Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdenky v Praze mohou podražit už v lednu

  9:50aktualizováno  9:50
Pražané musí počítat s tím, že v dohledné době budou platit víc za jízdenky v městské hromadné dopravě. Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera (ODS) je zdražování jízdného nevyhnutelné.

Jízdné v Praze se v dohledné době zvýší. Ilustrační foto | foto: Robert RambousekMF DNES

"Pokud chceme udržet dopravní systém v chodu a nadále ho rozvíjet – stavět nové stanice metra, tratě do okrajových částí a modernizovat vozy – pak zdražit musíme," řekl Šteiner.

Zdůrazňuje však, že jde jen o jeho osobní názor a jednat s ostatními členy rady hlavního města ještě nezačal.

"Diskusi chci spustit na podzim," uvedl radní Šteiner. Připustil, že nejdříve by se mohlo jednorázové jízdné i předplatné kupony zdražit od začátku nového roku, spíše však až v jeho polovině. Nejpozději do konce volebního období, tedy roku 2010.

"Myslím si, že jízdenky by měly být dražší o výši inflace. Rozhodně nenavýšíme cenu skokově jako před několika lety," tvrdí Šteiner, který byl v pondělí hostem iDNES.cz a odpovídal čtenářům v on-line rozhovoru.

Inflace se pohybuje mezi dvěma a třemi procenty ročně. Roční kupon by tak mohl stát místo 4150 korun minimálně o 125 korun více.

I tak to bude ve srovnání s jinými městy méně. Například v Budapešti cestující platí přes deset tisíc, v Hamburku zhruba 22 tisíc.

Zdražit doporučila Dopravnímu podniku i auditorská společnost BNV Consulting, která v polovině července dokončila kontrolu hospodaření firmy. Nyní městský dopravce z vybraného jízdného pokryje jen třetinu nákladů, zbytek doplácí magistrát, což je podle auditorů velice neefektivní.

V evropských velkoměstech je to přitom minimálně polovina. Pokud by jí chtěla Praha dosáhnout, musela by jednotlivé jízdné zdražit na 33 korun. "Takové ceny odmítáme," prohlásil radní.

O zdražování už mluvil i ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák. "Zvažujeme to, ale mluvit o něm je předčasné. Nyní srovnáváme ceny u nás a jinde v Evropě a hledáme úspory uvnitř podniku," podotkl Dvořák.

Město si od zdražení slibuje nejen úspory v městském rozpočtu, ale paradoxně i to, že dostane do tramvají, metra a autobusů více Pražanů. Zvýšení cen jednotlivého jízdného přesvědčí více lidí, aby nekupovali před každou cestou jízdenku, ale raději si koupili předplatný kupon. "Kdyby měli kupon, tak by si rozmysleli, jestli pojedou autem nebo třeba metrem," míní Šteiner.

Ve čtvrtek v 10 hodin bude hostem on-line rozhovoru šéf pražského Dopravního podniku Martin Dvořák.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Horký je organizátor akce Mýdlo na Hradě. (23. 8. 2017)
Rád bych na Mýdlo na Hradě pozval i pana Ovčáčka, říká organizátor Horký

Režisér cestovatelských a dokumentárních filmů usiluje už dva měsíce o to, aby mohl v Jižních zahradách Pražského hradu uspořádat Mýdlo na Hradě. Jenže 400...  celý článek

Kostelík svatého Mikuláše v Jiráskových sadech v Hradci Králové (18. srpna 2017)
Staletý kostelík září po opravě jako nový. Zase ztmavne, ujišťují památkáři

Obyvatelé Hradce Králové si musí zvykat na světlou barvu rekonstruovaného dřevěného kostelíku v Jiráskových sadech. Staré ztrouchnivělé dřevo opravit nešlo, a...  celý článek

Farma Čapí hnízdo Andreje Babiše u Olbramovic na Benešovsku
Policie odmítla poslancům poslat spis na Babiše kvůli Čapímu hnízdu

Policie zamítla žádost mandátového a imunitního výboru o doručení kopie trestního spisu vedeného na šéfa ANO Andreje Babiše a poslance Jaroslava Faltýnka....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.