Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak rychle jet městem? Třicítkou

  0:01aktualizováno  0:01
V českých městech by mohla v budoucnu platit třicetikilometrová rychlost. Výrazně by to snížilo počet dopravních nehod, které se stanou. V Německu se úřadům podařilo zavedením třicetikilometrové rychlosti snížit počet nehod o 20 procent ve vybraných ulicích v centrech měst.

K podobným krokům by měly přistoupit i radnice českých měst. Tvrdí to alespoň lidé ze dvou nestátních organizací - Pražských matek a Ústavu pro ekopolitiku.

Jaký je rozdíl v brzdění aut jedoucích třiceti- a padesátikilometrovou rychlostí se mohli v pondělí zájemci přijít podívat k budově ministerstva dopravy v Praze. Na zemi zde ležela žena, pod kterou byly nataženy barevné pruhy vyznačující brzdnou dráhu obou aut.

V případě vozu jedoucího třicetikilometrovou rychlostí by žena přežila. Jeho řidič by stačil zastavit. Druhý automobil, který by jel o dvacet kilometrů víc, by však ženu smetl.

"Vycházíme ze zkušeností z Německa, kde se zóny Tempo 30, jak se oblastem s omezenou rychlostí říká, začaly budovat už v osmdesátých letech minulého století. Tam, kde se rychlost snížila, klesl výrazně počet dopravních nehod," uvedla Michaela Valentová z Pražských matek, jednoho ze sdružení, jež ukázku připravila.

Snížení rychlosti mělo podle Valentové i další pozitivní dopad - v "pomalejších" ulicích klesla hlučnost a snížily se i emise škodlivých látek. "Například v Berlíně je do zón s třicetikilometrovou rychlostí zařazeno sedmdesát procent všech ulic. Chceme, aby se se zaváděním nižší rychlosti začalo i v Česku," dodala.

Nižší rychlost už někde platí
Možnost snížit rychlost mají radnice jednotlivých měst už nyní. Ministerstvo dopravy proto nehodlá návrh neziskových organizací jakkoliv podporovat.

"Už nyní existují zóny, kde platí i dvacetikilometrová rychlost. Problém je, že řidiči nerespektují značky, takže je k tomu musíme především donutit," uvedl Robert Šťastný z ministerstva dopravy.

Policisté proti snížení rychlosti nic nenamítají, zároveň však upozorňují, že to nejde ve všech ulicích. "Na průtazích měst pochopitelně třicetikilometrová rychlost nemá co dělat. Na sídlišti je to něco jiného. Je dokázáno, že většina nehod s vážnými následky se stala při rychlosti nad 35 kilometrů v hodině," řekl Jindřich Neuman ze severočeské dopravní policie.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Recept na lepší školství? Přidat ředitelům a více analyzovat, míní organizace

Osmnáct organizací zaměřených na vzdělávání vypracovalo společně priority rozvoje vzdělávání na další čtyři roky. Koncept nyní prezentují politikům. Navrhují...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Málokdo chce obětovat volný víkend, volebním komisím chybí dobrovolníci

Do volebních komisí chybí dobrovolníci. Úřady je marně hledají mezi studenty i důchodci. Tisícikorunová odměna za práci o víkendu zejména ve velkých městech...  celý článek

Architekt Oldřich Hozman ze Studia ARC
ARCHITEKT: Dobré bydlení? Musíte vidět na dveře a nepodcenit jemné síly

Ve tvorbě ho inspirovali pedagogové, lektoři feng-šuej i Skandinávie. Dnes navrhuje organické stavby v Česku i v zahraničí a věří, že architektura se vyvíjí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.