Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

John povede investigativce Týdne. Zůstane i šéfem bezpečnostního výboru

  18:15aktualizováno  21:34
Předseda Věcí veřejných Radek John zcela otevřeně propojí českou politiku a média. Od 1. listopadu povede publicistické oddělení vydavatelství Empresa Media, pod které spadají časopisy Týden nebo Instinkt. John přitom dál zůstává šéfem sněmovního bezpečnostního výboru, kde se probírají i citlivé informace.

Šéf VV Radek John se vrací k novinařině (ilustrační foto). | foto:  Michal Šula, MAFRA

John v tiskovém prohlášení uvedl, že hodlá dál v politice zůstat. Ve středu ale zároveň na grémiu strany předložil návrh na svolání volební konference na začátek příštího roku s tím, že nebude znovu kandidovat na post šéfa Věcí veřejných. Pro částečný návrat k žurnalistice se rozhodl, protože některé kauzy prý nedokáže řešit ani jako politik. Necelý rok přitom vedl i ministerstvo vnitra.

"Vzhledem k tomu, že mafiánskou chobotnici rozkrádající veřejné peníze v této zemi nelze zřejmě porazit pouze politickými prostředky, rozhodl jsem se vrátit také k autorské práci. Hodlám publikovat fakta o rozkrádání v této zemi a informace z české politiky, které má česká veřejnost právo znát," uvedl John, který bude zároveň dál šéfovat sněmovnímu bezpečnostnímu výboru.

Kauza Ora print

Radek John až do začátku roku 2009 pracoval na TV Nova, kde vedl investigativní pořad Na vlastní oči. On sám ke svému odchodu z Novy řekl, že se pro to rozhodl sám. Spekulovalo se ale i o tom, že důvodem bylo Johnovo působení ve společnosti Ora print, která měla velmi blízko ke kontroverznímu podnikateli Romanu Janouškovi. Ora print zároveň získala některé státní zakázky. Pro VZP pak vydávala předražený časopis.

Ten v minulosti řešil například spor ministra financí Miroslava Kalouska a nyní už bývalého policejního prezidenta Petra Lessyho (více zde). Některé informace, které se na výboru probírají, jsou považovány za citlivé a na veřejnost by se neměly dostat.

Nebude to střet zájmů, tvrdí John i šéfredaktor

Johnovo oddělení bude připravovat materiály pro více titulů vydavatelství podnikatele Jaromíra Soukupa. Patří do něj týdeníky Instinkt, Týden a Sedmička, nově i TV Barrandov. Mediální magnát Soukup je považován i za velmi vlivného lobbistu, který se snaží ovlivňovat dění v české politice. Spolupracoval například s odpadlicí od Strany zelených Olgu Zubovou nebo s nyní už bývalým šéfem ČSSD Jiřím Paroubkem. Nyní pomáhá v prezidentské kampani Janu Fischerovi.

I kvůli tomu vzbudil Johnův krok rozpaky. On sám ale práci poslance a investigativního novináře za střet zájmů nepovažuje. "V demokratickém státě nesmí být síla, která by politikovi bránila v publikování faktů, které při své práci zjistil. Publikační činnost politiků je zcela běžná, stejně jako je běžné, že poslanci neopouštějí svou profesi, které se v životě věnovali," tvrdí.

Etický problém v Johnově působení nevidí ani šéfredaktor časopisu Týden František Nachtigall. "Výsledek jakéhokoliv textu posuzuje čtenář a vše ostatní jsou předpojaté myšlenky, se kterými nesouhlasím," řekl iDNES.cz. V titulech Empresa Media je podle něj dobře nastavený editorský systém, který prý případným chybám a rizikům zabrání. "Když je tento systém správný, tak není důvod se něčeho obávat," dodal šéfredaktor.

S tím nesouhlasí Barbora Osvaldová, která vyučuje žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy a předsedá komisi pro etiku Syndikátu novinářů. Podle ní je nové Johnovo angažmá nepřijatelné. "V Týdnu mohou stokrát říkat, že si ho ohlídají, ale to s tím nesouvisí. Jde o konflikt zájmů, i kdyby byl Radek John svatý. Podle mě by měl jednu z těch funkcí opustit," říká Osvaldová.

Je to přitažené za vlasy, míní poslanec Tejc

Johnův návrat do žurnalistické branže "ocenil" i místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek. "Pokládám to za velmi férový krok. Česká média se neustále snaží předstírat, jak jsou nezávislá. Časopis Týden jako první řekl, jak je to doopravdy," řekl redakci iDNES.cz. O nezávislosti Týdne i Radka Johna jako novináře pochybuje také místopředseda ČSSD Jiří Dienstbier.

"Spojení role vrcholného politika a aktivního novináře je v normálních poměrech zcela nestandardní. Pan předseda John by se měl konečně rozhodnout, jestli chce být politikem, nebo novinářem. Nemůže být obojím, to zcela popírá roli nezávislé žurnalistiky," sdělil ČTK premiér Petr Nečas.

S premiérovým názorem souhlasí také poslanec ČSSD Jeroným Tejc. Johnovo jednání pokládá za špatný vtip. "Přijde mi to přitažené za vlasy," uvedl.

Zároveň mu přijde podezřelé, že se zpráva objevila jen několik dní před kongresem ODS. "John může za pár dní říct, že se vzdá svého poslaneckého mandátu, aby nebyl ve střetu zájmů a na jeho místo může nastoupit někdo, komu se bude snáze vysvětlovat, že podržel Nečasovu vládu," prohlásil s tím, že dělení na Věci veřejné a LIDEM může být jen na oko a za Johnovým návratem k novinářské kariéře může stát snaha Víta Bárty udržet vládu Petra Nečase.

John odhalil spoustu korupce, hájí poslance Nachtigall

Nachtigall nechtěl uvést, jak velký bude mít John úvazek. "Velikost úvazku nekomentuji u žádného novináře, pro mě to není specifický případ. Pro mě je to dobrý novinář, proto ho chci, a proto u nás bude pracovat," uvedl.

John podle něj za svou novinářskou kariéru dokázal odhalit spoustu nešvarů a korupce. "V Česku asi není novinář, který by měl na svém kontě tolik psaných či televizních reportáží, úspěšných knih, filmových scénářů," uvedl Nachtigall v tiskovém prohlášení.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bouřková mračna.
Západem Čech se prohnaly silné bouřky, další přijdou během noci

Karlovarským a Plzeňským krajem se přehnaly silné bouřky. Během noci budou postupovat na východ a slábnout. Další bouřky přijdou z jihozápadu během noci a...  celý článek

Andrej Babiš a Jaroslav Faltýnek
Poslanci chtějí od policie celý spis k žádosti o stíhání Babiše a Faltýnka

Poslanci žádají policii, aby mandátovému a imunitnímu výboru poskytla celý vyšetřovací spis ke kauze Čapí hnízdo, v níž chtějí stíhat šéfa ANO Andreje Babiše a...  celý článek

Nový hangár na letecké základně v Čáslavi
NATO chválí letecké základny v Česku. Investuje do nich miliardy

Výtečné. Tak zní verdikt zvláštní inspekce z velitelství vzdušných sil NATO, která kontrolovala stav leteckých základen v České republice. Především letištní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.