O přesunu z metropole Džuby z jihu do severněji položeného, ale menšího města Ramciel informoval server CNN s odvoláním na jihosúdánskou vládu.
Jižní SúdánJižní Súdán se oddělil v červenci od původně největší africké země Súdánu. O nezávislosti rozhodli jeho obyvatelé v lednovém referendu. Více než 20 let trvající válka mezi severem a jihem Súdánu zanechala nově vzniklou zemi s poškozenými silnicemi, nedostatečnými dodávkami energií a omezenou infrastrukturou. |
Oblast leží asi 100 kilometrů od hlavního města ve státě Jezera. Nová metropole, která by měla vzniknout za pět až osm let, bude ležet přímo na západním břehu řeky Bílý Nil.
"V Džubě není žádná odpovídající plocha. Místa, která by byla k dispozici, jsou příliš malá. Jediná oblast, kde by mohla sídlit v Džubě vláda, je určena pro zvířata," vysvětlil rozhodnutí vlády ministr informací Barnaba Marial Benjamin.
Džuba je městem s děravými a blátivými silnicemi, tamní úřady se však snaží zajistit jejich vyasfaltování, doplnit osvětlení napájené solární energií, a dokonce silnice osadit květinami, napsala agentura Reuters.
Vybudování nového hlavního města láká mnohé, podle Benjamina se už přihlásilo několik firem, včetně jedné jihokorejské. Zatím ale nebyl vybrán žádný návrh a ani celkové náklady zatím nejsou známy.
Plán má i své odpůrce, podle kterých potřebuje Jižní Súdán spíš budovat silnice k okolním zemím. "Ležíme ve vnitrozemí, potřebujeme silnice a spojení do Ugandy, Keni a Etiopie. To jsou priority," soudí Sampson Wassara, profesor na univerzitě v Džubě.
Rozsáhlá súdánská bažina, která je jedním z největších mokřadů na světě, se rozkládá na více než 15 procentech země, která je po letech války extrémně zaostalá. Dle většiny odhadů má území o velikosti srovnatelné asi s dvojnásobkem rozlohy Polska (rozloha Jižního Súdánu je 619 745 kilometrů čtverečních) jen 100 kilometrů zpevněných cest.