Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se dělá byznys po česku

  22:29aktualizováno  22:29
Čekání naší armády na podzvukové letouny L-159 budí pochyby už i v hlavách daňových poplatníků. Již samotné podepsání smlouvy v červenci roku 97, kde se jednalo o dodávku v časovém horizontu minimálně tří až čtyř let bez jakéhokoli ošetření možných kurzových výkyvů budí dojem jisté dávky diletanství či nekompetentnosti státních úředníků, jistě ovlivněné euforií vstupu do složek NATO. Vkrádají se ovšem i jiná vysvětlení.

Přezbrojení letectva se tak vyhouplo z plánovaných třiceti miliard na bezmála padesát miliard, které zatím nejsou konečné. Po všech peripetiích obdržela po velkých pompách naše armáda 29. 12. 2000 první dva podzvukové stroje, ačkoli měla do této doby dle smlouvy již obdržet 21 letadel.

Nakonec byla dohodnuta dodávka pouze 14 kusů L-159, která se postupně scvrkla na dva kusy, jejichž předání údajně brzdilo počasí.

Ministr obrany potrestal výrobce několikamilionovou pokutou, která je směšná v poměru se zpožděním a stoupajícímu kurzu dolaru, kde výrobce touto transakcí vydělal desítky milionů korun na jednom stroji oproti kurzům za dolar v roce 97.

Je zcela evidentní, že počet dodaných bitevníků se scvrkl současně s poklesem kurzu dolaru ze 41 korun na 37. Dodávka se nezpozdila počasím. Paradoxně projekční chyba na trysce tak ušetřila několik desítek milionů na kurzovém rozdílu daňovému poplatníku. Takže pokuta z ministerstva obrany je víceméně symbolická k obluzení daňového poplatníka, jehož prodělek je na uvedené transakci v předpokládané výši dvaceti miliard. Pro americkou stranu, která je od roku 97 strategickým partnerem rozhodnutím vlády pana Tošovského naší zbrojovky, je tato transakce výborným byznysem vedle dodávané avioniky a motorů pro bitevníky.

Nicméně na podzvukové bitevníky čekají i síly NATO, aby naše letectvo pokrylo v případě potřeby útoky na pozemní cíle.

Ačkoli momentálně naší republice nehrozí bezprostřední nebezpečí, faktem je, že vycvičenost a bojeschopnost našich letců klesá s počtem nalétaných hodin a to jak na podzvukových, tak především na nadzvukových strojích, které chybí a zbylý počet několika bojeschopných strojů dosluhuje.

Pak lze polemizovat i o výměně nadzvukových strojů MIG-29 za polské vrtulníky, když tyto stroje mohly zabezpečit výcvik letců i přinést časový interval k přezbrojení a modernizaci letectva bez finančí ztráty pro ČR.

Armáda se zmítá ve vakuu bez jasného politického zadání za nehospodárného vyhazování peněz  listy vrtulí k bitevním vrtulníkům, které jsou vadné. Za rakety s dávno prošlou lhůtou, které nepotřebujeme.

Už je těch podivných obchodů bez vyvození osobní odpovědnosti zúčastněných dost.

Piloti musí nalétat svých 140 hodin minimálních, pokud by jim nemělo hrozit riziko havárie, kterých bylo v posledních letech několik. Možná by přechodným východiskem bylo odpuštění části státního dluhu Rusku výměnou za náhradní díly ke stávajícím nadzvukovým strojům, které  by prodloužily životnost těchto strojů, či za tuto část dluhu, do jehož odpuštění nás bude tlačit pařížský klub věřitelů, nakoupit kupříkladu dva nadzvukové stroje MIG-Terminátor či jiné modifikace k překlenutí doby pro přezbrojení na letadla kompatibilní s NATO.

Také dřívější varianta 36 nadzvukových starších letadel zapůjčených z USA by stála za oprášení z důvodů výcviku letců.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Restaurace Prašivka na Letné
Petice požaduje změnu protikuřáckého zákona, senátor by vrátil kuřárny

Od začátku platnosti protikuřáckého zákona brzy uplyne pět měsíců a lidé spolu se soukromými provozovateli restaurací a barů požadují změnu. Vyjádřili to v...  celý článek

Pravicový extremista Jan Kopal na snímku z demonstrace v roce 2001
SPD se zbavila člena s extremistickou minulostí, schvaloval i 11. září

Hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) vyloučilo ze svých řad Jana Kopala, který byl v minulosti členem řady extremistických stran a jednu dokonce i...  celý článek

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.