Pohled do Márovy expozice v pražské Kotelna Karlin Gallery

Pohled do Márovy expozice v pražské Kotelna Karlin Gallery | foto: Foto: Josef Chuchma

Jen kdyby ti nazí muži na fotografiích Pavla Máry méně předcvičovali

  • 2
Fotograf Pavel Mára (1951) ve své tvorbě často a soustavně kombinuje vizuální a vůbec kulturní odkazy na staré mistry a jejich duchovní tvorbu s moderními technologickými postupy. Jeho zatím posledním takovým dílem je cyklus Memory, instalovaný teď v novém pražském výstavním prostoru Kotelna Karlin Gallery.

O výstavě

Pavel Mára: Memory

Kurátorka Helena Staub. Kotelna Karlin Gallery, Pernerova 55, Praha 8, výstava trvá do 21. března 2010, otevřena je denně od 11 do 19 hodin, vstup volný.

Kotelna Karlin Gallery vznikla díky rekonstrukci objektu bývalé průmyslové kotelny; nachází se několik minut chůze od stanice metra Křižíkova. Jde o interiér s vysokým továrním stropem, jímž navíc v rohu stavby prochází komín. Členění sálu je poměrně jednoduché, od prvního okamžiku je zřejmé, že tady se nejlépe uplatní velkoformátové exponáty. Mára tomuto požadavku dostál.

Zvolil figurální cyklus Memory (2009), sestavený z rozměrných tisků na plátno. Poprvé jej představil vloni v Galerii umění Karlovy Vary na své retrospektivě, která byla zahájena v rámci doprovodného programu mezinárodního filmového festivalu. A nyní k tomuto souboru připojil dvě práce ve vyloženě monumentální velikosti (Memory XIV a XV, 280 x 420 cm), zhotovené speciálně pro Kotelnu.

Pohled do Márovy výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Pohled do Márovy výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

V oproštěném ateliérovém prostoru vybaveném pouze kvádrem, jednoduchými molitanovými útvary a plastovými "šlahouny" na tloušťku ruky fotograf do různých konstelací aranžoval čtveřici nahých modelů. Na většině snímků jde o muže, někdy je pohlavnost figury zcela potlačena (toto smytí rozlišovacích znaků Mára zde nepoužívá zdaleka poprvé): to zřejmě chce vyjádřit lidskou bytost obecně, vydanou napospas sobě samé a obnaženému prostoru. Umělec ponořil cyklus Memory do negativně převrácené barevnosti (i tento postup v minulosti už zvolil) – tedy jako kdybyste se dívali na negativní barevný film, nikoli na pozitiv, který vznikne jeho prosvícením na světlocitlivý papír.

Při prohlídce v architektonicky věcné karlínské Kotelně se obnažují umělecké limity Memory; průmyslové stěny nekřiklavě, ale důsledně demaskují "neobsah" – a bude tomu tak u každého dalšího vystavujícího. Je to nenápadně krutý interiér; rychle v něm shoří každá póza, každé "jen jako".

Pavel Mára: Memory 16 - z autorovy výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Pavel Mára: Memory 16 - z autorovy výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Márova kolekce se štěpí na dva typy děl: jednu, bohužel méně početnou, skupinu tvoří práce věrohodně vyjadřující vydanost lidské existence nicotě a nahotě v existenciálním, nikoli doslovně tělesném slova smyslu. Jsou to ty fotografie, na nichž se nachází buď pouze jedinec, anebo naopak se na nich k sobě a do sebe choulí kvarteto postav. Jakmile však Pavel Mára nutí dvojice mužů do různých fyzických vytržeností či do expresivního, divadelně baletního obcování s plastovými šlahouny, pak plátno, jakkoli řemeslně perfekcionistické, není než cvičením a la these, přičemž tezí je zvolený technologický a aranžérský postup.

Tvořit duchovní umění – a Pavel Mára nemá menší než právě tuto ambici, ostatně je fotografem umělecky zjevně velice ctižádostivým – žádá právě to, čeho se převážné části souboru Memory nedostává, totiž značnou duchovní investici samotného tvůrce. Tato dimenze nemůže být v umění "předcvičována" – právě tak je tomu v převažující části Memory.

Pavel Mára: Memory 15 - z výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Pavel Mára: Memory 15 - z výstavy v pražské Kotelna Karlin Gallery

Ritualizované umění, respektive umění využívající rituálních postupů, se mnohdy nechtěně překlopí do směšnosti, působí nepatřičně, exaltovaně a vyprázdněně. To proto, že rituál má jinou funkci, jiný účel: rituál je historicky i metafyzicky prověřeným oknem při mši nebo při meditaci: směruje člověka k duchovní dimenzi existence. Ale v umění se musí otevřít ještě jedno okno – okno umělcovy duše, která vyzařuje do díla cosi, co je mimo kategorie, která prosvítá jakoukoli ritualizací výrazu.

U Pavla Máry vloni převážila potřeba "něco" udělat, nikoli sdělit. Vnější u Memory zatlačuje vnitřní.

Objekt Kotelny v pražském Karlíně, kde se koná Márova výstava

Objekt Kotelny v pražském Karlíně, kde se koná Márova výstava


Video