Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak zachránit pražský Dopravní podnik? Propouštět, zdražit či méně jezdit

  13:30aktualizováno  13:30
Chcete-li zajistit řidičům pražské MHD klidné Vánoce, pak si už nyní s předstihem kupte roční kupon. Asi tak by mohl znít záchranný slogan krachujícího Dopravního podniku, který nemá ani na výplaty svým zaměstnancům.
Jak zachránit pražský DP? Může omezit provoz, propouštět či tlačit na zdražení jízdného. (Ilustrační foto)

Jak zachránit pražský DP? Může omezit provoz, propouštět či tlačit na zdražení jízdného. (Ilustrační foto) | foto: Martin Mráz

Ročních kuponů za 4 750 korun dopravce prodá každý rok zhruba 150 tisíc, což mu do kasy přinese přes 700 milionů. Na výplaty přitom potřebuje v prosinci asi 430 milionů. Ty nyní nemá. Naopak dluží a letošní ztrátu odhaduje na 2,5 miliardy.

Dopravce je v bezvýchodné situaci a hledá možnosti, kde uspořit. Bude muset omezit provoz, propouštět a tlačit na zdražení jízdného.

Kdo pomůže Praze při stávce?

Autobusy ze středních Čech

1. Zruší se linky tramvají, které kopírují metro
Dopravní podnik plánuje, že zruší takzvané souběhové linky. Konkrétně jde zejména o tramvaje, které kopírují trasy metra. Lidé tak budou muset chtě nechtě sejít do podzemí, protože po povrchu se do cíle své cesty bez přestupu nedostanou.

Příkladem je třeba linka číslo 8, která z velké části kopíruje metro B, nebo linka 11, která od zastávky Muzeum jede stejně jako metro A.

2. Zavede se celoroční prázdninový provoz
Manažeři podniku nyní vymýšlejí krizový plán, jak rapidně snížit provozní náklady. Ten spočívá v tom, že se v hlavním městě začne jezdit jako o prázdninách. To znamená, že polovina souprav metra na všech linkách nebude zajíždět až na konec tras, ale otočí se už dříve.

Budou prodlouženy intervaly u tramvají až na dvacet minut, některé linky budou zrušeny. Řeč je například o lince 2, 6, 13, 15, 21. Zrušeny by byly i některé autobusové linky. Podnik by tím ročně ušetřil 1,8 miliardy korun.

3. Podnik přenechá některé linky soukromníkům
Pražští radní tlačí na manažery podniku, aby snižovali náklady. Argumentují tím, že soukromé firmy, které nyní obsluhují zejména příměstské autobusové linky, jsou levnější.

Příliš levné jízdné

Dopravní podnik je až moc závislý na dotacích města

To skutečně jsou. Za jeden ujetý kilometr požadují dotaci 22 korun, zatímco podnik chce více než dvojnásobek. Na veřejnost dokonce prosákla informace, že město chce postupně každý rok Dopravnímu podniku sebrat asi 10 linek a předávat je levnějším soukromníkům.

"Jenže nám se náklady na provoz zvyšují tím, že se staráme o zastávky, jízdní řády, infokiosky, dispečink, výběr jízdného," vyjmenoval mluvčí firmy Ondřej Pečený. Dopravce tak jezdí vylepovat jízdní řády i do Nymburka, přestože tam žádná z jeho linek nejezdí.

Podstatné navýšení nákladů způsobuje i to, že podnik garantuje náhradu v případě, že se některý z vozů porouchá. A to je deviza, na kterou radnice obcí slyší.

"Žádám, aby linku 110 provozoval Dopravní podnik," píše třeba nespokojený starosta Prahy 14 Miroslav Froněk. Reptá i Újezd u Průhonic a středočeský Vestec, kde žádají návrat linky 326 pod křídla Dopravního podniku.

4. Propuštění minimálně 300 zaměstnanců
Manažeři podniku chtějí příští rok propustit minimálně 300 lidí z hostivařských tramvajových opraven a také z garáží autobusů.

Opravny chce podnik prodat Škodě Transportation, protože je prý už nebude potřebovat. Žádné staré tramvaje už se opravovat nebudou, jen se dodělá to, co je rozdělané.

U nových 250 tramvají ForCity, které mají být do města dodány do roku 2017, už je výrobce smluvně zavázán, že servis sám obstará.

Dopravce si dříve sám zjišťoval, jestli by nedokázal získat zakázky na opravu vozů z jiných měst a rozjet si vlastní byznys, ale prý se to nevyplatí. Musel by totiž každý rok získat zakázky minimálně za 120 milionů.

Podnik prodá stroje a nechá si budovu a pozemky, aby mohl v případě potřeby továrnu znovu převzít.

Propouštění se dotkne i garáží autobusů. Dopravce nyní obnovuje vozový park, takže nebude potřeba tolik opravářů.

5. Ve stanicích metra se vybudují turnikety
Další možností, jak ušetřit, respektive zvýšit výnosy, je instalace turniketů do stanic metra. I přes počáteční vysokou investici 3,5 miliardy korun se to prý vyplatí. Do podzemky se totiž nedostane žádný černý pasažér.

Bez platné jízdenky jezdí podle odhadu každý patnáctý cestující. Dopravce tak po zavedení turniketů vydělá na jízdenkách ročně asi o 700 milionů korun více. Nyní vybere 4,1 miliardy. Na výrobce turniketů je již vypsáno výběrové řízení.

6. Dražší jízdenky, na což nemá podnik vliv
Podniku by pomohlo i zdražení jízdenek, ale na to nemá vliv. Cenu určuje zastupitelstvo. Aby byl podnik nezávislý na dotacích, musel by jízdné zdražit až čtyřikrát.

Důležitější je zdražení kuponů. Ty si ročně pořídí 600 tisíc lidí a podnik za ně utrží 2,5 miliardy. Podle společnosti Deloitte, která srovnávala deset evropských měst, jsou v Praze roční kupony nejlevnější. O 1,8 miliardy podnik přichází na slevách pro děti a důchodce.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místopředsedové ČSSD Milan Chovanec a Lubomír Zaorálek hovoří s novináři před...
ČSSD by mohla skončit v opozici, řekl Chovanec. Sjezd bude v dubnu

Mimořádný sjezd ČSSD by se měl konat v Hradci Králové 7. dubna, řekl po večerním jednání užšího vedení strany její úřadující šéf Milan Chovanec. V tento den...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
Stát zaplatí stranám za hlasy voličů 482 milionů. Nejvíc ztratila ČSSD

Politické strany a hnutí si letos přijdou díky hlasům voličů na 482 milionů korun ze státní kasy. Peníze se rozdělí mezi deset uskupení, která získala alespoň...  celý článek

Volební místnosti se uzavřely v sobotu ve 14 hodin a hned se začalo se sčítáním...
S výsledky voleb Češi spíš spokojeni nejsou, ukázal bleskový průzkum

Češi nejsou spokojeni s výsledky voleb. Ukázal to průzkum společnosti Median. Podle něj většina lidí sice nemá obavy o budoucnost demokracie v zemi, dotázaným...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.