Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ježíška není vidět, a to je nevýhoda

  0:01aktualizováno  0:01
Tradiční český Ježíšek je neviditelný. Dokud nepřišel konkurent Santa Claus, byla to jeho výhoda. Ale teď má Ježíšek potíže. Po ulicích měst si vykračují červenobílí Santa Clausové, hledí na lidi z výkladů a z reklam a pomalu si přisvojují tvář českých Vánoc. "Santa Clause s sebou přinášejí zahraniční obchodní společnosti. Zatímco Ježíška nikdo nikdy neviděl, Santa se dá namalovat nebo vyfotit, a připojit tak k určitému výrobku," říká Michal Bartoš z reklamní agentury Lemon.

"Obchod potřebuje zábavu a akci, a to jeho ikona přesně nabízí," doplňuje Miro Lukáč z reklamní agentury Fabrika. Děti jsou však z existence dvou různých bytostí nadělujících dárky zmatené: Ježíškovi ve svých představách dávají podobu Santa Clause. "Ježíšek má červené tričko, červené kalhoty a bílé vousy. Chodí k nám do pokoje vždycky oknem," popisuje sedmiletý David. Podobnou vizi mají i další děti.

Český Ježíšek má dnes tvář Santa Clause
Děti mají v otázce Ježíška jasno. Nosí červenou čepici s bambulí a má saně. Za zmatek v dětských hlavách mohou obchodníci. Z americké postavy učinili i českou vánoční ikonu.

Když se zeptáte sedmiletých dětí, jak si představují Ježíška, pravděpodobně se bude jejich popis nápadně shodovat s vizáží Santa Clause. Dosud neviditelný Ježíšek tak přišel o svou hlavní výsadu: prostor pro dětskou fantazii vyplnila uniformní postava bělovousého obézního starce v červeném obleku z Ameriky.

"Ježíška si představuju tak, že má bílé fousy, červenou čepici, černé kalhoty a bílé tričko. Ježíšek lítá na saních, které táhnou jeleni, tak naděluje dárky," domnívá se sedmiletý David. Podobný názor má i stejně starý Radek. Podle něho však v červeném kožichu oblečený a bělovousý Ježíšek létá ve vrtulníku. "Sáně jsou sice rychlejší, ale ve vrtulníku je více místa na dárky," vysvětluje chlapec.

Za vtělení Santa Clause do dosud rozmazané siluety českého Ježíška mohou zejména obchodníci. Právě ti totiž potřebují, aby Vánoce měly jasně danou ikonu, kterou lze aplikovat všude. Celosvětovým "guru" vánočních svátků se tak v obchodech stal právě Santa Claus.

Jeho postava útočí z reklam, plakátů či balení nápojů. Odborníci se shodují: postava Santa Clause je zábavnější, akčnější a lépe se prodává. Český Ježíšek je oficiálně vypodoben jen jako novorozenec v jesličkách.

"Ježíšek byl vždycky v Betlémě, kam se lidé chodili spíše modlit. Santa nosí dárky v pytli a je veselý," vysvětluje Miro Lukáč z reklamní agentury Fabrika. Podle něho k nám Santa Clause "přitáhla" především televizní reklama na coca-colu. "Je to pravá ikona globalizace," doplňuje reklamní odborník.

"Nemyslím si, že by Santa Claus nad Ježíškem v dětských očích vyhrával. Děti tyto dvě postavy nespojují. Ježíšek je tradiční česká postava a vždycky bude platit, že dárky pod stromečkem naděluje on, a ne žádný Santa Claus," je přesvědčen Michal Bartoš z reklamní agentury Lemon.

Ani z dotazu po Santa Clausovi není člověk moudrý. "Santa Claus? To je prostě takový hodný člověk, který nosí hodným dětem dárky. Bydlí na horách," odpovídá sedmiletá Kristýna na otázku, kdo to vlastně je Santa Claus. "Rozdíl mezi Ježíškem a Santa Clausem je ten, že Ježíšek chodí ještě s čertem a andělem a Santa Claus chodí sám," rozlišuje sedmiletý Miron.

"Americké děti vyjmenují pomalu jména všech Santa Clausových sobů, české děti však o něm nic nevědí.  Firmy si už nedaly tu práci s tím, aby tady Santa Clause představily," doplňuje Bartoš.

K Vánocům přejeme už i přes internet

Olizovat každoročně patnáct známek a vypisovat se s patnácti pohledy už Čechy pomalu přestává bavit. Místo posílání klasických vánočních pohlednic poštou využívá stále více lidí elektronickou alternativu. Modernější, rychlejší a levnější.
Při posílání vánočních přání přes internet zvládne veškeré "operace" počítačová myš.

"O Vánocích sahají k využití elektronických pohlednic i uživatelé, kteří přes rok nikomu tyto pohlednice neposílají. Návštěvnost se zvyšuje v řádech tisíců procent," říká provozovatel serveru www.pohlednice.cz Libor Nováček.

Pisatelé klasických pohledů však stále ještě žijí. Zatímco hlavně mladí si přejí bohatou nadílku a šťastné Vánoce virtuálně, starší generace volí raději klasiku. "K internetu nemají přístup všichni a ti, kteří chtějí potěšit hezkým pohledem, ho vždycky pošlou," říká mluvčí České pošty Ladislav Vančura.

"V Čechách jsou Vánoce vnímány dost klasicky, proto patří mezi nejúspěšnější motivy klasické zasněžené krajinky a zátiší se svíčkami. O ty mají zájem hlavně starší lidé," říká Leona Novosedlová, manažerka firmy, která vyrábí tištěné pohledy.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Reklamní leták na podporu Miloše Zemana v prezidentských volbách v lednu 2018
Zeman sliboval nedělat kampaň, přesto jsou ve schránkách jeho letáky

Schránky v celé republice zaplavily letáky za znovuzvolení prezidenta Miloše Zemana, který ale jak sám uvedl, žádnou kampaň nepovede. Jeho mluvčí Jiří Ovčáček...  celý článek

Volba profesora Langdona
Volby jsou tady, musíme něco dělat, hecuje Hanks Čechy ve videokoláži

Sociálními sítěmi se pár dní před sněmovními volbami šíři video, v němž herec Tom Hanks alias Robert Langdon chodí ulicemi Prahy, která je posetá volebními...  celý článek

Lubomír Zaorálek a Andrej Babiš (19. října 2017)
Máte máslo na hlavě, řekl Zaorálek. Co jste dokázal za 27 let? opáčil Babiš

Více než tři roky spolu šéf ANO Andrej Babiš a volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek seděli v jedné vládě, ale to už podle jejich posledního televizního duelu den...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.