Jak se dělá reklama na EU?

  • 88
Jmenuje se James O´Reilly, bydlí v Dublinu, pracuje jako počítačový expert. Právě on a také řecký postarší kavárník a finská blonďatá úřednice začnou od zítřka v třicetivteřinových televizních spotech vyprávět Čechům o svém životě v Evropské unii.

Avšak jediné autentické na všech třech vzorových Evropanech je jejich národnost, vše ostatní je profesionálně natočený reklamní šot. Jména jsou vymyšlena tak, aby byla co nejtypičtější pro tu či onu zemi. Fiktivnímu Jamesovi bude třicet, stejně dlouho je členem unie také jeho rodná zem. Kuchyň finské úřednice není její kuchyní. Totéž platí o kavárně řeckého kavárníka.

Běžný reklamní trik
"Je to prostě klasická reklama, která trvá půl minuty a do které je třeba vtěsnat strašnou spoustu informací o tom, kdo to je, odkud pochází, v jaké situaci byla jejich země před a po vstupu do EU," vysvětluje Jana Adamcová, která má přípravu vládní kampaně na starosti.

Podle ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše v reklamě běžně vystupují fiktivní lékaři či jiní lidé. "V případě reklamy na EU šlo o to, vybrat typického člověka, mluvčího té země, vyjadřujícího tamní mínění. Na tom není nic špatného," říká Mikeš.

Reklamní experti se nejprve pustili do studia materiálů o členských zemích, aby zjistili, jaké pochyby a očekávání tamní obyvatelé měli před vstupem a jak se jejich život vyvíjel po vstupu do EU. Na základě jejich zkušeností vytvořili text, který ve spotech zazní, a konfrontovali ho na místě, zda skutečně vnější pozorování odpovídá skutečnosti.

Aby vše bylo co nejsrozumitelnější, bylo třeba najít typické představitele té či oné země. "Aby bylo na první pohled jasné, o jakou národnost jde, aby prostředí vypovídalo, o koho se jedná," říká Martin Charvát z agentury Leo Burnett, která reklamní spoty vymýšlela.

Televizní eurospoty se začnou objevovat v televizi zhruba třikrát denně, a to pouze na prvním programu České televize a v televizi Nova. Na Primě kvůli nižší sledovanosti podle Adamcové nebudou. Spoty v televizi a v rozhlase (podobně laděné jako televizní) a billboardy doplní letáky do schránek s výtahem podmínek, za nichž Česko do EU za rok vstoupí.

Počátkem června se ladění kampaně změní a z polohy "zvoucí" do EU se přejde do fáze apelu, který má lidem připomenout, aby přišli 13. a 14. června k referendu.

KSČM rozjede antikampaň
1. květen je den, kdy hodlají spustit své kampaně před červnovým referendem o vstupu do Evropské unie také politické strany. Sociální demokraté plánují prvomájovou veselici v Praze na Výstavišti, kam má přijít velvyslanec delegace Evropské komise Ramiro Cibrian. Komunisté budou naopak rozdávat leták říkající "ne" vstupu Česka do EU. Lidovci představili své eurologo: heslo Klidná síla pro Evropu doplňuje evropská vlajka a nápis KDU-ČSL.


Video