Je už v metropoli dost automobilů?

P r a h a - V Praze se loni poprvé od roku 1990 zastavil růst počtu automobilů. Dopravní odborníci očekávají, že vozů ve městě v příštích letech ještě přibude, ale nárůst bude jen mírný. Kapacita silnic podle nich ještě není vyčerpána, některé křižovatky v centru jsou však na hranici propustnosti. "Rozšíří se dopravní špička," říká Jan Adámek z Ústavu dopravního inženýrství. V počtu aut na obyvatele nyní Praha předstihuje i západoevropské metropole.

Koncem roku 2000 evidovala policie v Praze 621 000 osobních vozidel a jedno auto tak připadá v průměru na 1,9 obyvatele. V západních velkoměstech se o jeden automobil v průměru dělí 2,1 až 2,3 obyvatele.

Nejzatíženější úseky na pražských ulicích
Jižní spojka mezi ulicí 5. května a Vídeňskou - 113 000 aut za den
Barrandovský most - 105 000 aut za den
Wilsonova ulice na přemostění Masarykova nádraží - 103 000 aut za den

Nejzatíženější mimoúrovňové křižovatky
5. května - Jižní spojka - 172 000 aut za den
Jižní spojka - Vídeňská - 142 000 aut za den
Strakonická - Barrandovský most - 135 000 aut za den

Nejzatíženější klasické křižovatky
Žitná - Mezibranská - 76 000 aut za den
Muzeum - 75 000 aut za den
Argentinská - Plynární - 75 000 aut za den

Pokračujícím trendem je, že řidiči jezdí více než dříve a celkový počet ujetých kilometrů i nadále stoupá. Loni se například zvýšil proti předchozímu roku o více než čtyři procenta. Celkem je to však pořád méně než ve vyspělých zemích. "Zatímco na Západě ujede jedno auto za rok asi patnáct tisíc kilometrů, u nás je to odhadem asi deseti tisíc kilometrů," uvedl Josef Kohout z Útvaru rozvoje města. "To je ovšem trochu zkresleno tím, že firemní auta jezdí mnohem více než soukromá vozidla, ale přesná čísla nejsou k dispozici," dodal Kohout.

Podle statistiky se intenzita automobilové dopravy zvýšila v širší oblasti centra ve srovnání s rokem 1999 jen o jedno procento, ovšem dále od centra už rostla doprava rychleji - přibližně o tři až šest procent.

Ve srovnání s rokem 1990 přitom vzrostla doprava na některých komunikacích troj- až čtyřnásobně.

"Síť pražských silnic není přetížená jako celek, ale je ucpaná jen v určitých bodech," uvedl Jan Adámek. Po- dle něj může za stagnující počet vozů ve městě i to, že se loni zvýšila cena za povinné ručení vozidel. "Lidé totiž houfně odhlašovali staré vraky a prodejci přitom pokles prodeje aut nehlásili," míní.

Zástupce ředitele pražské dopravní policie Miroslav Rajchart soudí, že jediné, co může dopravě v Praze pomoci, jsou parkoviště - v centru i mimo ně. "To je podle mne jediný limitující faktor toho, zda lidé budou více používat městskou dopravu než auta. Parkoviště nesmějí být příliš daleko od stanic metra, protože pak by je řidiči nevyužívali," řekl Rajchart s tím, že přílišným optimistou není. "Lidé ale budou patrně jezdit čím dál více. Podle mne není ani řešení omezovat dopravu nějak administrativně - to je až poslední řešení. Spíše by mělo město investovat do budování kapacitních objízdných tras, třeba okruhů," dodal policista.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video