Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Japonský nadzvukový prototyp selhal

  21:11aktualizováno  21:11
První zkušební let modelu nadzvukového letadla, které se má podle představ japonských vědců stát dopravním prostředkem budoucnosti, skončil na bývalé základně Woomera v Austrálii neúspěchem. Superletadlo postavené v měřítku jedna ku deseti mělo dosáhnout dvojnásobné rychlosti zvuku. Krátce po startu se ale zřítilo a explodovalo v prostoru někdejší britské raketové základny, která se nachází v opuštěné poušti na jihu Austrálie.

"Zřítilo se po spirálové dráze z nebe a po střetu se zemí explodovalo v plamenech," popsal situaci fotograf agentury Reuters Mark Baker.

Model dlouhý 11,5 metru se měl podle plánů oddělit od nosné rakety ve výšce 18 kilometrů a klouzavým letem dosáhnout dvojnásobné rychlosti zvuku.

Vědci podporovaní japonskou Státní laboratoří pro vzdušný prostor připravovali dnešní pokus šest měsíců.

Nová generace nadzvukových letadel
Cílem japonského projektu je vytvořit novou řadu nadzvukových letadel, která by byla stejně úspěšná jako concordy, sloužící od sedmdesátých let. "Stroj by měl výrazné posunout laťku, nastavenou concordy," věří japonští vývojáři.

Pracovní označení zní NEXST - National Experimental Supersonic Transport (Národní experimentální nadzvukový dopravní prostředek).

Nové letadlo má pojmout 300 pasažérů, třikrát více než concord. Dolet bude oproti anglicko-francouzských strojům dvojnásobný. Emise paliva se sníží na 75 procent.

Japonská Národní laboratoř pro letectví a kosmonautiku doposud utratila 80 milionů dolarů. Tolik stál vývoj 11,5 metru dlouhého modelu nového letadla v měřítku 1:10.

Dalších sedm milionů dolarů stojí první ze čtyř plánovaných testů během nadcházejících devíti měsíců.

Jméno první rakety je X1 - stejné, jako mělo letadlo amerického pilota Chucka Yeagera, když poprvé prolomil zvukovou hranici.

Maketu vynese raketa do výšky 20 kilometrů, odkud se model vrátí na zem rychlostí dosahující skoro dvojnásobku rychlosti zvuku.

Příliš větrné počasí však odložilo hned první test. Je totiž nutné, aby během patnáctiminutové zkoušky foukal vítr o maximální rychlosti 10 uzlů.

Testy se odehrají na australské raketové základně Woomera, postavené Brity v roce 1947, která také slouží jako pozemní sledovací stanice NASA.

Vývojáři, mezi nimiž jsou i společnosti Mitsubishi či Nissa, doufají, že nový nadzvukový letoun bude dosahovat stejně hlučnosti jako Boeing 747. Mohl by tak přistávat kdekoli, což by byla oproti concordu, který létá pouze mezi Londýnem, Paříží a New Yorkem, další výhoda.

Do vzletu nového "supersoniku" ve skutečné velikosti je ale stále daleko. K testování makety se japonští badatelé dobrali po pěti letech. A další práce potrvají nejméně další desetiletí.

Počítačový návrh nadzvukového letounu NEXST, který vyvíjejí japonští badatelé.

Nový nadzvukový letoun NEXST, který vyvíjejí japonští badatelé, čeká v Austrálii na testování.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pobřeží Chorvatska zasáhly rozsáhlé požáry (21.8.2017)
Požáry v Chorvatsku přímo ohrožují město Drniš, rozšířily se i u Omiše

Situace na jadranském pobřeží Chorvatska se v noci a nad ránem zdramatizovala. Na 400 hasičů a dobrovolníků se pokouší zachránit město Drniš u Šibeniku. Další...  celý článek

Francouzští policisté hlídkují u Anglické promenády v Nice, kde ozbrojený řidič...
GLOSA: Hrdlořezové přes kopírák

Za posledních 13 měsíců bylo civilní vozidlo využito k teroristickým útokům na území Evropské unie ve Francii, Německu, Británii, Švédsku a nyní i Španělsku....  celý článek

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Pro místní jsme stále Maurové, říká bratranec katalánských teroristů

Byli mladí a neměli žádné sociální ani pracovní problémy. Přesto se nechali zlákat radikálním imámem a spáchali nejhorší teroristický útok ve Španělsku od roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.