Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak těžké je být ateistou

  8:02aktualizováno  8:02
Být správným ateistou je podobně náročné jako být silně věřícím. V obou případech si člověk musí klást otázky a přijmout i nepříjemné závěry. Nevěřící se musí v prvé řadě smířit s faktem, že jeho duše zajde společně s tělem, smrt je absolutní konec. Nikdy více se nesetká se svými blízkými.
Ateista se musí smířit s tím, že není spravedlnost, že o dobru rozhodují lidé.

Ateista se musí smířit s tím, že není spravedlnost, že o dobru rozhodují lidé. | foto: Profimedia.cz

Studenti čtou a píšou noviny

Tento text vznikl jako studentská práce. iDNES.cz neovlivňuje obsah těchto článků a není­ jejich autorem.

Nedostane se mu odpuštění ani odměny za slušné chování. Ti, kteří mu ubližovali, nebudou potrestáni, žádná spravedlnost tady zkrátka nefunguje.

Ateista má i další nezanedbatelné potíže. Jestliže Bůh není, potom se nemůžeme opřít ani o základní pravidla lidského společenství, která nazýváme dobrem. Znamenalo by to, že pojem dobra nebyl vymezen jednou provždy na začátku světa, ale že je  něco relativního, závislého na nás samotných. Společnost určuje, co je morální. Jaká to zodpovědnost z toho pro nás plyne!  

Ateistovy myšlenky se mohou ubírat i cestami, kterými by se věřící pravděpodobně nevydal: "Kdyby vesmír nebyl nikým stvořen, znamenalo by to, existoval vždy. Jestli nemá začátek, třeba také nikdy neskončí" (Teorie popírající Velký třesk není mým výmyslem, skutečně jsem o ní slyšela).

Věřícímu člověku není možné víru podobnými argumenty vzít, a tak si nemyslím, že by vedly k rozkolu náboženství. Naopak, takové myšlenky mohou být i pro věřící podnětem k přemýšlení novým směrem.       

Věřící člověk má obrovskou výhodu, totiž oporu ve vědomí, že je provázen někým mnohem silnějším. Je veden k lásce, k odpuštění. Vyhne se tím sebezničujícímu užírání se věcmi, které není v jeho moci změnit. Naproti tomu musí na své víře stále pracovat. Stejně jako se vyvíjí lidská osobnost, formuje se i víra. Věřící je častěji konfrontován se svými chybami, přemýšlet o nich bývá přímo součástí náboženských úkonů. Morální závazek, který vůči Bohu má, mnohdy tíží.

Z vlastní zkušenosti vím, že člověk musí bojovat sám se sebou, aby se zachoval správně a ne tak, jak je to pro něj nejjednodušší. Jestli člověk chce, aby jeho víra nebyla založena jen na rituálech, ale na jeho skutečném prožitku víry v Boha, musí přemýšlet o tom, čemu vlastně věří.

Takové sebezpytování bývá velmi těžké. Myslím si, že v rámci jedné náboženské skupiny pojímají její členové dané představy různě. Víra se nedá měřit, jde o prožívání, a protože lidé nejsou stejní, nemohou ani věřit stejným způsobem. Důležité je, že samotná víra v Boha směřuje k dobru, proto se nedá říci, že je některé náboženství lepší než jiné, jejich cíl je stejný.

To, že někdo ve jménu víry vraždí, je špatný výklad náboženského učení. Takový člověk zneužívá neoddiskutovatelnosti duchovních pohnutek. S vírou samotnou nemá jeho chování co do činění.  

Jaký důvod má ale česká náboženská vlažnost? Myslím si, že pro člověka je přirozené chodit vyšlapanými cestami. Proto se náboženská příslušnost tam, kde je kulturní samozřejmostí, drží lehce i nadále.

V našem prostředí je obdobně samozřejmé rodit se "bez vyznání". Proč je tomu tak, je dílem dějin. Náš národ není nevěřící, skutečných ateistů nebude mnoho. Lidé jen nedůvěřují náboženským systémům a pro své prožitky mají jinou slovní zásobu. Duchovní pojmy nahrazují všeobecnými jako vyšší síla, osud nebo jen něco.   

Zjistit, zda Bůh existuje, není v lidské moci. Můžeme tomu ale věřit. Máme to štěstí, že si můžeme vybrat. Neodvracejme se od náboženství dříve, než ho poznáme, jinak nebudou mít další generace z čeho vybírat.   
 
Mariana Kuželová
Gymnázium Na Pražačce, Praha 3

Autorka dostane knižní cenu



Okamura je nesmírně schopný populista, řekl Paroubek v Rozstřelu





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Potomci Mayů při katolické bohoslužbě v mexickém městě Xul (16. prosince 2012)
STUDENTI: Obrana, nebo kulturní útok?

Kdysi dávno v exotických krajích Jižní Ameriky žily byly kulturně vyspělé civilizace – Aztékové, Mayové nebo Inkové. Jenže už nežijí. Konec příběhu. Nebo ne? Z...  celý článek

Filipínští vojáci mise UNDOF na Golanských výšinách
STUDENTI: „Bojovat za mír“ zní stejně absurdně jako „solit cukrem“

Hlavním cílem OSN je celosvětový klid zbraní. Aby ho bylo možné zajistit, posílá organizace do světa své mírové sbory. Ptáme se však: Mělo by být na těchto...  celý článek

Ilustrační snímek
STUDENTI: Nesahat, neplivat, nesvlékat. Každá země to má jinak

Některé kultury chápeme, jiné ne. Proč? Naše civilizace není dostatečně tolerantní. Ani jedinec není schopen pochopit různé rituály v náboženství nebo zvyky v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.