Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jen co loď na Labi vyprostila vlna, namotal se jí na šroub řetěz

  13:31aktualizováno  15:29
Nákladní loď Liebenwalde, která v úterý uvázla v Děčíně na mělčině, dnes před polednem vyprostil remorkér. Vytažení pomohla více než půlmetrová vlna, kterou vodohospodáři upustili z ústeckých zdymadel. Při druhém pokusu o otočení se však stala další nehoda a loď momentálně zůstává opět nepohyblivá.

Remorkér Beskydy při vyprošťování nákladní lodi z mělčiny v Děčíně. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Celá záchranná akce začala brzy ráno. "Z ústeckých zdymadel jsme upustili milion kubíků vody a hladina řeky Labe se zvedla až o 60 centimetrů," líčil průběh událostí Jiří Mach, vedoucí děčínského Povodí Labe.

Vlna dorazila do děčínské čtvrti Křešice, kde zůstala uvázlá loď, kolem jedenácté hodiny. Remorkéru Beskydy, který při manévrech lodi pomáhal, se nakonec loď podařilo vyprostit před polednem.

Loď se dostala na mělčinu v úterý dopoledne, když se po naložení nákladu železného šrotu otáčela přídí směrem do Německa.

"Kapitán se chtěl otočit na místě, kde to není povoleno. Oficiální obratiště je asi dvě stě metrů od místa nehody," upřesnil Mach.

Posádka lodi nejprve požádala Povodí Labe, aby zvýšili průtok řeky. To zvedlo hladinu o 15 centimetrů, což však k záchraně plavidla nestačilo. (více o akci čtěte zde)

Kapitán nejspíše dostane za zavinění nehody pokutu, rozhodovat o ní bude Státní plavební správa. "Pokud se prokáže, že šlo o jeho zavinění a že špatně provedl manévr, dostane mírnou pokutu v řádech tisíců korun," zmínil vedoucí děčínské plavební správy Martin Klein.

Co však podle Kleina bude pro kapitána horší, je zaplacení nákladů spjatých s vyproštěním a uvedením dotyčného úseku plavební cesty do původního stavu.

"Škodu odhaduji na desetitisíce až statisíce korun," řekl Klein. Její konkrétní výši určí správce vodní cesty.

Při druhém otáčení se na lodní šroub namotal řetěz

Těžko uvěřitelná smůla potkala kapitána vyproštěné lodi i napodruhé. Při druhém pokusu o otočení, tentokrát již na správném místě, narazil při manévrování do bóje a namotal na lodní šroub 15 metrů dlouhý řetěz připevněný k bóji. "Plavidlo tím ztratilo manévrovací schopnost," dodal Mach.

Liebenwalde se tedy ani dnes do Německa nedostane. Nepohyblivá loď je nyní připevněna ke kotvám a čeká na remorkér Beskydy, aby jej odtáhl do nejbližšího přístaviště.

Vodohospodáři rovněž hledají potápěče, kteří by namotaný řetěz ze šroubu vyřezali. Zda se poté nákladní loď vydá na cestu, není jasné. Závisí to na tom, zda nebyl lodní šroub více poškozen.

Místo nehody nákladní lodi Liebenwalde.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Uvnitř jednoho z krytů.
Chemička je plná nevyužívaných krytů, při havárii je dnes lepší zmizet

Součástí areálu Unipetrolu v Záluží u Litvínova je třináct krytů. Většina jich pochází z druhé světové války, kdy sloužily při náletech. Dva kryty přibyly pro...  celý článek

Ivan Hanuš obdržel v Pelhřimově certifikát.
Rekordní putování dopisu má pokračování, tentokrát přišel z Ruska e-mail

Příběh nejdéle doručované poštovní zásilky v České republice pokračuje. Ivanu Hanušovi se ozvala neteř ruské lékařky, která před více než 28 lety poslala jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.