Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Korejský Rasputin v sukních vyslechl obvinění, podezřelá je i prezidentka

  12:48aktualizováno  12:48
Jihokorejská prokuratura oficiálně obvinila přítelkyni prezidentky Pak Kun-hje, že zneužívala vztahu s hlavou státu k vlastnímu obohacení. Samotná prezidentka by podle úřadu mohla být spolupachatelkou. Prohlášení žalobců dál stupňuje tlak na její odstoupení. Desetitisíce Korejců v sobotu opět demonstrovaly v ulicích Soulu.

Demonstranti v maskách obviněné Čche Son-sil a jihokorejské prezidentky Pak Kun-hje. | foto: Reuters

Prokuratura začala chystat výslech prezidentky kvůli podezření, že umožnila své dlouholeté přítelkyni Čche Son-sil zasahovat do státních záležitostí a získat jmění nezákonnými prostředky. „Na základě důkazů, které se dosud podařilo získat, byla prezidentka ve značné míře s Čche Son-sil spolčena,“ řekl šéf prokuratury v Soulu.

Důvěrnice hlavy státu

Prezidentka Pak Kun-hje a údajná šedá eminence Čche Son-sil se znají díky svým otcům. Pak Čong-hui vládnul Jižní Koreji od vojenského převratu v roce 1961 až do října 1979, kdy ho zavraždil velitel tajné služby.

Paka obklopil úzký kruh poradců včetně Čche Taj-mina, vůdce náboženské sekty Víra věčného života. Američtí diplomaté o něm mluvili jako o korejském Rasputinovi - asijské obdobě ruského mystika, který měl značný vliv na carskou dynastii Romanovců.

„Říká se, že duchovní pastýř měl naprostou kontrolu nad tělem i duší Pak (Kun-hje) v průběhu jejího dospívání a že jeho děti v důsledku toho nahromadily enormní bohatství,“ stojí v depeši zveřejněné serverem WikiLeaks.

Když Pak Kun-hje po smrti své matky převzala povinnosti první dámy, Čche Son-sil se stala její hlavní důvěrnicí. Zůstala jí dlouhé desítky let.

Pak na její služby spoléhala coby premiérka, kandidátka na prezidentku i hlava státu. Někdejší vysocí úředníci agentuře Reuters řekli, že Čche byla prakticky nejmocnější ženou Jižní Koreje.

Jeden ze dvou zatčených a rovněž obviněných prezidentčiných poradců údajně předával Čche Son-sil tajné informace, na jejich základě dcera sektářského vůdce - americkými diplomaty označovaného za korejského Rasputina - zřejmě ovlivňovala důležitá státní rozhodnutí.

Prezidentčin právní zástupce prohlásil, že naznačování spoluviny prezidentky je z říše fantazie a že prokuratura vybudovala „fiktivní stavbu“. Mluvčí Modrého domu, kde úřad hlavy státu sídlí, označil oznámení prokuratury za hluboce politováníhodné.

„Tým vyšetřovatelů se vyslovuje, jako by prezidentka spáchala vážný zločin. To naprosto není pravda, ale nic než domeček z karet postavený na opakovaných výmyslech a spekulacích, které zcela opomíjejí fakta,“ řekl.

Prezidentku chrání imunita, obvinění nepadne

Prokuratura sdělila, že hlavu státu chrání ústavní imunita, takže nemůže být obviněna. „Budeme však ve vyšetřování prezidentky pokračovat,“ sdělil zástupce prokuratury bez dalšího vysvětlení.

Podle ústavy lze nejvyššího ústavního činitele Jižní Koreje soudně stíhat jedině za velezradu. Tvrzení o prezidentčině spoluvině však nadále posiluje volání Jihokorejců po prezidentčině odstoupení. Opoziční strany se zatím nevyslovily, zda vyvolají impeachment, tedy proceduru odvolání prezidentky, pokud ona sama odstoupit odmítne.

Fotogalerie

Politolog a profesor univerzity v Soulu Kim Jun-sok ale řekl, že oznámení prokuratury lze chápat jako „právní základ pro impeachment, a ne jenom jako zpochybnění morálních a politických kvalit“ prezidentky.

Čche neměla žádnou exekutivní ani poradní funkci. Všichni tři jsou podezřelí mimo jiné z toho, že s využitím vazeb na prezidentku nutili jihokorejské firmy k podpoře nadací, které ovládali.

Pak v televizi prosila o odpuštění, vzdala se výběru premiéra

Vyšetřovatelé kvůli skandálu prohledali například sídlo technologického gigantu Samsung, jehož vysoký manažer údajně firemní peníze investoval do koně a jezdeckého výcviku dcery Čche Son-sil výměnou za vládní podporu, kterou mu prezidentčina přítelkyně měla zajistit (psali jsme o tom zde).

Kvůli politickému a finančnímu skandálu protestují několik víkendů v Soulu i jiných korejských městech statisíce lidí. Požadují především rezignaci prezidentky, jejíchž chování podle nich podkopává demokracii v zemi.

Důvěra v hlavu státu se v průzkumech propadla až na pouhých pět procent. Pak Kun-hje se za aféru „hluboce omluvila“ v televizi, vyměnila premiéra a dokonce nabídla parlamentu, že se svého práva na výběr šéfa vlády vzdá ve prospěch zákonodárců.

Minulou sobotu na protest přišlo podle pořadatelů až milion lidí, tuto sobotu hovořili o 450 tisících účastníků. Podle policie jich však bylo méně, hovoří o 170 tisících demonstrantů.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Svědectví o brutálních praktikách v syrských vězeních před lety podal také...
V Turecku zabili syrskou aktivistku a její dceru. Mapovaly mučení v Sýrii

Syrská opoziční aktivistka Urúba Barakatová a její dcera, novinářka Halla, byly zavražděny v Turecku. Policie našla obě ženy ubodané v jejich istanbulském...  celý článek

Test íránské rakety S-200 na vojenských manévrech nedaleko Búšéhru (29....
Írán otestoval novou balistickou střelu, má dolet dva tisíce kilometrů

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou raketu typu Choramšár. Podle zprávy státní televize má tato střela dolet dva tisíce kilometrů a může nést...  celý článek

Nový prezident Íránu Hasan Rúhání vystoupil v New Yorku na zasedání Valného
Balistického programu se nevzdáme, armádu posílíme, varuje Ruhání Trumpa

Írán hodlá pokračovat ve svém balistickém programu a posílí své vojenské schopnosti navzdory tlaku Spojených států. Prohlásil to íránský prezident Hasan Ruhání...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.