Jezdci se na svých strojích totiž obvykle prohánějí po hřebenech závratnou rychlostí, ničí lyžařské stopy a sjezdovky, plaší zvířata a rozladí nejednoho turistu.
Na území Chráněné krajinné oblasti pro ně přitom platí stejná pravidla jako pro všechna motorová vozidla. Mimo silnice v terénu jezdit nesmí.
„To je ovšem pravidlo, které rozhodně nerespektují,“ konstatoval záchranář Horské služby Beskydy v oblasti Kohútky Karel Palička. Právě v Javorníkách může například běžkaře řítící se skútr poměrně často vylekat.
„Pokud má skútr chatař, používá jej k přepravě zboží a nemá čas na nich takto vyvádět. Ale tihle mladí kluci na nich řádí naprosto bezohledně. Je to nešvar, který stále narůstá, ale bohužel proti tomu není velká ochrana,“ dodal Palička.
Horská služba nemá pravomoc například udělovat pokuty, policie zase nemá takovou techniku, aby jezdce na moderních skútrech honila po horách. Do terénu navíc vyrážejí poměrně často i v noci, kdy mají "volné pole působnosti".
„Je to obdobný problém, jako máme v létě s motorkáři nebo jezdci na čtyřkolkách. Musíme se připravit na to, že skupina lidí, která se bude moct takto bavit, se bude rozrůstat i u nás,“ soudí lesní správce z Rožnova pod Radhoštěm Jaromír Válek.
Z takové vize nemají radost ani ochranáři. „Beskydy sice ještě nejsou skútry zahlceny jako Krkonoše, ale rozhodně tady nejezdí jen dva stroje, které dostaly výjimku ministerstva životního prostředí,“ poznamenal vedoucí Správy CHKO Beskydy František Jaskula. Podle něj ohrožuje neurvalá jízda na skútru v přírodě nejen turisty a lyžaře, ale také zvířata, kteří právě v zimních měsících potřebují klid.
Obrana proti divokým jízdám na skútrech je přitom poměrně chabá.
Strážci přírody, lesní správci ani policie nemají tak vyspělou techniku, aby je mohly účinně pokutovat. „Na běžkách je dohoníme jen stěží,“ shrnuje s nadsázkou František Jaskula z CHKO Beskydy.
Měla by policie proti nepovoleným skútrům v horách přísněji zakročit? - Hlasujte v ANKETĚ!