Zákon pohlíží na bruslaře jako na chodce, takže se na silnicích, kde není chodník, musí pohybovat na levé krajnici.
"Mám jet vlevo? Jako přímo proti autům?" nevěří předpisu "inlajnista" Martin Hurban. Stejně jako on o tomto pravidlu neví drtivá většina bruslařů – nebo pokud o pravidle vědí, tak je nerespektují. Bojí se jet přímo proti autům.
I policisté si myslí, že je silniční zákon nedokonalý. Jde o fenomén doby, na který prostě zákon nestačil zareagovat.
"Brusle se stávají módním trendem, bruslařů je čím dál víc a značná část běžně jezdí po vozovkách. Určitě by stálo za zvážení, jestli by pro ně neměla platit jasná pravidla tak jako pro cyklisty. Je dost zraněných a rychlost, kterou se pohybují, je vysoká," říká třeba šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.
Sám připomíná navíc několik potyček, jež na silnici způsobila mezi bruslaři a ostatními účastníky provozu neznalost pravidel. Řidiči bruslařům nadávají, když jezdí proti nim, chodci se zase vztekají, když kolem nich někdo prosviští na bruslích. Přitom platí pravidlo, že pokud vede podél silnice i chodník, bruslaři mají jet právě po něm.
Povinnosti a práva bruslařů v provozu1. Bruslař je podle zákona chodec, takže má stejná práva jako on. |
Statistika zraněných bruslařů neexistuje, ani policejní tabulky je neodlišují od chodců.
Podle Ústředního automotoklubu ČR je však počet úrazů značný. Klub odkazuje mimo jiné na studii švýcarských dětských chirurgů. Ta ukázala, že z celkového počtu 6 400 nehod dětí ve věku do šestnácti let se 360 týkalo bruslařů nebo skateboardistů. Ve dvou třetinách případů byla zranění způsobena srážkou s autem nebo motocyklem.
Na bruslích nelze zastavit hned. Brzdíte déle než na kole
U bruslí je potíž i to, že než bruslař zabrzdí, trvá mu to příliš dlouho. Brzdná dráha kolečkových bruslí je v porovnání například s obyčejným bicyklem dvojnásobná, s automobilem dokonce čtyřnásobná.
Takže bruslař jedoucí rychlostí dvacet kilometrů v hodině zastaví klidně až po osmi metrech. Stejně rychle jedoucí cyklista potřebuje k zastavení 2,8 až 4,4 metru, a automobilu stačí pouhých 1,7 až 2,2 metru.
Prokázala to evropská studie, při níž odborníci z oblasti silničních nehod posuzovali následky nárazů figurín při jízdě na kolečkových bruslích.
Chtějí změnit zákon
Z bruslařů by se ale brzy mohli stát skutečně rovnocenní kolegové cyklistů. "Ten návrh padl, ale aktivně se na něm ještě nepracovalo. Je to ovšem otevřená věc a bude jistě možnost se tím zabývat při nynějším projednávání návrhu novely silničního zákona ve Sněmovně," uvedl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.
"Nový status pro bruslaře je pro nás stejně jako další věci v oblasti pravidel silničního provozu naprosto klíčové téma. Nyní vzniká meziresortní komise, která se návrhem novely zákona bude zabývat," řekl nastupující ministr dopravy Vít Bárta (VV).
Pokud by se tak skutečně stalo, nesměli by stejně jako cyklisté i bruslaři před jízdou pít alkohol nebo cestou telefonovat. To jim nyní zákon nezakazuje.