Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se spojuje Progress se stanicí

  17:43aktualizováno  17:43
Stykovací uzly jsou polární, na stanici je samička a sameček na straně transportní lodi. Samičku (=pasivní uzel) tvoří kruhová příruba s osmi otvory pro zachycení háků zámků umístěných na protější (samčí = aktivní uzel) přírubě. Uprostřed samičí příruby je vodicí kužel rozevírající se směrem ven. V jeho užším středu je uzavřený úzký válcový prostor s límcem, otevřený do prostoru vodicího kuželu.

Na přírubě aktivního uzlu jsou hákové zámky, ovládané vačkovými servomechanismy. Uprostřed je vodicí a záchytná tyč se závitem. Na volném konci tyče jsou v rozšířeném válcovitém pouzdře s polokulovitým zakončením západky (tzv. "záchytný systém").

Při stykovacím manévru se musí přilétající loď strefit tyčí do vodicího kuželu. Záchytná tyč sklouzne po vnitřní stěně kuželu až do válcového prostoru, západky záchytného systému zaklapnou a zamezí tak opětnému vyklouznutí záchytné vodicí tyče ven. Tím je zakončena první etapa stykovacího manévru, tzv. "zachycení".

Po utlumení stranových kmitů spojených objektů se spustí servomotor, který "zašroubovává" vodicí tyč, která se tak zkracuje a přitahuje příruby k sobě až na sebe dosednou. V tomto okamžiku zaberou další servomotory, které ovládají vačky hákových zámků, umístěných v přírubě. Ty zapadnou do protějších otvorů, zaklesnou se a vačkový mechanismus je pak přitáhne, čímž se zvýší přítlačná síla, kterou jsou k sobě přitahovány příruby.

Uvnitř příruby, blíže k jejímu středu je drážka, v níž je gumové těsnění, zabezpečující hermetičnost spojení (toto těsnění z lodi Progress-M 45 při jejím odletu vypadlo a bylo příčinou současných potíží, protože překáželo). Tím je dosaženo druhé fáze stykovacího manévru, tzv, "pevného spojení".

Na přírubách blíže jejich vnějšímu okraji jsou elektrické, pneumatické a palivové konektory, které se automaticky propojí v okamžiku pevného spojení.

Po napuštění prostoru mezi hermetickými průlezy, tzv. "vestibulu", a prověrce jeho hermetičnosti mohou astronauti otevřít průlez ze strany stanice. Pak demontují vodicí kužel a mechanismus vodicí záchytné tyče a uvnitř vestibulu nasadí na příruby pomocné rychloupínací svorky, které zálohují hákové zámky pro případ toho, kdyby někdo nedopatřením spustil odemykání vačkových zámků.

Při odletu (odpojování) transportních a nákladních lodí je postup přesně opačný.

Obrázek stykovacího uzlu nákladní lodi typu Progress s vyznačením důležitých součástí, 3. prosince 2001

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Trailer k filmu Trotsky
Rusové zfilmovali život Trockého. Revoluce je špatná, nabádá seriál

Sto let po Velké říjnové socialistické revoluci vstoupí na ruské televizní obrazovky jedna z jejích nejvýraznějších postav – Lev Trockij. Životopisný seriál...  celý článek

Bouře Ophelia obrátila v Anglii tok vodopádu vzhůru nohama
VIDEO: Bouře Ophelia převrátila vodopád. Voda crčela vzhůru

Bouře Ophelia na Britských ostrovech vyvracela stromy, ničila střechy i sloupy elektrického vedení. Sílu větru, který na severu Anglie a ve Skotsku dosahoval...  celý článek

Kevin Wilshaw
Jsem gay s židovskými předky, přiznal v televizi vlivný britský neonacista

Jeden z čelních představitelů britské neonacistické scény Kevin Wilshaw se odhodlal k velkému kroku. Před pár dny veřejně prohlásil, že je homosexuál a jeho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.