"Chceme se zaměřit na kvalitu. Je to i výraz jakéhosi průzkumu, který proběhl v září přes Asociaci krajů ČR na všech středních školách celé republiky," podotkl krajský radní za oblast školství Josef Slovák.
Zároveň upozornil, že kraje chtějí, aby systém tří přihlášek byl zrušen a existovala pouze jednotná přijímací zkouška. - čtěte "Demokratičtější" přijímačky na střední zvýhodňují talenty
Přijímačky pod taktovkou společnosti Scio se budou skládat ze tří testů zaměřených na český jazyk, matematiku a obecné studijní předpoklady. Ředitelé středních škol si však toto mohou rozšířit o další podmínky přijetí. To se bude týkat zejména specificky zaměřených škol jako například veterinární či strojní průmyslovka.
Zatím není jasné, jestli budou žáci skládat pouze jeden test, nebo jestli ho budou psát na každé škole zvlášť.
"Myslím si, že to především uvítá rodičovská veřejnost a učitelská veřejnost v devátých třídách, kde žáci mnohdy, když zjistili již v září, že na tu či onu školu se nedělají přijímací zkoušky, ztratili zájem a upadali do podprůměru," vysvětlil Slovák.
Zkusí se žáci dostat bez přijímaček na školy v jiném kraji?
Některým žákům se však chystaná změna nelíbí. "Nevím, proč se mění pravidla během školního roku. Mohli nám to říct už dříve," říká čtrnáctiletá Kateřina Polášková, která se chce dostat na střední pedagogickou školu. Dokonce uvažuje o tom, že by se přihlásila na střední školu do jiného kraje.
"Dcera chtěla jít na internát do Kroměříže, ale takto už přemýšlíme i o tom, zda nezkusit třeba Přerov, pokud by se tam mohla dostat bez přijímaček," potvrdila její matka Pavla Polášková.
Hromadný odchod žáků zejména z hranic regionu do škol v jiném kraji zatím zřejmě nehrozí. "Podle výsledků zářijového průzkumu na středních školách vyšlo, že žáci i ředitelé podobnou změnu vítají," podotkl Slovák.
Ředitelka Základní školy Kvítková ve Zlíně Eva Plachá se domnívá, že chystaný systém bude spravedlivější. "Scio testy děláme běžně, žáci jsou na ně zvyklí. Navíc se stávalo, že na vybrané gymnázium se dostal žák z jiné školy, který měl lepší známky než náš student, ale znalostí měl stejně nebo méně," líčí Plachá.