Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Za katastrofu u Jaroslavle může chyba pilota, prokázaly testy

  7:27aktualizováno  8:07
Zářijovou nehodu letounu Jak-42 u Jaroslavle způsobila chyba jednoho z pilotů. Ukázaly to experimenty se stejným letounem, informuje ruský tisk. Při nehodě tehdy zahynuli členové hokejového klubu Lokomotiv Jaroslavl včetně tří českých hráčů, kteří v klubu působili.

Letečtí vyšetřovatelé ohledávají trosky letounu Jak-42D, který havaroval v Jaroslavli. (10. září 2011) | foto: Reuters

"Během letových zkoušek byla experimentálně prokázána verze, že Jak-42 a lidi na jeho palubě zahubily nikoliv technické závady či problémy s kvalitou paliva, ale právě brzdění jeho kol. Nezpůsobila je technika, ale pilot u řízení, který z nějakého důvodu nechal při vzletu nohy na pedálech," napsal ruský deník.

Ruský Mezistátní letecký výbor (MAK) podnikl na letišti v Žukovském u Moskvy sérii letových zkoušek s letadlem stejného typu, které skončily v úterý posledními dvěma vzlety.

Fotogalerie

Zkušební pilot napodoboval počínání svého kolegy z osudového letu. Během startu nejdřív držel nohy na brzdách a současně přitahoval knipl. K němu byl tentokrát připevněn přístroj měřící sílu vyvíjenou rukama pilota.

Ukázalo se, že k přitažení kniplu do úhlu 13 stupňů bylo zapotřebí již síly odpovídající 64 kilogramům. A tu zkušební pilot nemohl vyvinout, aniž by se vší silou opřel i do pedálů brzd.

Následoval poslední vzlet, kdy po nastavení klapky výškového kormidla do normálního úhlu pěti stupňů piloti sundali ruce a nohy z řízení stroje. Podle Kommersantu pak Jak-42 přesvědčivě vzlétl.

Výsledky testů poslouží jako základ zprávy technické komise MAK o příčinách katastrofy, kterou experti podle deníku už začali připravovat.

Nejistý vzlet

Už první testy ukázaly, že za pádem stroje zřejmě stojí brzdění při vzletu. Hned po nehodě se spekulovalo právě o tom, že za katastrofou stojí neznámá dodatečná brzdící síla, která neumožnila letounu řádný start. Černé skříňky ale brzdění nepoznají.

Při rychlosti 220 kilometrů za hodinu Jak-42 přejel konec dráhy, při rychlosti 230 vzletěl, ale téměř vzápětí se zřítil. Na dráze se našly stopy, které ukazují, že letoun přestal brzdit až na poslední chvíli.

V troskách zahynulo 7. září čtyřiačtyřicet lidí, většinou hokejistů místního Lokomotivu. Mezi mrtvými byli i čeští reprezentanti Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Neštěstí přežil jen palubní inženýr Alexandr Sizov. "Cítil jsem katastrofu," líčil novinářům poté, co se jeho zdravotní stav stabilizoval.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Bostonu se sjeli příznivci krajní pravice, proti nim demonstrovalo 40 000...
V Bostonu demonstrovala krajní pravice, postavily se jí desetitisíce lidí

Při sobotních demonstracích v americkém Bostonu zadržela policie 27 lidí. Na sobotu ohlásili pochod konzervativní aktivisté, kteří akci označili za shromáždění...  celý článek

Finští policisté útočníka, který v Turku pobodal deset lidí, postřelili do nohy...
V Turku vraždil nožem mladý Maročan, policie ho podezřívá z terorismu

Finská policie vyšetřuje páteční útok nožem v Turku jako teroristický čin. Hlavním podezřelým je 18letý Maročan. Policie zatkla při razii v noci na sobotu pět...  celý článek

Americký válečný křižník Indianapolis, který 30. července 1945 potopila...
Američané objevili vrak křižníku Indianapolis, který převážel atomovku

V Tichém oceánu byl nalezen vrak amerického křižníku Indianapolis, který 30. července 1945 potopila japonská ponorka. Šlo o poslední větší válečnou loď...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.