"Přímo v kolektivní smlouvě, uzavřené i s odborovou organizací, bylo řečeno, že určitý počet představení v měsíci se hradí prostřednictvím mzdy. A pokud to určitý počet představení v měsíci přesáhne, pak je divadlo povinno uzavřít s umělcem autorskou smlouvu," říká novopečený šéf první scény Burian.
Pro bližší představu: herec, zpěvák, tanečník či člen orchestru měl například za osm představení v měsíci stanovenou mzdu (která podléhá zdanění a odvodům na sociální a zdravotní pojištění) a za další představení ve stejném měsíci dostal zaplaceno formou honorářů (ty už podléhaly zdanění jinému). Tím se v Národním divadle, zejména v opeře, uměle navyšovaly příjmy a obcházely zákony.
Tuto praxi odkryl hloubkový audit, který před Burianovým nástupem vypracovala komise odborníků a předala jej exministryni kultury Aleně Hanákové. Ta v červenci dala Burianovi za úkol, aby po svém nástupu k 1. srpnu zavedl v divadle pořádek.
To však nejdřív překazil nový ministr Jiří Balvín, když po poradě s odboráři Buriana odvolal (více zde). Teprve po vzbouření, které tento krok vyvolal, byl Balvín donucen couvnout a Buriana vrátit (více o návratu Buriana čtěte zde). Nový šéf tak začal zaběhnuté pořádky měnit až tento týden.
Ve středu navíc přišla do divadla kontrola finančního úřadu, která bude procházet účty několik let zpět. "Pokud nám doměří daň, budeme povinni ji uhradit a pak se musíme zamyslet nad tím, kdo způsobil Národnímu divadlu škodu," říká Burian. Zatím nikoho konkrétního jmenovat nechtěl.
Hned v pondělí má však schůzku s provozním ředitelem Václavem Pelouchem, který se vrací z dovolené. Ten divadlo dočasně řídil od loňského září, kdy Hanáková po pěti a půl letech ve funkci náhle odvolala ředitele Ondřeje Černého.