Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jihosúdánská vláda chystá přesun metropole děravým cestám navzdory

  7:20aktualizováno  7:20
Nejmladší stát světa, Jižní Súdán, chce v příštích letech přesunout hlavní město do středu země. Podle vlády se tak zajistí větší prostor pro expanzi. Záležitost to bude nákladná, v africké zemi totiž téměř chybějí pozemní komunikace.

Tržiště v metropoli Jižního Súdánu Džubě (4. července 2011) | foto: AP

O přesunu z metropole Džuby z jihu do severněji položeného, ale menšího města Ramciel informoval server CNN s odvoláním na jihosúdánskou vládu.

Jižní Súdán

Jižní Súdán se oddělil v červenci od původně největší africké země Súdánu. O nezávislosti rozhodli jeho obyvatelé v lednovém referendu. Více než 20 let trvající válka mezi severem a jihem Súdánu zanechala nově vzniklou zemi s poškozenými silnicemi, nedostatečnými dodávkami energií a omezenou infrastrukturou.

Oblast leží asi 100 kilometrů od hlavního města ve státě Jezera. Nová metropole, která by měla vzniknout za pět až osm let, bude ležet přímo na západním břehu řeky Bílý Nil.

"V Džubě není žádná odpovídající plocha. Místa, která by byla k dispozici, jsou příliš malá. Jediná oblast, kde by mohla sídlit v Džubě vláda, je určena pro zvířata," vysvětlil rozhodnutí vlády ministr informací Barnaba Marial Benjamin.

Džuba je městem s děravými a blátivými silnicemi, tamní úřady se však snaží zajistit jejich vyasfaltování, doplnit osvětlení napájené solární energií, a dokonce silnice osadit květinami, napsala agentura Reuters.

Vybudování nového hlavního města láká mnohé, podle Benjamina se už přihlásilo několik firem, včetně jedné jihokorejské. Zatím ale nebyl vybrán žádný návrh a ani celkové náklady zatím nejsou známy.

Plán má i své odpůrce, podle kterých potřebuje Jižní Súdán spíš budovat silnice k okolním zemím. "Ležíme ve vnitrozemí, potřebujeme silnice a spojení do Ugandy, Keni a Etiopie. To jsou priority," soudí Sampson Wassara, profesor na univerzitě v Džubě.

Rozsáhlá súdánská bažina, která je jedním z největších mokřadů na světě, se rozkládá na více než 15 procentech země, která je po letech války extrémně zaostalá. Dle většiny odhadů má území o velikosti srovnatelné asi s dvojnásobkem rozlohy Polska (rozloha Jižního Súdánu je 619 745 kilometrů čtverečních) jen 100 kilometrů zpevněných cest.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Policie stále pátrá po jednom ze strůjců pařížských útoků Salahu Abdeslamovi.
Pařížského atentátníka Abdeslama bude každý den k soudu převážet vrtulník

Salaha Abdeslama, jediného žijícího podezřelého z podílu na tragických teroristických útocích v Paříži z listopadu 2015, budou denně převážet vrtulníkem k...  celý článek

Ohňostroj vyděsil obyvatele Paříže. Lekli se, že jde o útok
VIDEO: Půlnoční ohňostroj vyděsil Pařížany. Báli se útoku teroristů

Mohutné rány vyděsily v neděli o půlnoci mnoho Francouzů a turistů v Paříži. Mnozí z nich se báli dalšího teroristického útoku. Naštěstí to ale byl jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.