Jára Cimrman létá vesmírem

Sláva českého génia a všeuměla Járy Cimrmana dosáhla kosmických dimenzí. Jmenuje se totiž po něm jeden z asteroidů sluneční soustavy. V lednu tak uplyne už šest let, co se tento myslitel dívá na modrou planetu shora. Světem uznávaný cimrmanolog Zdeněk Svěrák má upřímnou radost, že Cimrmanův věhlas dosáhl vesmírných rozměrů.

"Osobně sice osudy planetky pojmenované po Járovi nesleduji, ani příliš nerozumím astronomii, ale vím, že Jára Cimrman by z toho měl radost. Snil sice o lecčems, například o tom, že se vyrovná Edisonovi. Ale že by mířil tak vysoko, není známo. To, že létá kdesi ve vesmíru, by jistě považoval za velkou čest."

Asteroid má číslo 7796
Vesmírný objekt s pořadovým číslem 7796 objevil 16. ledna 1996 astronom Zdeněk Moravec z hvězdárny na Kleti.

Jiří Grygar je cimrmanolog
Hvězdáři mohou podle pravidel Mezinárodní astronomické unie navrhnout pojmenování objektu. "A protože Moravec patří k příznivcům Járy Cimrmana, rozhodl se mu planetku věnovat," řekl astrofyzik Jiří Grygar, také dlouholetý cimrmanolog.

O Cimrmanově existenci se poprvé dověděl v šedesátých letech z rozhlasového pořadu Vinárna U pavouka. Po založení Divadla Járy Cimrmana více než před třiceti lety se stal jeho pravidelným návštěvníkem a seznámil se se Zdeňkem Svěrákem a Ladislavem Smoljakem.

"Požádal jsem proto Láďu jako člověka, který je Cimrmanovi nejblíž, aby k názvu nové planetky napsal zdůvodnění. To má určitá pravidla: například rozsah musí být padesát slov v angličtině a musí stručně vystihnout podstatné rysy osobnosti, po níž je objekt pojmenován. Myslím, že Láďovi se to skvěle podařilo, takže návrh byl oficiálně přijat," dodal Grygar.

To se stalo měsíc po objevení planetky, která byla před třemi lety zařazena na internetovou stránku o planetkách.

Na planety nikdo nemůže
"Taková oslava osobnosti přetrvá úplně všechno. Planetky jsou kameny, které nerezavějí, a jsou dostatečně daleko, aby je nezničili například nějací teroristé," pochvaluje si Grygar.

Katalánská policie prohledává trosky domu v Alcanaru, kde teroristům zřejmě pod...