Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak získat vlastní rádio

  0:01aktualizováno  0:01
Může to všechno být jen shoda náhod. Anebo také důkaz o praktikách, které panovaly v odvolané Radě pro rozhlasové a televizní vysílání: o nastrčených firmách kolem společnosti GES Holding (majitele TV Prima), kterým rada naprosto neprůhledným způsobem přiklepávala atraktivní rozhlasové licence.

Ministr kultury Pavel Dostál (ČSSD) to minulou středu ve sněmovně veřejně nazval "kupčením s licencemi". Případ, který měl Dostál na mysli, sledovala MF DNES průběžně už od října loňského roku. Jeho hlavní aktér, podnikatel Miroslav Pýcha, pak koncem března svůj příběh popsal v dopise premiéru Vladimíru Špidlovi.

My dáme licenci, vy rádio
Ta zpráva prošla veřejností téměř bez zájmu, mezi lidmi "z oboru" však vzbudila všeobecné překvapení: počátkem loňského listopadu udělila rada rozhlasovou licenci pro oblast Benešovska Rádiu Sázava společnosti M-Publicity. Tedy nové a úplně neznámé firmě, která se v rozhlasovém byznysu nikdy neangažovala.

Jenže ve skutečnosti to nebylo žádné překvapení, ale zřejmě dlouho připravovaný plán. Už 21. října 2002 byly totiž podepsány smlouvy, které ve zkratce zaručovaly: pokud projekt Rádia Sázava u rady uspěje, po dvou letech (jak to dovoluje zákon) firmu M-Publicity stoprocentně ovládne další v oboru úplně neznámá firma: Autocentrum Šterbnerk. A v podstatě se stane vlastníkem rádia.

Proč tak složitá hra kolem firmy, která měla být v soutěži o licenci téměř bez šance?MF DNES už loni v říjnu kontaktovala podnikatele Miroslava Pýchu, někdejšího člena vysílací rady, která v roce 1993 udělila licenci TV Nova. Byl to totiž právě Pýcha, kdo za společností M-Publicity stál, byť v ní oficiálně nefiguroval.

Pýcha už tehdy MF DNES celý mechanismus popsal - a jeho líčení odpovídalo i jeho pozdějšímu dopisu premiéru Špidlovi. Podle Pýchy se za složitou transakcí ve skutečnosti skrývalo další rozšíření už tak utěšeně rostoucího impéria společnosti GES Holding.

"Bylo mi v podstatě naznačeno: Od této rady dostanete licenci jen tehdy, pokud jí to my nařídíme. A za to od vás chceme, abyste nám celou firmu prodal," říká Pýcha, který podle svých slov na celou věc přistoupil proto, aby odkryl systém přidělování rozhlasových licencí a o svých krocích pak pravidelně informoval několik svědků včetně MF DNES.

Muž v pozadí: Berka
Pozoruhodné je jméno člověka, s nímž Pýcha obchod dojednával: Jaroslav Berka, jeden z nejznámějších mediálních lobbistů v zemi. Jaroslav Berka svou účast v celém případu nepopírá, tvrdí však, že hrál jen zcela okrajovou roli: "Jako mediální konzultant jsem v kontaktu s mnoha firmami z oboru. S panem Pýchou jsem se sešel na jeho žádost," tvrdí Berka.

"Zprostředkoval jsem mu kontakt na právní kancelář, od níž jsem měl informaci, že zastupuje vážného zájemce o investice do mediálního podnikání, a tím moje role skončila," dodal.

Berka se s Pýchou shodnou v jednom: během několika schůzek jedinkrát nepadlo jméno skutečného hráče v pozadí. "Ale když jsme přišli na jednání s právníky, rovnou si na ně přinesli desky s velikým nápisem GES," říká Pýcha.

GES Holding i Berkův "vážný zájemce", tedy firma Autocentrum Šternberk, vzájemné propojení popírají - jen shodou náhod je prý zastupuje stejná pražská advokátní kancelář Hartman a partneři. "O tom, že za tím vším stojí GES, už zřejmě nikdo z rady nepochybuje," řekl však už koncem minulého roku jeden z členů rady.

Znovu to může být jen shoda náhod: ale Jaroslav Berka se už kolem jedné transakce, která skončila úspěchem pro GES Holding, v minulosti pohyboval. MF DNES už v listopadu 2001 napsala, že Berka jedná s držitelem licence k někdejší TV 3 Martinem Kindernayem. O pár měsíců později skončila Kindernayova licence v impériu GES Holding a dnes vysílá pod názvy TV Praha a TV Hradec Králové.

Rádio licenci skutečně získalo
Jisté je, že v listopadu 2002 rádio licenci dostalo. "Ve třetím kole hlasování se najednou poprvé objevilo jméno Rádia Sázava, o němž nikdy předtím nebyla řeč. A hned získalo potřebných devět hlasů," sdělil jeden z členů rady.

Pýchova společnost nakonec od všech smluv odstoupila a následujících pět měsíců se mezi ním a Autocentrem Šternberk odehrával tvrdý boj o ovládnutí rádia - obě strany se obviňovaly z pirátského vysílání a protiprávních kroků.

Příběh prozatím skončil minulý týden: soud dal ve sporu za pravdu Pýchovi, který v pátek zahájil regulérní vysílání. Rada chtěla celý problém řešit ještě minulý týden, nakonec to nestihla. Ve středu byla odvolána. 

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zteč mechanizované jednotky na Dnech NATO v Ostravě
PŘEHLED: Co ve volbách slibují strany pro armádu a obranu

Jak se politické strany a hnutí, ucházející se o přízeň voličů ve sněmovních volbách, staví k otázkám zajištění bezpečnosti a obrany? Přinášíme ucelený...  celý článek

Voličský průkaz pro volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2017
Nepřišel vám voličský průkaz? Ptejte se na poště, dost možná leží tam

Politické strany nabádají k tomu, aby lidé přišli volit. Někteří by možná chtěli, ale nebudou moci. Zatím jim totiž nepřišly voličské průkazy, o které si...  celý článek

Poznáte místo?
100 POHLEDŮ: Baráčky jak lepidlem k sobě přilepené. Poznáte místo?

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.