Co by měli řidiči směřující do Chorvatska v případě uzavření úseku dálnice dělat?
Policie se vždy postará o odklonění na objízdné trasy. Úsek je většinou v případě nehod uzavírán v obou směrech, aby se tam mohli dobře dostat záchranáři. V Chorvatsku to jde dobře, neboť jsou tam mýtnice a u každé z nich je sjezd. Další možnost je pak využít starou silnici směřující na jih.
Tragická nehoda autobusu s Čechy |
A co ti co uváznou v uzavřeném úseku?
Dá se předpokládat, že chorvatská strana by v případě nouze poskytla pomoc, jak ji známe ze zimních kolon. To znamená pohonné hmoty či pití. Záchranný systém pamatuje i na toto.
Nehodě českého autobusu se obsáhle věnují chorvatská média. Je počtem obětí v místním kontextu neobvyklá?
Je to něco velmi mimořádného. V loňském roce například na chorvatských dálnicích zahynulo celkem 32 osob. Nehoda, kde zahyne najednou osm osob, je tam proto opravdu zcela nevídaná.
Je dálnice A1 nebezpečná?
Naopak, její uvedení do provozu rapidně snížilo počet mrtvých a zraněných na chorvatských silnicích. Je zcela nová a něco jako "schody" na české D1 na ní nenajdete. Je to běžná dálnice evropského standardu s veškerým vybavením a není důvod ji považovat za méně bezpečnou než jiné dálnice.
Častou příčinou nehod českých řidičů v Chorvatsku je mikrospánek. Čím to podle vás je?
Je to tím, že chceme trasu absolvovat na jeden zátah, bez přestávek. Řidiči se tím i mnohdy chlubí - do Splitu to zvládnou za osm hodin místo za deset. Je to hazardování se životy a pokud se jedná o řidiče autobusů, kteří třeba nedodržují přestávky, tak je to přímo tragédie.