Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové policejní passaty „vydělaly“ za čtvrt roku už šest milionů

  21:08
Už více než čtvrt roku loví neukázněné řidiče na českých a moravských silnicích dvacítka nových policejních passatů. Za tu dobu už jejich posádky udělily chybujícím řidičům pokuty za zhruba šest milionů korun.

Mezi Prahou a Kladnem bude v novém passatu jezdit i Miroslava Ježková. (2. dubna 2012) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Rozšířený tým passatů přitom spolyká méně paliva než tomu bylo loni, kdy na provoz dohlížela jen patnáctka policejních speciálů. Podle mluvčího policejního prezidia Jana Melši to však není tím, že by policie šetřila při nakupování benzinu. "Je to především díky tomu, že po rozšíření autotýmu pokrývá stejný prostor větší počet aut a ta se proto tolik nenajezdí," tvrdí Melša.

Poukazuje také na to, že dvacítka modernějších passatů, která úřaduje na silnicích od dubna, dokáže měřit i za jízdy. Nachytat hříšníky je tak pro dopravní policisty snazší než dřív, kdy museli rychlost měřit jen ze stojícího auta.

Rychlost je také zdaleka nejčastěji tím, co čeští a moravští šoféři nedokážou uhlídat. Jen za červen chytili policisté v passatech 2 252 řidičů, kteří šlapali na plynový pedál víc, než měli. Loni v červnu to přitom bylo 1 464 "závodníků".

Mezi časté přestupky patří i jízda bez pásu nebo telefonování za jízdy.

I policisté ovšem dokazují, že jsou jen lidé a že i oni mohou bourat. Jako třeba předposlední červnový den na D11, kdy stíhání silničního piráta skončilo poté, co se policejní passat srazil s kamionem, který mu vjel do cesty. Kromě toho v poslední době passaty havarovaly i čtvrtého května a 4. července.

Soupiska passatů na webu výdělky nepřibrzdila

Přičinlivým šoférům stačilo pár týdnu na to, aby provedli "soupis" všech nových passatů včetně jejich barvy nebo toho, jestli jsou to kombíky. Na webu se objevila i většina registračních značek policejních speciálů.

I přesto není mezi dubnovými a květnovými výdělky flotily passatů rozdíl, po zveřejnění jejich identity peněz vybraných z pokut dokonce ještě přibylo. Šéfa dopravní policie Leoše Tržila to ovšem nepřekvapuje.

"Copak jste někdy viděli řidiče, který se při jízdě stále rozhlíží kolem sebe a nahlíží do seznamu registračních značek přilepených na palubní desce?" zlehčuje internetovou iniciativu Tržil.

Dvacítka nových stíhacích speciálů vybavených nejnovějšími technickými vymoženostmi stála třicet milionů a vydělává si na sebe poměrně svižně. Pokud posádky při trestání řidičů udrží nasazené tempo, budou peníze za jejich pořízení zpátky už za rok a čtvrt.

Posádky dvacítky nových passatů totiž vyberou na pokutách přibližně dva miliony korun za měsíc, celá "letka" čítající 35 vozů tak každý měsíc nachytá řidiče při více než čtyřech tisícovkách přestupků a policisté uloží pokuty za přibližně tři a půl milionu.

A úlevy nemohou řidiči čekat ani teď v létě o velkých prázdninách. "Na každý passat je vyškolených deset řidičů, takže dovolené a prázdniny nás netrápí," varuje šéf dopravky.

Šoférům nepomůže ani to, když budou spoléhat na cestování v méně exponované časy, aby se policejním passatům vyhnuli. "Auta rozhodně nejsou venku tři hodiny denně, ale běžně celou dvanáctihodinovou směnu. Výjimkou ale není ani 24hodinové nasazení," přibližuje autotým Tržil.

Autor:




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.