Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdenky v Praze mohou podražit už v lednu

  9:50aktualizováno  9:50
Pražané musí počítat s tím, že v dohledné době budou platit víc za jízdenky v městské hromadné dopravě. Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) je zdražování jízdného nevyhnutelné.

Jízdné v Praze se v dohledné době zvýší. Ilustrační foto | foto: Robert RambousekMF DNES

"Pokud chceme udržet dopravní systém v chodu a nadále ho rozvíjet – stavět nové stanice metra, tratě do okrajových částí a modernizovat vozy – pak zdražit musíme," řekl Šteiner.

Zdůrazňuje však, že jde jen o jeho osobní názor a jednat s ostatními členy rady hlavního města ještě nezačal.

"Diskusi chci spustit na podzim," uvedl radní Šteiner. Připustil, že nejdříve by se mohlo jednorázové jízdné i předplatné kupony zdražit od začátku nového roku, spíše však až v jeho polovině. Nejpozději do konce volebního období, tedy roku 2010.

"Myslím si, že jízdenky by měly být dražší o výši inflace. Rozhodně nenavýšíme cenu skokově jako před několika lety," tvrdí Šteiner, který byl v pondělí hostem iDNES.cz a odpovídal čtenářům v on-line rozhovoru.

Inflace se pohybuje mezi dvěma a třemi procenty ročně. Roční kupon by tak mohl stát místo 4150 korun minimálně o 125 korun více.

I tak to bude ve srovnání s jinými městy méně. Například v Budapešti cestující platí přes deset tisíc, v Hamburku zhruba 22 tisíc.

Zdražit doporučila Dopravnímu podniku i auditorská společnost BNV Consulting, která v polovině července dokončila kontrolu hospodaření firmy. Nyní městský dopravce z vybraného jízdného pokryje jen třetinu nákladů, zbytek doplácí magistrát, což je podle auditorů velice neefektivní.

V evropských velkoměstech je to přitom minimálně polovina. Pokud by jí chtěla Praha dosáhnout, musela by jednotlivé jízdné zdražit na 33 korun. "Takové ceny odmítáme," prohlásil radní.

O zdražování už mluvil i ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák. "Zvažujeme to, ale mluvit o něm je předčasné. Nyní srovnáváme ceny u nás a jinde v Evropě a hledáme úspory uvnitř podniku," podotkl Dvořák.

Město si od zdražení slibuje nejen úspory v městském rozpočtu, ale paradoxně i to, že dostane do tramvají, metra a autobusů více Pražanů. Zvýšení cen jednotlivého jízdného přesvědčí více lidí, aby nekupovali před každou cestou jízdenku, ale raději si koupili předplatný kupon. "Kdyby měli kupon, tak by si rozmysleli, jestli pojedou autem nebo třeba metrem," míní Šteiner.

Ve čtvrtek v 10 hodin bude hostem on-line rozhovoru šéf pražského Dopravního podniku Martin Dvořák.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Po několikaměsíční rekonstrukci se v pondělí 31. října opět otevřel pro zájemce...
Rodiče posílali peníze na plavání dětí, šly ale do trenérovy firmy

Peníze, které rodiče poslali do znojemského plaveckého oddílu, nešly za dětmi, ale do soukromé firmy jejich trenéra. Tomu teď hrozí trestní stíhání za...  celý článek

Bývalý ministr obrany Martin Barták přichází na jednání Městského soudu v...
Exministr Barták: Letouny CASA byly správný produkt za odpovídající cenu

Koupil se správný produkt za odpovídají cenu, řekl o letounech CASA v úterý u soudu někdejší náměstek ministryně obrany Vlasty Parkanové a pozdější šéf resortu...  celý článek

Malíř a autor Krtečka Zdeněk Miler
Tahanice o Krtečka pokračují, Milerova vnučka nesmí poskytovat licence

Vnučka výtvarníka Zdeňka Milera nesmí dál poskytovat licence k výrobě předmětů s Krtečkem. Rozhodl o tom v úterý pražský městský soud. Smlouva, na jejímž...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.