Boeing přelétával nad českým územím ve výšce 10 300 metrů. Podle neoficiálních informací iDNES šlo o stroj britské společnosti.
"Podle našeho pátrání v Londýně nešlo o náš stroj," řekla iDNES mluvčí české pobočky britských aerolinek. "Zjistili jsme, že letadlo patřilo pravděpodobně společnosti British Midland," dodala.
Letadlo se nehlásilo už na Slovensku
Kontakt s letadlem ztratili už pracovníci řídících středisek na Slovensku. "S boeingem ztratilo spojení už řízení letového provozu v Bratislavě," řekl iDNES šéf vyšetřování Řízení letového provozu ČR Josef Novotný.
"Slováci nám dali zprávu o ztrátě spojení v úterý v 8:22, o osm minut později odstartovala armádní pohotovost," popisuje Novotný. "Po třech minutách se podařilo kontakt s boeingem navázat. Stíhačka proto mohla být odvolána," dodal.
Proč pilot nenavázel při přeletu nad naše území spojení? "To je předmětem šetření," říká Novotný. "Příčiny mohou být dvě. Buď se na palubě porouchala vysílací souprava, což je málo pravděpodobné, nebo jde o chybu pilota. Na naší straně závada nebyla," dodal šéf vyšetřovatelů.
Závada je nepravděpodobná, říká vyšetřovatel
Na palubě letadla jsou podle Novotného pro případ poruchy celkem dvě vysílací soupravy. Pokud by se porouchaly obě, má letoun možnost vyslat signál k řídící věži. Ta stroj označí na radarch jinou barvou a naviguje ostatní, aby se letadla nesrazila.
Celý případ převezme od Řízení letového provozu Úřad pro civilní letectví. "Letadlo z Istanbulu do Londýna letí nejbližší cestou, tedy obloukem přes Slovenskou a Českou republiku. Pilot má při přeletu hranic povinnost přihlásit se řídící věži daného státu," říká ředitel Úřadu pro civilní letectví Miroslav Ošťádal.
"Pro přelet hranic stačí pilotovi ohlášení "radar contat", aby bylo jasné, že zaznamenal přelet nad další území," dodal šéf úřadu.
Stíhačka by boeing dostihla během tří minut
Vojenská stíhačka startovala v úterý přesně v půl deváté ze základny v Čáslavi. K Boeingu by se dostala přibližně během tří až čtyř minut. Armáda tají, v kterých místech území by ke střetu došlo.
"Za jak dlouho a kde by stíhačka letoun dostihla, vám říci nemůžu," odpověděl na otázku iDNES mluvčí vzdušných sil. "Je zřejmé, že kapitán letadla nedodržel předpisy a po vstoupení do našeho vzdušného prostoru nenechal ověřit svou identitu," říká Sýkora.
Střelbu předcházejí výstražné signály
Co by se dělo, kdyby se boeing včas s věží nespojil? "Existují přesně dané signály, které by vojenský letoun musel provést. Začíná to od blikání světly až po mávání křídly," říká mluvčí letectva.
"Pokud by letoun neodpovídal, následuje výstražná střelba. Až po těchto všech pokusech by se přistoupilo k řešení definitivnímu," dodal.
I tento případ podle Sýkory dokazuje, jak je potřebné vzdušný prostor chránit. "Když se mluví o nových letadlech, spojuje se to se slovem válka. Po 11. září je však všechno jinak, takzvaný air policing (doktrína NATO, pozn. red.) je více než potřebný."