Radim Jančura má podporu z mailů tisícovek lidí, nesouhlasí s dalším desetiletím monopolu Českých drah na našich železnicích. Ilustrační foto

Radim Jančura má podporu z mailů tisícovek lidí, nesouhlasí s dalším desetiletím monopolu Českých drah na našich železnicích. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Jančurovy vlaky podporují e-maily tisíců lidí, desítky pranýřují hejtmany

  • 920
E-mailové schránky hejtmanů zaplnily vzkazy od nespokojenců s osudem regionální dopravy v krajích. Popud k tomu dal majitel RegioJetu Radim Jančura, který se chtěl v krajích ovládaných ČSSD přihlásit do tendru o dopravce. Hejtmani ho ale ani nevyhlásili a domluvili se na dalších deset let s Českými drahami.

Radim Jančura vyzval na stránkách RegioJetu k elektronické reakci lidi, které rozhodování politiků o regionální dopravě popudilo a není jim lhostejné.

Na svůj web Jančura umístil oficiální kontakty na jednotlivé hejtmany a požádal ty, kteří se jim chystají napsat, aby ho přidali do kopie e-mailu. Jednotlivé hejtmany ráno čekalo pár desítek elektronických vzkazů navíc, nejzahlcenější schránku měl ale sám Jančura.

"Na dnešek mi přišlo 1 500 mailů, předchozí dny kolem 1 200 až 1 300," informoval iDNES.cz s tím, že celý víkend stráví odepisováním. "Odepíši všem," slíbil.

E-maily v jeho schránce se dají rozdělit do tři skupin. "Devadesát procent mailů jsou třířádkové podporovací. Deset procent jsou konkrétní, delší podněty. Třeba o zneužití unijních peněz nebo o sporných výběrových řízeních," upřesnil Jančura.

Třetí skupina je nabídka materiální pomoci pro Jančurovu firmu. "Ozývají se i lokální média, noviny, servery a nabízejí nám zdarma reklamu. Přišlo i několik desítek mailů, psalo se v nich, ať jim sdělíme číslo účtu, že nám pošlou peníze. Je to ale naše válka, to nechceme," poznamenal Jančura a pochvaloval si podporu lidí.

E-maily z druhé skupiny jsou ty, které dorazily do hejtmanských schránek, třeba v Ústeckém, Pardubickém nebo Olomouckém kraji. "Přišlo víc pošty než obvykle, sekretářka mi říkala, že takových mailů přišlo v řádu desítek," řekla iDNES.cz Magdalena Hlaváčková, mluvčí Ústeckého kraje, který vede hejtmanka Jana Vaňhová.

Mluvčí kraje vysvětlila, že hejtmanství potřebovalo řešit situaci na regionálních tratích dřív, než nabízel Jančura. Smlouva s ním by platila až od prosince 2011, uvedla Hlaváčková. "Jediná nabídka byla od Českých drah, a to na deset let," dodala.

Podle Jančury je smlouva pro dráhy ale garantovaná vlastně na patnáct let. "Stačí, když nakoupí nějaké nové vlaky, tím splní podmínku a smlouva se prodlouží o pět let."

"Úhlavnímu nepříteli" přišly i pozitivní ohlasy

Jančurovi dorazilo do schránky i dost e-mailů v kopii pro pardubického hejtmana Radko Martínka. "Spousta lidí proti němu píše, protože je to náš úhlavní nepřítel," podotkl Jančura, který na svých stránkách uvádí Sedm největších lží pana Martínka.

Mluvčí Pardubického kraje Magdalena Navrátilová informovala, že hejtmanovi dorazily asi čtyři desítky e-mailů, které se týkaly regionální dopravy. "Na všechny se chystáme odpovědět. Zhruba třetina z nich je pozitivní," řekla mluvčí. Ostatní pisatele zajímaly důvody, proč kraj nevyhlásil na regionální přepravu výběrová řízení. "Chválili Jančurovy autobusy a ptali se, proč jsme jen přijali memorandum," dodala.

DUEL HEJTMANA A SOUKROMÉHO DOPRAVCE

Monopol Českých drah zůstane dalších deset let, přečtěte si názory obou stran sporu

Desítky e-mailů navíc dostal i hejtman Olomouckého kraje Milan Tesařík. "Beze zbytku na ně odpovím," ujistil. "Postup Olomouckého kraje byl legální, reagovali jsme na rozhodnutí vlády," obhajoval postup svého regionu.

Připomněl že dopravní obslužnost již teď zajišťují různými soukromými dopravci. "Hledali jsme cestu, jak dopravní obslužnost kraje řešit v prostředí krize. Jestliže nám ale České dráhy nabídly kilometr za 58 korun a RegioJet za 93 korun, nebylo co řešit," uzavřel Tesařík.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video