Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Zprávy

  • Středa 1. října 2014. Igor

Tak tragická nehoda je pro Chorvaty neobvyklá. Čechy tam zabíjí únava

  17:23
Snaha dojet na jih Chorvatska "na jeden zátah" je obrovské hazardování se životem. Dálnice A1 je přitom bezpečná v případě uzavření se dá bez problémů objet. "Nehoda, kde zahyne najednou osm osob, je v Chorvatsku zcela nevídaná," říká mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

Nová dálnice. Současná autostráda A1 končí před Ravčou, na novém úseku se však pilně pracuje v délce asi 50 km. Mohutně se staví také ještě níže, kolem města Ploče. | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Co by měli řidiči směřující do Chorvatska v případě uzavření úseku dálnice dělat?
Policie se vždy postará o odklonění na objízdné trasy. Úsek je většinou v případě nehod uzavírán v obou směrech, aby se tam mohli dobře dostat záchranáři. V Chorvatsku to jde dobře, neboť jsou tam mýtnice a u každé z nich je sjezd. Další možnost je pak využít starou silnici směřující na jih.

Tragická nehoda autobusu s Čechy

A co ti co uváznou v uzavřeném úseku?
Dá se předpokládat, že chorvatská strana by v případě nouze poskytla pomoc, jak ji známe ze zimních kolon. To znamená pohonné hmoty či pití. Záchranný systém pamatuje i na toto.

Nehodě českého autobusu se obsáhle věnují chorvatská média. Je počtem obětí v místním kontextu neobvyklá?
Je to něco velmi mimořádného. V loňském roce například na chorvatských dálnicích zahynulo celkem 32 osob. Nehoda, kde zahyne najednou osm osob, je tam proto opravdu zcela nevídaná.

Je dálnice A1 nebezpečná?
Naopak, její uvedení do provozu rapidně snížilo počet mrtvých a zraněných na chorvatských silnicích. Je zcela nová a něco jako "schody" na české D1 na ní nenajdete. Je to běžná dálnice evropského standardu s veškerým vybavením a není důvod ji považovat za méně bezpečnou než jiné dálnice.

Častou příčinou nehod českých řidičů v Chorvatsku je mikrospánek. Čím to podle vás je?
Je to tím, že chceme trasu absolvovat na jeden zátah, bez přestávek. Řidiči se tím i mnohdy chlubí - do Splitu to zvládnou za osm hodin místo za deset. Je to hazardování se životy a pokud se jedná o řidiče autobusů, kteří třeba nedodržují přestávky, tak je to přímo tragédie.



Volvo XC90 2.4 D5,
Volvo XC90 2.4 D5,

r.v. 2008, naj. 149 564 km, diesel
405 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.