři roky starou tragickou havárií českého autobusu u průsmyku Svatého Bernarda u kantonu Graubinden ve Švýcarsku. Při nehodě zemřely dvě ženy a třetí podlehla svým zraněním sedmnáct dní nato. Majitel autobusu, čtyřiačtyřicetiletý jirkovský autodopravce Josef Baránek, k soudu nepřišel.
Obžaloba muže viní z obecného ohrožení. Řidič totiž už před jízdou věděl, že brzdy nejsou v pořádku. Baránkovi hrozí až desetiletý trest.

Senát odročil líčení na červenec, kdy vyslechne ještě druhého řidiče, který se před soud nedostavil a ani se neomluvil.

Nehoda klientů chomutovské cestovní kanceláře Firo-Tour měla děsivé následky. Kromě tří mrtvých bylo sedm lidí zraněno těžce, devatenáct lehce, pouze čtyři cestující vyvázli bez zranění.

Autobus měl už na cestě několik závad
V autobuse cestovalo třiatřicet lidí, kteří nastupovali v Chomutově a v Praze. Někteří cestující už při cestě pozorovali podivné nesrovnalosti. Řidiči například dvakrát stavěli, aby opravili závadu.

"Nabrali jsme zhruba dvouhodinové zpoždění. Těsně před nehodou se nic zvláštního nedělo, jen jsme jeli hrozně rychle. Pak už jsme cítili jen náraz a prudký pád z desetimetrového srázu. Spadli jsme na bok, odkud se autobus převrátil ještě na střechu. Kdo mohl, vyběhl ven, ostatní se snažili vyprostit za každou cenu," vzpomínala před soudem jedna ze svědkyň, která si několik dní poležela ve švýcarské nemocnici.

"Ze zájezdu mám dodnes noční můry. Ze zranění jsem se vyléčil, ale pořád se mi vybavují chvíle těsně po nehodě. V uších mi pořád zní křik a nářek mých spolucestujících, vidím vysypané sklo, rozházená zavazadla a krev," svěřil se jeden ze svědků, který odjížděl na několikadenní zájezd do švýcarského Lugana z Prahy.

Řidič vyjel s nespolehlivým autobusem
Ihned po nehodě zkoumali příčinu nehody švýcarští policisté a soudní znalci. Ti se nakonec shodli na příčině neštěstí - selhání brzd v důsledku chybějícího zpomalovacího retardéru, který je součástí každého autobusu.

Vozidlo mělo navíc celou cestu vážné potíže s chlazením motoru, při stoupání do hor mu dokonce praskl olejový chladič. O nefunkčním retardéru však Baránek věděl už tři roky před nehodou, ovšem kvůli nedostatku peněz ho nenechal opravit a jezdil bez něj.


Video