Jihokorejci sledovali unesené plavidlo od soboty, kdy se ho piráti zmocnili ve vodách mezi Ománem a Indií. K osvobozovací akci se rozhodli dnes nad ránem asi 1 300 kilometrů od somálských břehů.
Podle jihokorejské agentury Jonhap se vojenská loď Choi Young k unesenému plavidlu přiblížila ve chvíli, když piráti opustili loď, aby unesli mongolské plavidlo, které plulo nedaleko.
Akce trvala asi pět hodin a podařilo se při ní osvobodit všechny členy posádky. "Tři naši vojáci utrpěli lehké škrábance, když se dostali pod palbu pirátů," popsal námořní bitvu Lee Bung-woo z jihokorejského generálního štábu. "Naše helikoptéra Lynx ale palbu opětovala a několik pirátů spadlo do vody," doplnil.
Zranění utrpěl také kapitán, kterého piráti střelili do žaludku. Jihokorejci ho okamžitě převezli do nemocnice. Podle jihokorejského prezidenta I Mjong-baka jeho zranění nejsou vážná. "V budoucnosti nebudeme tolerovat chování, které ohrožuje životy a majetek našich lidí," prohlásil prezident.
Piráti zadržují 29 lodí se 700 námořníky
Supertanker Samho Jewelry o výtlaku 11 500 tun vezl chemikálie ze Spojených arabských emirátů na Šrí Lanku. Na palubě bylo osm Jihokorejců, dva námořníci z Indonésie a třináct z Barmy.
Loď patří společnosti Samho Shipping, která musela v listopadu zaplatit rekordní výkupné 9,5 milionu dolarů za propuštění své lodi Samho Dream. Somálští piráti ji drželi v zajetí sedm měsíců (více čtěte zde).
Námořní lupiči i přes přítomnost flotil z EU, USA, Číny, Indie, Ruska, Japonska nebo Jižní Koreje napadají lodě v Adenském zálivu i v Indickém oceánu. Na výkupném za unesená plavidla inkasují ročně miliony dolarů. Podle statistiky agentury Reuters zadržují v současnosti 29 větších plavidel s více než 700 námořníky.
Somálští pirátiK nejnebezpečnějším na světě patří vody kolem Afrického rohu v Adenském zálivu. Země nemá od začátku 90. let funkční vládu a stát je rozložen na několik regionů s vlastními přechodnými vládami, které si s piráty neporadí. Somálští piráti začali přepadat lodě v 80. letech 20. století. Tvrdili, že chtějí zabránit nelegálnímu rybolovu a přivážení odpadu k pobřeží. V 90. letech se začalo pirátství rozvíjet, lodní společnosti začaly za zajatá plavidla platit výkupné. Tehdy šlo o desítky tisíc dolarů, dnes o stovky tisíc i o miliony. Piráty jsou většinou mladí Somálci z chudých oblastí, z nichž mnozí mají zkušenosti z obchodních lodí. Obyvatelé regionu Puntland na severovýchodě Somálska, odkud většina novodobých pirátů pochází, o nich říkají, že vedou opulentní život. Sumy, které získají na výkupném, z nich dělají obrovské boháče v zemi, kde téměř polovina obyvatelstva závisí na potravinové pomoci. Zdroj: ČTK, CNN a BBC |