Jmenování a odvolávání ministrů a ústava

V souvislosti s odvoláním ministra Rusnoka a jmenováním ministra Urbana se vynořily spekulace o právu presidenta republiky zkoumat kvalifikaci navrženého ministra. Tato otázka není úplně nová, v minulosti odkládal jmenování ministra i předchůdce presidenta Klause, president Havel.
Zajímavá je otázka, zda president republiky má povinnost návrh předsedy vlády přijmout. Ústava stanoví, že president jmenuje ministra navrženého ministerským předsedou, (Hlava třetí, článek 68: V ostatních případech prezident republiky jmenuje a odvolává na návrh předsedy vlády ostatní členy vlády a pověřuje je řízením ministerstev nebo jiných úřadů), ale věc dále neřeší.
Vyplývá z toho buď presidentova povinnost návrh přijmout, potom ale by ústava měla obsahovat doplňující článek, jako je tomu v případě odvolávání ministra, anebo je v presidentově pravomocí návrh odmítnout, a v tom případě ministerský předseda navrhuje jinou osobu. Podle současné dikce ústavy se zdá, že obě varianty jsou možné.
Jasné je jen to, že president nemůže sám určit, kdo má být jmenován do funkce ministra, jmenování musí předcházet návrh předsedy vlády.
Ústava je jasná v případě odvolání, president nemůže samovolně odvolat ministra, může tak učinit jen na návrh ministerského předsedy, a v tom případě ústava doplňuje, že president ministra odvolat musí, (Hlava třetí, Článek 74: Prezident republiky odvolá člena vlády, jestliže to navrhne předseda vlády).
V každém případě se zdá, že ústava je ve věci jmenování ministra ambivalentní, měla by být změněna, anebo by měl k věci vydat vyjádření Ústavní soud.
 

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video