Na sevření společenským nečasem reagovali výše uvedení tvůrci – zřejmě pod určujícím vlivem Jiřího Koláře - často deníkovými záznamy, vedenými bez nejmenší publikační naděje. Fukovým vyjadřovacím jazykem byla vesměs černobílá kresba, výstřižky z dobového tisku a lapidární komentáře. Tak vznikl Deník 1952 – vedený jím od prvního ledna do posledního prosince. Nedochoval se celý; to, co zůstalo, vydalo nyní knižně nakladatelství Plus. Ten svazek však není torzem, nýbrž plnohodnotným svědectvím, výmluvnou výpovědí.
O knizeVladimír Fuka: Deník 1952 Předmluva Ivana Fuková, doslov jan Rous. Překlady Mike a Tereza Baughovi. Plus – Albatros Media a. s., Praha 2010, 144 stran, doporučená cena 499 korun. |
Podtón Fukových prakticky všech kreseb je existencialistický, svíravý. I žánrová kresbička "úředníka-pensisty na zásobovacím oddělení 6. okresu Letná" nebo potemnělý pohled na tovární vrátnici s jediným slovem komentáře ("píchačky…") by se klidně mohly stát ilustracemi k prózám existencialistických tvůrců. Jak by Fukův náhled také mohl být jiný, když výtvarník-glosátor se svým pohledem na věc narazil v domácím tisku kupříkladu na dopis jistého Tomáše Frejky předsedovi státního soudu v Praze. Horlivý pisatel v něm soudce žádá "pro svého otce nejtěžší trest, trest smrti. Vidím teprve teď, že tento tvor, kterého nelze nazvat člověkem, protože v sobě neměl kouska citu a lidské důstojnosti, byl mým největším a nejzavilejším nepřítelem.". I tenhle výstřižek Vladimír Fuka do Deníku 1952 vlepil.
Z Fukova deníkového souboru vane siroba počátku padesátých let s vybuzenou atmosférou jaderných pokusů, s taktikou vzájemného zastrašování až na hranici nového konfliktu, který by zřejmě znamenal civilizační devastaci kvalitativně "vyšší", než byla konvenčně vedená druhá světová válka (vyjma jaderného epilogu v srpnu 1945). Zároveň je patrné, že tehdejší atmosféra je dnes v plné míře nepředstavitelná, že se již nelze do těchto dobových pocitů vpravit. Protože prakticky všechno to, co dnes máme v hmotném i politickém světě za samozřejmé, tehdy buď neexistovalo, nebo bylo zakázáno. Takové obklíčení se prostě nedá pochopit zvenku. Nebylo z něho fyzického úniku, tedy pokud jedinec nevolil cestu přes ostnaté dráty stůj co stůj. Byl vydán napospas mocenským strukturám a když se je snažil ignorovat, respektive nenechat se jimi vtáhnout do hry, v níž vždy musel prohrát, nezbývalo mu nic než občanská klauzura – v nejlepším případě s hrstkou obdobně smýšlejících a cítících přátel.
Fukův Deník 1952 je svědectvím, která přetrvává a přetrvá. Řadí se po bok, jak ostatně v doslovu uvádí kunsthistorik Jan Rous, takových děl jako Celý život Jana Zábrana, Deník 1955 od Jana Rychlíka či Let let dvojice Josef Hiršal & Bohumila Grögerová. Tato díla jsou díly v určitém smyslu referenčními - k nim se je třeba vztahovat coby k antipodům dokazujícím, že ne všichni umělci se počátkem padesátých let "zbláznili" a vzývali či alespoň akceptovali sekyrnický stalinismus.