Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se nezklamat z Baracka Obamy

  1:00aktualizováno  1:00
Akutní záchvaty lenosti si Barack Obama dovolit opravdu nemůže. Představte si, kolik opravdu produktivních věcí stihnete za jeden den udělat.

Změn má nový prezident USA Obama před sebou spoustu. Nejjednodušší jsou ty, které může udělat sám a okamžitě. | foto: Reuters

A pak si zkuste představit, že nový americký prezident má podle očekávání do něj vkládaných vyřešit finanční krizi, hlubokou recesi, rozklad amerického automobilového průmyslu, válku v Iráku, globální klimatické změny, válku v Afghánistánu, mír na Blízkém východě, energetickou závislost na ropě, zvyšující se sociální nerovnost v USA, dostupnost vysokoškolského vzdělání, nukleární program Íránu, nefunkční imigrační systém, rozšiřování NATO, reformu zdravotního pojištění nebo rozmístění systému protiraketové obrany.

A aby toho nebylo málo, pro spoustu věcí potřebuje Obama souhlas Kongresu, případně spolupráci dalších důležitých mezinárodních aktérů. Co se tedy z těchto grandiózních úkolů dá vůbec zvládnout a za jak dlouho?

Nejjednodušší změny jsou ty, které může udělat nový prezident sám a okamžitě, pouhým podpisem pod tzv. exekutivní příkaz. Reálně se uvažuje například o zrušení základny na Guantánamu, striktním zákazu mučení nebo zavedení přísnějších limitů na emise u automobilů. Jako vrchní velitel armády může též začít přesouvat americké vojáky na světové šachovnici. Ale zatím to v tomto ohledu na výraznější změny nevypadá, zvlášť když ministrem obrany zůstává Bushem jmenovaný Robert Gates.

Vše o Obamově inauguraci čtěte zde

Pro většinu svých programů potřebuje Obama změnit stávající zákony. I když mají v obou komorách demokraté většinu, jednoduché to nebude. Musí se totiž přerozdělit nebývalé množství peněz, a proto se budou vlivné zájmové skupiny velmi snažit tento proces ovlivnit ve svůj prospěch nebo alespoň zablokovat. Již Bill Clinton tvrdě narazil, když mu Kongres zamítl jeho ambiciózní snahy o reformu zdravotnictví.

I na mezinárodní scéně bude Obama závislý na spolupráci ostatních. Jeho deklarovaný zájem o konstruktivní vyjednávání místo vysílání střel s plochou dráhou letu je jistě chvályhodný, bohužel však také lehce zneužitelný. Pokud se Severokorejci, Íránci, Kubánci nebo třeba i Izraelci prostě nebudou chtít dohodnout, tak se pouze usilovným vyjednáváním mnoho nedosáhne. Jednoznačné zlepšení vnímání Spojených států v zahraničí tak nakonec nemusí přinést reálné výsledky.

Na většinu domácích programů i mezinárodních projektů jsou navíc potřeba peníze. I když se vláda USA zadlužuje nevídaným tempem, její zdroje nejsou zdaleka neomezené a příjmy z daní se kvůli ekonomické recesi ještě sníží. Už teď je jisté, že Obama nemůže splnit všechna očekávání, která jsou do něj v dnešní kritické době vkládána. Je jen otázkou času, kdy jeho mesiášská aura získá realističtější rysy.

Bylo by však chybné nechat se očekávaným vystřízlivěním příliš demoralizovat. Ať už je mánie kolem Obamy jakkoliv přehnaná, má důležitý symbolický význam. Rehabilitovala totiž politiku a veřejný prostor jako něco, o co je důležité se zajímat, v čem má smysl se angažovat a v čem je možné začít věci měnit.

Mladí Američané inspirovaní Obamou patřili k důležitým strůjcům jeho vítězství, i když jsou četnými komentátory zatracováni jako nenapravitelně hédonističtí, nevzdělaní, cyničtí, konzumní, či přímo nihilističtí. Jejich odhodlání ve spojení s moderními technologiemi má potenciál proměnit celkové vnímání politiky.

Srovnání s Českou republikou je z tohoto pohledu tristní – mladí lidé nejčastěji "nemají koho volit", politika je rutinně považována za špinavou a cynickou hru o peníze a vliv, která už nikdy lepší nebude. Takové vnímání je často sebenaplňujícím se proroctvím, které ochromuje pozitivní snahy o změnu. A který český politik dokáže inspirovat ostatní jako Obama?

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nepřipoutaný cestující je při nehodě velkým nebezpečím pro zbytek posádky.
Pětina cestujících se vzadu v autě nepoutá, stojí to desítky životů

Kolem užívání bezpečnostních pásů panuje mnoho mýtů a fám. Například rozšířené přesvědčení, že na zadních sedačkách se není potřeba pásat, jelikož jsou...  celý článek

Malostranský zápisník Miroslava Koreckého
MALOSTRANSKÝ ZÁPISNÍK: Melancholičtí poslanci a jeden nas..ný komunista

Česká politická scéna je nevyčerpatelným zdrojem řady situací, ze kterých občas zůstane rozum stát. Komentátor MF DNES Miroslav Korecký satiricky glosuje, co...  celý článek

Architekt Jakub Cigler, jehož studio stojí za projektem obnovy Václavského...
Václavák protnou pásy z dob Karla IV. Stánky s buřty nechci, říká architekt

Dvanáct let ladil architekt Jakub Cigler se svým týmem projekt obnovy spodní části Václavského náměstí. Požadavky se měnily a trvala i jednání s památkáři....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.