Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jižní Město čeká zásadní změna

  10:35aktualizováno  10:35
Chodov - Nová městská centra obklopují střed metropole. Jeden takový komplex - dosud největší a nejdražší - vyroste i na Chodově. Supermoderní komplex, kterým se honosí každá světová metropole, projekt, který ukončí pověst Jižního Města jako mamutí noclehárny, ale také projev megalomanie, destruktivní továrna konzumu. Takové přívlastky doprovázejí společensko-kulturní centrum, které by do několika let mělo vyrůst u stanice metra Chodov, po obou stranách Roztylské ulice.

Na projektu jsou závratná především dvě čísla. Investor se chystá zastavět plochu o rozloze dvě stě patnácti tisíc metrů čtverečních. Pro srovnání: kulturně-obchodní centrum Nový Smíchov se rozkládá na sto šedesáti šesti tisících metrech čtverečních. Náklady na stavbu by se podle odhadů investora měly vyšplhat až na dvanáct miliard korun. Další chystaný obří projekt, "město mrakodrapů" na pankrácké pláni, spolyká zhruba osm miliard.

Centrum Chodov:
- Západní strana Roztylské ulice:
obchodně-společenské centrum s hypermarketem, multikinem s osmi sály, restauracemi, sportovními areály, byty, ale také novým náměstím.
- Východní strana Roztylské ulice:
sedmipodlažní kancelářská budova
- Obě strany spojí prosklený most i podzemní tunel. V areálu vzniknou parkoviště o celkové kapacitě pět tisíc míst.
"Lokalitu Chodova a zároveň i Jižního Města oživíme. Tamní obyvatelé tam v současnosti nemají žádnou možnost, kde by trávili volný čas, nemají kde nakupovat, kde se bavit. Jižní Město přestane být pouhou noclehárnou," prohlašuje Martin Macháč, zástupce ředitele investora, firmy Rodamco.

Projekt má jednoznačnou podporu u zástupců města. "Na takový projekt čekáme již od roku 1989. Jižní Město konečně začne žít. Zatím mu chybí vybavenost městského typu, to znamená centrum s ulicemi, obchody, kavárnami a podobně," uvedla mluvčí Prahy 11 Lenka Střihavková.

Projekt vítá i primátor Jan Kasl. Za pozitivní považuje především to, že se Centrum Chodov i další podobné komplexy začínají objevovat i poblíž středu města. "Je dobře, že se tato centra začínají do středu města více posouvat. Výhodou centra na Chodově je jeho umístění přímo u stanice metra. Lidé si mohou pohodlně nakoupit, vyřídit nejrůznější věci blízko svého domova," řekl Kasl.

Primátor je přesvědčen, že boom komplexů se v nejbližší době nezastaví. "Praha má stále velký deficit obchodní plochy, až nyní se to začíná vyrovnávat. Myslím, že vzniknou ještě nějaká menší centra, jako například v Dejvicích, Vršovicích či Holešovicích," dodal Kasl.

Ekologický aktivista Martin Skalský ze sdružení Děti Země se však nárůstu multiplexů obává. "Je to hrozně umělé. Lidé místo toho, aby jeli v sobotu vlakem do přírody, tak jedou autem do hypermarketu. Jen neustále nakupují, ostatní zájmy upadají, sami se nijak nerozvíjejí," poznamenává Skalský.

Odpůrci těchto obřích projektů nejčastěji dále mluví o násilném přeměňování lokality, o přílišné monstróznosti staveb, o výrazném zvýšení intenzity dopravy.  "Tato centra přitahují strašné množství dopravy, navíc jsou nevzhledná, město nijak esteticky nepovznášejí," říká Skalský. Domnívá se, že svou přítomností umrtvují život v okolí, protože k sobě stáhnou veškerou pozornost.

Sociolog Kamil Kuchař z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v souvislosti s komplexy dokonce hovoří o sociální deformaci. Podle něj radikálně mění styl života Pražanů. "Je otázkou, čí je to ale styl," ptá se Kuchař. "Faktem však zůstává, že určitá skupina lidí komplexy zaměnila například za návštěvu Karlštejna. Tato centra jsou pro ně něčím podobným jako komerční televize, úplně je pohlcují. Nemyslím si ale, že se jedná o celou společnost," míní sociolog.

A jak se na mamutí komplexy dívají sami architekti? V drtivé většině se k tomuto tématu nechtějí vyjadřovat. Svůj zdrženlivý postoj vysvětlují tím, že by si kritikou multiplexů proti sobě poštvali investory.

"Podobná nabídka, jako je projektování centra Chodov, se neodmítá. Je to prostě lukrativní záležitost, ateliér to uživí na několik let. Ideál takové  stavby, jako byly například barokní budovy, jde stranou," říká jeden z významných pražských architektů, který si přál zůstat v anonymitě, právě z důvodů případné negativní pověsti u investorů.

"Sám nemám takové megalomanské projekty rád, většinou necitlivě mění ráz krajiny. Město, které by mělo přirozeným vývojem vznikat sto let, je násilně vpasováno do určité lokality v horizontu tří pěti let. Na druhé straně fenomén Jižního Města je sám o sobě synonymem nepřirozenosti," dodává tento architekt.
Projekt Nového Chodova také považuje za velmi riskantní podnik, především kvůli velké investici. Obává se, že by tam několik let mohlo být jedno obří staveniště.

"Nikdo nedokáže odhadnout, co bude za pět let, ale už vzhledem k našim výnosům chceme šedesát procent projektu uskutečnit do tří let," podotýká zástupce investora Martin Macháč. Výstavba centra by podle něj měla začít v létě příštího roku. Nová čtvrť by měla být dokončena nejpozději do konce roku 2008.

Investor: Měníme divočinu

Multikomplexy většinou bývají svými investory představovány jako projekty, které přinesou lokalitě oživení. Martin Macháč, zástupce ředitele společnosti Rodamco, která je jedním ze dvou investorů gigantického projektu Centrum Chodov, mluví o zkulturnění divočiny.
Nemyslíte si, že určitá část lidí má divočinu ráda? Nevnucujete jim svůj vkus?
Slovo divočina je dobře volené, kdokoliv se tam vypraví, zdravou nohou tamní pozemek neprojde. Je tam skládka, jsou tam ruiny staveb, bezdomovci, ostnaté dráty a ploty. Nicméně denně tam tudy procházejí stovky tisíce lidí z metra domů.
Ale co ten vnucený vkus?
Žádný developer na světě se nezavděčí všem. Ale kolem Chodova, Hájí či Opatova jsou jen betonové monobloky bez zeleně. Při realizaci projektu sice také použijme beton, sklo, ocel i přírodní materiály, ale troufám si říci, že to pro lidské oko i život bude nesrovnatelně lepší kombinace.
Hlavní architekt projektu prohlásil, že taková čtvrť vzniká dvě stě tři sta let. Vy to chcete zvládnout za sedm. Necítíte ani tady násilí?
Chceme dát vzniknout dvěma náměstím a spojnicím uličního typu, které využívají stávajících vyšlapaných stezek. Aby to nějak zapadlo do prostředí, je ambicí velikou, ale v horizontu pěti deseti let to není nesplnitelné.
Ekologové se obávají, že stavba naruší blízký Kunratický les...
Žádným způsobem nezasáhneme do lesních porostů, které jsou poblíž. Na druhou stranu se žádná stavba  nevyhne dočasnému konfliktu s životním prostředím, ale to co tam v současnosti je, už ani horší být nemůže.
Zvýší se hustota dopravy v lokalitě?
Bylo by licoměrné tvrdit, že tam lidé nebudou dojíždět autem, ale hypermarket je zapuštěn do země, parkoviště jsou v podzemí. Snažíme se, aby návštěvníci  obyvatelům, kteří tam bydlí, mizeli z očí a nořili se do podzemí.

Takto si investor chodovského centra představuje konečnou podobu své dvanáctimiliardové investice. (14. 6. 2001)

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na jihu Moravy vedro, v Čechách bouřky, varují meteorologové. Víkend proprší

Závěr týdne bude deštivý, v pátek večer přijdou do Čech bouřky a nejvíce srážek se objeví v sobotu, kdy bude pršet na celém území. V neděli se začne postupně...  celý článek

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta
Jihočeský kraj chce rozšířit mýto i na další silnici I. třídy

I na jihočeských silnicích první třídy budou muset platit řidiči nákladních aut mýto. Kraj nejdříve návrh ministerstva dopravy odmítal, ale nyní na něj...  celý článek

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek
Soutěž: vyhrajte první český elektrokočárek

Pohon, světla, automatické houpání a ohřívač stravy vám usnadní každý výlet.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.