Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Iráčané v Aeru jednají o L-159. Už je zase chtějí místo korejských "orlů"

  11:43aktualizováno  11:43
Irácká delegace v České republice jedná o nákupu letadel L-159 uskladněných ve vodochodském hangáru. Česko má 36 přebytečných letounů, část z nich chce prodat soukromé americké firmě. Iráčané oživili svůj zájem zřejmě proto, že potřebují cvičné letouny rychle.

Takhle by mohla vypadat fotografie L-159 z Iráku. Pokud ovšem současná jednání dopadnou zdárně. | foto: 21. základna taktického letectva Čáslav

Je to jako na houpačce. Loni v květnu všechno vypadalo tak, že prodej lehkých bitevních letounů L-159 do Iráku je mrtvý a že česká "alka" nemá šanci proti "orlovi" - tedy letounu FA-50 Golden Eagle jihokorejské výroby (podrobně jsme o tom psali zde).

Jenže irácká delegace právě v těchto dnech v České republice jedná o tom, že by přece jen koupila alky. Redakci iDNES.cz to potvrdil ředitel zbrojovky Aero Vodochody Aerospace Ladislav Šimek. Na jednání upozornil deník Právo.

Fotogalerie

Současná jednání jsou podle Šimka intenzivní, byť neupřesnil počet letadel, o který Iráčanům jde, ani cenu, kterou by byli ochotni zaplatit. Připustil, že je pravděpodobné, že za obnovením iráckého zájmu o česká letadla je časová tíseň Bagdádu.

Podle různých zdrojů, mimo jiné portálu DefenseNews, má irácké letectvo už letos v září obdržet první americké stíhačky F-16. Což znamená, že poměrně rychle potřebuje pokročilý cvičný proudový letoun.

"Irák sice minulý rok podepsal kontrakt na koupi 24 cvičných korejských letadel FA-50, ale jejich dodání je zatím v nedohlednu," nastiňuje možný důvod spěchu Iráčanů Právo. Podle listu má nyní Irák zájem o osm až dvanáct bitevníků, které jsou uložené ve vodochodském hangáru v ochranné atmosféře (reportáž z hangáru včetně fotogalerie najdete zde).

Jednání je nicméně třeba brát střízlivě - u zbrojních kontraktů, a nejen těch, které se týkají českých letadel, zpravidla platí, že kontrakt je potvrzen až v momentě, kdy přistanou peníze na účtu.

Letoun T-50 vyrábějí Korejci ve čtyřech verzích. Původní T-50 je pokročilý...

Letoun FA-50 je jednou ze čtyř verzí korejského cvičného letounu T-50 (na snímku akrobatická modifikace T-50B).

Například v roce 2012 podepsal irácký premiér Núrí Málikí s velkou parádou v Praze kontrakt na 24 nových jednomístných a čtyři nepoužívané L-159 za bezmála 20 miliard korun (více zde). Jenže z něj sešlo, když se Irák začal zajímat o korejská letadla.

Začátkem ledna zase Rusnokova vláda kývla na prodej 28 zakonzervovaných bitevníků americké firmě Draken International (viz zde) za půl miliardy Kč. Ani tento kontrakt není oboustranně stvrzený. Pokud by se měl uskutečnit v plném rozsahu, zbývalo by ve vodochodském hangáru na Irák už jen osm bitevníků.

Zbrojovka Aero Vodochody Aerospace v poslední době připravuje koncept nového letounu, kterému pracovně říká L-169. Má být určen primárně k výcviku a vycházet z rozsáhlých zkušeností exportně úspěšného L-39 a technologické špičky, kterou představuje L-159 - ovšem s větším podílem české avioniky. Podle odborníků může takový stroj na trzích prorazit (více o L-169 čtěte zde).

V Koreji se o zvratu zatím nepíše

Web jihokorejského deníku Čoson Ilbo o možném zvratu v jednání o vyzbrojení iráckého letectva mlčí. Loni v prosinci uvedl, že čtyřiadvacet letounů FA-50 Iráku dodá do října 2016 (článek zde), což se z pohledu dodávek stíhaček F-16 už letos v září jeví pozdě.

Nejnověji se Čoson Ilbo zmínil o prodeji letounů do Iráku 31. března, kdy v článku o přípravě prodeje dvanácti FA-50 Filipínám zmínil, že to je "třetí obchod po prodeji šestnácti letounů Indonésii a čtyřiadvaceti Iráku" (článek zde).

Autor:


Témata: Vodochody




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.