Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Je to definitivní, řidiči budou z D11 do Hradce sjíždět u Bláhovky

  17:11aktualizováno  17:11
Sporům a tahanicím o umístění sjezdu z dálnice D11 u Hradce Králové je konec. Nyní už si Hradečtí mohou být jistí, že vznikne u křižovatky Bláhovka. Radnice, hasiči i záchranáři se z této informace radují, avšak obyvatelé Kuklen mají strach, že čtvrť zahltí doprava. Sjezd by měl být dostavěn v roce 2014.

Ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Když si bývalý a současný ministr dopravy minulý týden dlouze tiskli ruce se statkářkou Ludmilou Havránkovou, do kamer televizních štábů radostně oznamovali, že dálnici D11 k Hradci Králové dotáhnou nejpozději v roce 2014.

Bláhovka vs. Stěžery

Aby sjezd dálnice byl postaven u křižovatky Bláhovka, musela statkářka Ludmila Havránková prodat kolem 10 hektarů pozemků. Ústí D11 u Stěžer sice potřebovalo jen tři hektary, avšak stavba by se až o stovky milionů korun prodražila, musel by se změnit územní plán města i vykoupit další pozemky. Dálnice má k Hradci Králové vést v roce 2014.

Zapadla však neméně podstatná informace vítězství zdravého rozumu nad podivnými kšefty developerů, jak to nazvali už dříve mnozí zasvěcení.

Sjezd z dálnice totiž bude u původně uvažované křižovatky Bláhovka. Nouzová varianta s "převratným" řešením někdejšího ministra dopravy Gustava Slamečky, vybudovat sjezd o 700 metrů dál, padá.

Zkrátí se dojezdové časy záchranky i hasičů

"Ta informace je správná. Jiná možnost sjezdu už není a prosazuje ji i Ředitelství silnic a dálnic," říká náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

"Slyším to poprvé a jsem velmi rád, protože přesně o toto řešení jsme dlouho bojovali," říká ředitel Záchranné služby Královéhradeckého kraje Jiří Mašek. Jeho radost je namístě: u Bláhovky totiž už dva roky stojí společné krajské operační středisko hasičů a záchranky za více než 50 milionů korun.

"Úvahy o dokončení dálnice u Stěžer byly těžko akceptovatelné. Byla by to komplikace a poměrně velké zdržení při výjezdech hlavně směrem na Prahu," vysvětluje Mašek.

Souhlasí i mluvčí hasičů Martina Žahourková: "Oficiálně to zatím nevíme, ale znamenalo by to zkrácení dojezdových časů, takže i pro nás je to skvělá zpráva."

Bude, nebo nebude jižní spojka?

Mnohem méně nadšeni však jsou někteří obyvatelé hradecké čtvrti Kukleny. Obávají se, že auta z dálnice zahltí vozovky kolem jejich domovů.

"Když se současně nepostaví jižní spojka, bude to velmi hloupé řešení. Veškerá doprava z dálnice by se valila Pražskou třídou do myší díry pod železnicí, která je dost zahlcená už teď," tvrdí předsedkyně kuklenské komise místní samosprávy Alena Nekolová.

"To víte, že se toho bojím. Lepší by bylo, kdyby se dálnice vůbec nedostavěla. Kdyby nám mělo pod okny jezdit ještě víc aut, raději se odstěhujeme," říká Jana Fikrová, jež bydlí právě na Pražské třídě.

Jižní spojka vedoucí od Bláhovky až k výpadovce na Pardubice by problémy Kuklen z velké části vyřešila. Podle dopravních expertů by bylo ideální, kdyby se začala stavět současně s dálnicí. Radnice má o spojku dokonce tak eminentní zájem, že stále zvažuje i možnost finanční spolupráce na její výstavbě.

"Po návštěvě ministra dopravy jsme vytvořili pracovní skupinu, která se bude zabývat nejen tvarem sjezdu z dálnice, ale i jižní spojkou. Naší podmínkou však je, aby spojka vedla až na Hradubickou, protože jinak by neměla smysl," dodává Vedlich.

Nákupní centrum zřejmě u sjezdu postaví Unimex

I když nouzový sjezd dálnice u Stěžer neexistoval ani na papíře a nepočítal s ním ani hradecký územní plán, vyvolal obrovskou bouři.

Kromě hasičů, záchranářů a dopravních expertů se ozval také Pavel Rittenauer, jenž se podílel třeba na dopravním napojení Černého mostu v Praze. Někdejší ředitel odboru ministerstva dopravy tvrdí, že napojení dálnice až u Stěžer by znamenalo hlavně v hradecké Zelené ulici dopravní i ekologickou kalamitu. Přitom sjezd u Bláhovky by vyšel o několik stovek milionů korun levněji.

Souboj o sjezd je zároveň bitvou dvou developerských firem. V "utkání" J&T versus Unimex má nyní navrch společnost Unimex, jež chce na svých parcelách u křižovatky Bláhovka stavět stejnojmenné nákupní centrum. Stejný záměr mělo u Stěžer také J&T.

"Vzdálenost od sjezdu u Stěžer k našemu pozemku je asi 650 metrů. Z původně plánovaného sjezdu Bláhovka je to k nám zhruba kilometr, takže je to celkem jedno, kde křižovatku postaví," prohlásil pro ekonomický týdeník Euro šéf realitní větve J&T.

Společnost Unimex přiznává, že důvodem odkupu pozemků u Bláhovky byl územní plán, který tam počítá se sjezdem. Většinu polí prý firma odkoupila od původních vlastníků za 650 korun za metr čtvereční.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sociální demokraté se v sobotu večer při sledování volebních výsledků zamkli v...
ČSSD zažila knock-out, řekl Zimola. Bývalý hejtman může začít stoupat

Po rozpadu krajské koalice se vzdal hejtmanského křesla, vedení strany ho nechalo vyškrtnout z kandidátky pro volby do Sněmovny. Část lídrů ČSSD kvitovala, že...  celý článek

Bývalá místopředsedkyně Senátu Alena Gajdůšková z ČSSD.
Gajdůšková se vrací do vysoké politiky.. Lidé nepochopili naše hesla, říká

Přes volební mizérii ČSSD zažívá Alena Gajdůšková velký návrat do vysoké politiky. Bývalá senátorka přeskočila z druhého místa kandidátky ve Zlínském kraji...  celý článek

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš přichází komentovat výsledky povolební schůzky s...
Babiš se s Okamurou shodl na zákonu o referendu, společnou vládu vyloučil

Až do večerních hodin v pondělí pokračovala vyjednávání vítěze voleb, hnutí ANO, s dalšími stranami zastoupenými ve Sněmovně. Andrej Babiš se během dne stihl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.