Jižní a Severní Korea zahájily sjednocení stavbou železnice

Tisíci barevných balónků a ohlušujícím třeskotem rachejtlí oslavili Jihokorejci zahájení obnovení stavby železnice vedoucí přes těžce zaminovanou a ozbrojenou hraniční demilitarizační zónu do Severní Koreje.
Železnice, která byla naposledy v provozu těsně před začátkem Korejské války v roce 1950, je považována za první krůček ve sjednocování obou zemí.

"Přes půl století byla zničená železnice symbolem našich rozdělených národů a Studené války. Dnes začínáme naši rozdělenou vlast znovu spojovat," slavnostně prohlásil jihokorejský prezident Kim Te-džung.

Součástí slavnostní ceremonie bylo zprovoznění kraťoučkého úseku železnice, po níž projela lokomotiva s nápisem "Hurá, atˇ železný oř znovu běhá!" Jeden ze strojvůdců, 73letý Hank Joon-ki, řídil vlak při jeho poslední jízdě přes hranici v roce 1950.

Tato 12kilometrová část železnice byla vyhozena do povětří v prvních dnech korejské války, která se odehrála v letech 1950 až 1953. Na její obnovu vyčlenil Soul skoro 55 miliard wonů (49 miliónů dolarů).

KLDR má zrekonstruovat zbylých osm kilometrů tratě na své straně a zmodernizovat trať vedoucí k hranici s Čínou.

Pohraniční zóna je silně zaminována
Nejdříve však tisíce vojáků budou muset vyčistit od pozemních min území uvnitř čtyřkilometrové demilitarizované zóny, skrz niž železnice povede. Odhaduje se, že podél dělící linie bylo nakladeno nejméně milion min. Na obou stranách jsou permanentně rozmístěny zhruba dva miliony vojáků.

Železnice by měla být v provozu na podzim příštího roku.

Jižní Korea zahájila v pondělí také výstavbu čtyřproudé dálnice, která povede paralelně se železnicí. Dálnice má spojit velké silnice, které jsou již v obou Koreách v provozu.

Korejský poloostrov bude spojen i s Dálným Východem
Železná hedvábná stezka, jak nazval jihokorejský prezident Kim Te-džung budoucí železniční a silniční spojení obou Korejí, spojí Dálný Východ s Evropou přes Čínu a Rusko. Kim Te-džung přirovnal projekt k bourání berlínské zdi mezi německými státy před deseti lety.

Jihokorejská vláda si dělá naděje, že nová dopravní spojení nejen výrazně pozvednou obchody obou zemí, ale že by mohla poloostrov změnit na hospodářské centrum celé severovýchodní Asie.

Stavba železniční trati je jedním z nejvýznamnějších rozhodnutí, k nimž dospěli prezidenti obou zemí, Kim Te-džung a Kim Čong-il, na červnovém historickém setkání v Pchjongjangu. Dopravní propojení bude nejhmatatelnějším důkazem rychlého sbližování obou států, které jsou formálně stále ve válečném vztahu. Válečný konflikt totiž neukončily v roce 1953 mírovou dohodou, ale pouze příměřím.

Diplomatické styky obou zemí jsou v plném proudu
Ačkoli severokorejský vůdce Kim Čong-il má navštívit Jižní Koreu až na začátku příštího roku, diplomatické kontakty obou zemí jsou už v plném proudu. O vojenské spolupráci v rámci obnovy železniční trasy budou jednat jihokorejský ministr obrany Čo Sung-tche se severokorejským ministrem lidových ozbrojených sil Kim Il-čolem koncem září na ostrově Čedžudo.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video