Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Policista vozil hříšníka z kamionu po bankomatech, nakonec musel slevit

  13:13aktualizováno  13:13
Místo kauce 80 tisíc pouhých 75 tisíc. Nefunkční platební terminál. Policejní vozidlo coby taxík, které hříšníka vezlo k bankomatu. A skupina expertů, jež se dvě hodiny nudila na křižovatce bez práce. Tak vypadal nedělní zátah na řidiče kamionů na Jihlavsku. Pro iDNES.cz ho popsal jeden ze zasahujících expertů.
Řidič slovenského kamionu musel vůz odstavit a vypravit se s policistou k bankomatům (ilustrační snímek).

Řidič slovenského kamionu musel vůz odstavit a vypravit se s policistou k bankomatům (ilustrační snímek). | foto: Jan Karásek, MAFRA

Řidič slovenského kamionu se o víkendu snažil podvádět. Chtěl ošálit digitální tachograf i policejní kontrolu magnetem, který měl připojen k záznamovému zařízení. To pak ukazovalo, že si řidič dal bezpečnostní přestávku, i když ve skutečnosti jel (více o případu si přečtěte zde).

Zátah na řidiče kamionů, který tohoto hříšníka odhalil, měl však několik zádrhelů. Pro iDNES.cz je popsal Jan Huser z Mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu. Jak uvedl, byl přímo na místě a chvílemi se celému procesu divil.

Se svým týmem a policejní hlídkou stáli na takzvané kasárenské křižovatce, křížení silnic 23 a 38 na jihu Jihlavska. Vše probíhalo hladce až do doby, dokud policista nezastavil právě slovenského řidiče. Tím takřka celá kontrola skončila.

"Byla neděle a policie na hlídku vyslala pouze jediného policistu," vypráví Huser. Pouze příslušník policie má právo zastavovat vozidla a kontrolovat doklady. Expertní tým pak dohlíží na dodržování dalších povinností dopravce včetně tachografu.

Právě toto zařízení zkoušel třicetiletý Slovák ošálit a musel následovat trest. Aby se cizinec nevyhýbal správnímu řízení, stanovil policista řidiči kauci. Nejdřív na 80 tisíc korun.

Platební terminál se nepřipojil. A tak se muselo k bankomatu

"Jenže se objevil problém s přenosným platebním terminálem. Policista se s ním nemohl připojit a platba neproběhla," líčí vznik problému Huser.

"Terminál opravdu nenavázal spojení. Nevíme, v čem to je, zda v místě a signálu, samotném terminálu či v kartě řidiče, která měla nastavené limity," přiznala krajská policejní mluvčí Dana Čírtková.

Protože vzhledem ke vzdálenosti od sídla dopravce a povaze nákladu nebylo možné čekat, než s penězi přijede řidičův kolega, policista naložil řidiče do služebního auta a vezl ho k bankomatu. Odjeli do Telče, která je od místa kontroly vzdálená 15 kilometrů.

"Protože tam policistů nebylo víc, dvě hodiny jsme pak zcela zbytečně čekali na místě bez práce," vypráví Jan Huser. Bez policie nemá ani sebelepší tým expertů v dopravě žádné pravomoci.

"To je naprosto standardní postup, abychom naplnili literu zákona," vysvětluje Čírtková. Jak dodala, hlavně při vyšších kaucích u cizinců není cesta k bankomatům výjimečná. Podobně se podle ní postupuje i v případech, kdy řidič nemá doklady a je třeba zjistit jeho totožnost. To pak policejní auto míří ze silniční kontroly na služebnu.

Na společné silniční kontrole jeden policista obvykle stačí

Ani vyslání jediného policisty na silniční kontrolu není podle Čírtkové nic neobvyklého. Jak pravila, pokud se provádí kontroly v součinnosti s dalšími složkami, jeden příslušník obvykle stačí.

Jenže, jak se po několika desítkách minut ukázalo, 80 tisíc korun slovenskému řidiči bankomaty nedaly.

"Na několika bankomatech se mu podařilo vybrat celkovou částku 75 tisíc korun. Policista proto kauci snížil, což je plně v jeho pravomoci, a tato částka také byla uhrazena," řekla policejní mluvčí.

Policie odkazuje na pravidla, experti by je rádi změnili

Zatímco tým Mobilní expertní jednotky neskrýval nad formou silniční kontroly rozpaky, podle policie vše proběhlo zcela standardně.

"Je to věc policie. Ale bylo by vhodné si alespoň zajistit a ověřit dobré fungování platebního terminálu v místech kontroly," naznačuje Huser.

Podle něho by stálo za úvahu přehodnotit celý systém silničních kontrol. Jak dodal, například v Polsku nebo v Německu mají podobné expertní týmy zaměřené na nákladní dopravu mnohem více pravomocí než v Česku.

Nešťastné, hlavně v agendě a papírování, je podle něho i to, že policie a expertní skupina patří každý pod jiné ministerstvo. Policie je pod ministerstvem vnitra, mobilní expertní jednotka podléhá ministerstvu dopravy.

Silniční konrola se odehrála na takzvané kasárenské křižovatce.

Silniční konrola se odehrála na takzvané kasárenské křižovatce.



Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.