Jihočeští astronomové objevili planetku

Jihočeští astronomové z observatoře na Kleti objevili neznámou planetku, která míjela Zemi ve vzdálenosti 1,1 milionu kilometru. Je to jen třikrát dál, než je od Země vzdálen Měsíc. Planetku, nyní známou pod mezinárodním označením 2003 UT55, objevili pozorovatelé právě při jejím nejtěsnějším přiblížení k Zemi.

Těleso tohoto rozměru by při případné srážce podle ní Zemi neohrozilo, protože by se pravděpodobně rozpadlo při průletu atmosférou na malé úlomky.

"Sledování i takových malých těles však přispívá k poznání struktury celé populace asteroidů," uvedla ředitelka hvězdárny Jana Tichá.

Vzhledem k vysoké rychlosti pohybu planetky po obloze potvrdil objev pouze britský pozorovatel z městečka Great Shefford.

"Po propočtech dráhy oznámila objev centrála pro sledování planetek při Mezinárodní astronomické unii, sídlící na Harvard-Smithsonianské observatoři v USA, ve zvláštním cirkuláři," uvedla.

Tichá, Michal Kočer a Miloš Tichý pozorovali planetku v noci z 26. na 27. října. Po obloze se pohybovala značnou rychlostí.

Za pouhých 15 minut urazila vzdálenost odpovídající průměru Měsíce a za tři dny se přesunula na jižní oblohu do souhvězdí Vodního hada. Obvyklé planetky potřebují na podobný přesun několik desítek až stovek dní.

Asteroid 2003 UT55 patří mezi velmi vzácné planetky typu Aten. Většina jejich dráhy leží uvnitř dráhy Země kolem Slunce.

Její rozměr se pohybuje mezi 12 až 27 metry. Je to zatím nejmenší asteroid, který čeští vědci pozorovali jako první.

Neobvyklá planetka je unikátním objevem kleťského teleskopu Klenot, který je určen ke sledování asteroidů a komet s neobvyklými typy drah. Má průměr zrcadla 1,06 metru. Observatoř ho používá od loňska, uvedla ředitelka.

Základní škola Rudé armády v čínské provincii S'-čchuan (21. ledna 2015)
Čínští komunisté bojují o dětské duše, ideologická výchova přitvrzuje

Čínská komunistická strana ve snaze udržet si loajalitu nastupujících generací zásadním způsobem reformovala ideologickou výchovu na školách. Učitelé studentům...  celý článek

Eric Trump a jeho manželka Lara (Cleveland, 20. července 2016)
Trumpův štáb už rozjíždí volební kampaň, hvězdou bude prezidentova snacha

Do volebního zápasu o druhý prezidentský mandát Donalda Trumpa ještě zbývá mnoho času, ale podle agentury AP už v USA fakticky začala. Trumpův štáb nedávno...  celý článek

Stíhač Vernon R. Richards ve stroji P-51D Mustang doprovází letku bombardérů...
Mustangy na modrém nebi. Britové vydali vzácné barevné fotky z války

Britské Imperiální válečné muzeum vydalo publikaci se vzácnými barevnými fotografiemi z druhé světové války. Většina snímků pořízených v té době byla přitom...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.