"Především nechte vybrat dítě," říká Ondřej Šteffl, zakladatel prvního pražského soukromého gymnázia a ředitel školské nadace Scio.
Čtěte podrobný přehled středních škol. |
Značná část žáků devátých tříd ovšem podle psychologů a pedagogických poradců nemá vůbec jasno v tom, jaké profesi by se v budoucnu chtěli věnovat. "Pokud je to možné, radím volit maximálně všeobecné vzdělání a oddálit tak odbornou přípravu alespoň o čtyři roky," doporučuje psycholog Václav Mertin. Ke studiu na všeobecně vzdělávací střední škole typu gymnázia či lycea se přiklání i vysokoškolský učitel Martin C. Putna. "Student se tu může ještě po čtyři roky rozhlížet a orientovat." Zároveň se vyhne třeba i nepříjemnému zjištění, že ocitl někde, kde nechce být a odkud není úniku. U specializovaných oborů se studentovi může stát, že ho třída "stáhne" a odradí od původního úmyslu pokračovat ve studiu na vysoké škole. Studie také prokazují, že do tří let po absolvování gymnázií studuje na vysoké nebo vyšší odborné škole devadesát procent absolventů. Rada nechat si co nejdéle možnost svobodné volby profese neplatí v případech, kdy dítě projevuje výjimečný talent, například k hudbě, pohybu či výtvarnému umění. Tady je naopak třeba specializovat se co nejdříve.
Při volbě školy je nutné brát také v úvahu, že některé z nich mohou studenta od dalšího studia spíše odradit. Ředitel Ústavu pro informace ve vzdělávání Pavel Zelený doporučuje nepodceňovat sociální vliv školy. "Třída má v tomto věku mnohem větší vliv než rodina. Na gymnáziích platí studium vysoké školy za určitou hodnotu, na odborných školách naproti tomu vládne především představa uplatnění v praxi," říká Pavel Zelený. O budoucí škole leccos napoví návštěva při dni otevřených dveří, který většina vzdělávacích ústavů pořádá. Rodiče se také mohou s řediteli dohodnout přímo o účasti ve výuce.
Ondřej Šteffl připomíná, že při výběru školy je třeba myslet i na to, jak se její absolvent uplatní. Pro rodiče to znamená sledovat tabulky zam ěstnanosti, výsledky výzkumů, prognózy sociologů. "V roce 1990 byla poptávka po ekonomech a účetních, dnes jsou jich plné ulice," poukazuje Šteffl. "Navíc dosud často používaný argument "držet se svého kopyta, své profese," je nesmysl. Statistiky říkají, že člověk změní profesi za život minimálně dvakrát, v příštích letech ještě častěji," dodává Šteffl.
Padesát doporučení pro rodiče
PO NÁVŠTĚVÁCH ŠKOL CHOĎTE S POTOMKEM |
* na návštěvu jděte i s potomkem - jeho postřehy jsou stejně důležité, jako vaše * navštivte nejméně dvě, nejlépe tři školy |
CO VÁM PŘI NÁVŠTĚVĚ ŠKOLY NESMÍ UNIKNOUT |
* nahlédněte do školního řádu - příliš mnoho zákazů nesvědčí o tom, že škola vnímá své studenty jako partnery * všimněte si nástěnek - zda je tvoří studenti, anebo jsou vývěskou autoritářského ředitele * prostudujte školní časopis, zjistěte, kdo tvoří jeho redakční radu * prostudujte materiály, které o sobě škola sama vydává * zeptejte se, zda funguje školní parlament nebo rada školy * ptejte se, jaké společné akce vyučujících a studentů škola pořádá * chtějte znát důvody případné fluktuace vyučujících * zjistěte, zda se studenti zúčastňují olympiád a dalších soutěží a s jakým výledkem |
CIZÍ JAZYKY |
* chtějte vědět jaké jazyky škola nabízí jako povinně volitelné * zjistěte, zda mají studenti možnost rozdílných úrovní studia jazyků * ptejte se na odbornou kvalifikaci pedagogů vyučujících cizí jazyky * informujte se o tom, jak škola spolupracuje se zahraničními školami * prohlašuje-li škola, že spolupracuje se zahraničními školami, ptejte se, kolik studentů z ročníku absolvuje stáže v zahraničí |
INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE |
* přesvědčte se o tom, jak je škola připojena na internet - připojení telefonní linkou poukazuje na to, že internet není na škole příliš využíván * ptejte se, jak se ve škole využívají informační technologie při výuce tzv. nepočítačových předmětů * neostýchejte se zeptat, zda učitelé využívají internet jako součást přípravy na vyučování * navštivte informační středisko školy, podívejte se, zda jsou knihovnické služby propojeny s internetem * dotažte se, zda mohou žáci využívat internet také po vyučování * podívejte se na webovou stránku školy, zkuste se mailem na něco konkrétního zeptat |
MATURITY A CO DÁL |
* zajímejte se i o maturity - kolik procent studentů skládá opravné zkoušky * chtějte vědět, kolik studentů z ročníku školu nedokončí * zjistěte, kolik procent maturantů se hlásí na vysokou nebo vyšší odbornou školu a kolik z nich v přijímacím řízení uspěje * v případě odborně zaměřeného studia požadujte informace o tom, jak je na jejich výuku škola vybavena * informujte se, jak a kde je zajišťována studentská praxe a praktický výcvik * zeptejte se, jaké je uplatnění absolventů v daném oboru - jaké procento z nich v září po absolutoriu vyhledá úřad práce |
EXTRÉMNÍ DĚTI |
* máte-li nadané dítě, zajímejte se, jak k němu škola bude přistupovat * ptejte se, zda na škole studují také zdravotně postižení žáci - zdraví spolužáci z nich budou jen profitovat * informujte se o bezbariérových podmínkách a podmínkách pro handicapované * trpí-li vaše dítě specifickými poruchami učení (dysgrafie, dyslexie), zeptejte se, za jakých podmínek k tomu škola bude u přijímacích zkoušek přihlížet |
PROBLÉMY VE ŠKOLE |
* zeptejte se vyučujících i ředitele, jaký je jejich odhad výskytu drog na škole - drogy jsou na každé škole, pokud tvrdí opak, není to pravda, buď jsou o dění ve škole špatně informováni, nebo klamou * ptejte se, zda škola v posledních dvou letech řešila nějaký problém s užíváním drog a jak * zjistěte, zda se ve škole vyskytl případ šikany a jak se řešil * informujte se, jak se řeší kázeňské přestupky, dlouhodobé nemoci nebo další studijní problémy * další informace získáte i u žáků školy a čerstvých absolventů, případně jejich rodičů |
Posledních šest týdnů zbývá rodičům a žákům devátých tříd na výběr budoucí střední školy. (24. ledna 2001) |