V České televizi vystoupil Muhamed Abbás a troufám si říci, že jeho slova mohou posunout názor veřejnosti na muslimy v České republice. Popřel, že útok 11. září 2001 na newyorská dvojčata byl teroristický, zpochybnil, že Islámský stát řeže hlavy rukojmím, a zpochybnil i teroristický útok na Charlie Hebdo v Paříži. Jak velkou část muslimské komunity pan Abbas a jeho Muslimská unie reprezentuje?
Muslimská unie představuje samotného pana Abbase, byl vždycky takovým samotářem, chtěl mít jediné hlavní slovo. Nevím, kolik lidí má kolem sebe, ale možná by se to dalo spočítat na prstech. Jediná uznaná organizace je Ústředí muslimských obcí.
Popírání útoků teroristů v Hyde ParkuŠokem pro některé diváky mohlo být vystoupení šéfa Muslimské unie Muhameda Abbáse ve čtvrtečním Hyde Parku na ČT 24. Diváci mohli slyšet směs konspiračních teorií s popřením teroristických útoků islámskými radikály. Co tedy například Abbás v televizi v doslovném přepisu řekl? Popírání teroristických útoků, včetně 11. září 2001 Tam našli velmi malé kuličky kov, a to vznikne jenom, když je teplota šest tisíc, a to je jenom, když je řízena demolice, tak jsou názory, že ty věci nejsou tak, jak to myslíme. O tom, že se k útoku na newyorská dvojčata nepřihlásila Al-Káida O údajném napojení Islámského státu na CIA a Mossad K útoku na Charlie Hebdo O šéfovi Islámského státu Bagdádím O popravách zajatců Islámského státu |
Jak rozšířený je podle vás v české muslimské komunitě názor pana Abbáse, který zpochybnil jak teroristické útoky, a tvrdí i to, že Islámský stát je napojen na CIA a na Mossad?
Není to rozšířené. Samozřejmě, zpravodajské služby mohou dělat různé infiltrace do teroristických, extremistických sítí. Stalo se to i v historii západních zemí, že se různé zpravodajské služby angažovaly. Ten názor asi sdílí více muslimů, ale ne přesně tak, jak to říká pan Abbás. To ale neznamená, že se mají vyloučit hrůzy, které dělala Al-Káida a takzvaný Islámský stát. Nikdy ho nenazýváme Islámský stát, jen takzvaný nebo samozvaný. Právě názory pana Abbáse byly důvodem, proč jsme se s ním rozešli před několika lety. Já osobně jsem s ním skoncoval.
Pane Alrawi, kolik lidí se v České republice hlásí k muslimské víře?
Je to pár desítek tisíc lidí. Jestli jsou to dvě, tři, čtyři desítky tisíc, nevíme.
Jsem rád, že celý svět vyjadřuje solidaritu Francii
Hned v den teroristického útoku na Charlie Hebdo v Paříži, ze Sarajeva, kde stále jste, jste jménem Ústředí muslimských obcí v České republice poslal prohlášení, že útok na francouzský časopis nemá nic společného s islámem (více o prohlášení čtěte zde). Sledujete to vyšetřování, které směřuje k tomu, že pachateli byli bratři z rodiny alžírského původu žijící v Paříži, kteří na místě masakru křičeli, že Alláh je veliký?
Snažím se to sledovat v rámci mých možností. Je to věc, která je velmi vážná a která spojila celý svět dohromady. Jsem rád, že celý svět, včetně muslimského, vyjadřuje nesouhlas, solidaritu, soustrast pozůstalým obětí toho činu i Francii.
Asi jste viděl i záběry, jak jeden z těch teroristů nemilosrdně popravil bezmocného policistu ležícího na chodníku, což byl mimochodem také muslim tuniského původu. To je asi dost velký paradox?
Pustil jsem si to v pátek ráno. Před tím mě hlavně zajímala celá ta událost jako taková. Nakonec jsem si to pustil, je to strašné. Vy jste řekl, že je paradox, že to byl muslim. Ve skutečnosti většina obětí teroristických útoků ve světě jsou muslimové.
Viděl jste karikatury časopisu Charlie Hebdo. Co o nich soudíte?
Muslimové mají v Koránu, že se nesmí vysmívat Bohu a prorokům. Pokud si dělá srandu z nějakého muslima, nebo dokonce z Bagdádího, tak mě to urážet nebude. Jinak samozřejmě neslušnost vůči někomu by měla urážet každého, ale nesmí to vést k neadekvátním reakcím. Je třeba protiargumentovat, ale to co se stalo, je naprosto protiislámské.
Vydali jste jako Ústředí muslimských obcí prohlášení, aby se lidé nenechali vmanipulovat do spirály nedůvěry a nenávisti. Jak se podle vás teď bude vyvíjet soužití české většiny a muslimské menšiny v České republice?
K dění posledního týdne, včetně výroků pana Okamury, bych řekl, že jsem rád, že reakce českého lidu je rozumná a objektivní, samozřejmě až na nějaké šílence a extremisty, fanatiky. Ale takoví jsou všude.
Můžete říci jednoznačně, že jakoukoli formu násilí, která se schovává za obranu islámu, jednoznačně odsuzujete?
Naprosto. Jakékoli násilnické chování odsuzujeme. S tím se nikdy neztotožníme.
Jak tedy hodnotíte počínání organizace, která si říká Islámský stát?
Její počínání je naprosto protislámské.
Abbás o výrocích Okamury i o výkladu koránuČtěte pondělní rozhovor iDNES.cz |
Řekl byste, že muslimové v České republice chtějí respektovat české zákony?
Nejsou jen připraveni, dělají to. A my je k tomu vyzýváme.
Ukládá vám Korán, abyste o islámu a islámském právu šaría či třeba o nošení hidžábu přesvědčili i z vašeho pohledu nevěřící?
My máme za úkol říkat, že tohle je návod k použití, které seslal stvořitel, Bůh. My nesmíme říkat, že to nesdílíme, neuznáváme nebo že to není správné. Islám ukládá muslimovi, aby to nezapřel.
Jaké prostředky můžete použít k šíření islámu?
Slovo. A dokázat to sám na sobě, svým chováním. Aby byl muslim pracovitý, spořádaný člověk, slušný, důvěryhodný, který dodržuje zákony.
Setkal jste se někdy v muslimské komunitě v České republice s názorem, že prostředí v naší zemi je takové, že by bylo možné použít i takové prostředky, které vidíme občas po západní Evropě? Zaznamenal jste někdy od někoho takový názor?
Jednoznačně a stoprocentně jsem se nesetkal s takovým názorem v Česku.