Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak optimálně zhodnotit stavební odpady

aktualizováno 
* cihla(stavební sutě, omítky)
* keramika
* železobetony
* asfalt
* zemina
* kamenivo.
* cihla(stavební sutě, omítky)
* keramika
* železobetony
* asfalt
* zemina
* kamenivo.

Výstupní frakce se odlišují a rozdělují zejména podle předpokládaného uplatnění zpracovaného recyklátu a také s ohledem na to, o jaký druh stavebního odpadu se jedná. Například betonové recykláty se třídí ve velice úzkých frakcí, stejně jako kamenivo. Stavební suť zpracovávaná tímto způsobem má široké využití, používá se jako zásypový a výplňový materiál, dále jako náhražka přírodních materiálů. Separaci nežádoucích směsí lze provést magnetickými separátory a ručním tříděním nežádoucích směsí. V zemích s rozvinutým systémem recyklace stavebních sutí (SNR, Rakousko, Švýcarsko, Holandsko atd.) se postupně staly recykláty žádaným materiálem a běžně se v určité míře zařazují do nových projektů staveb. S jejich využitím je možné získat vysoce kvalitní materiály, určené zejména pro výrobu různých stavebních hmot (betony, živice, malty). V tuzemských podmínkách bohužel velmi pomalu dochází k zavádění této perspektivní technologie. Proti jejímu zavedení působí nejen nízké ceny přírodních surovin, ale také obcházení zákona o odpadech a likvidace cenných druhotných surovin - stavební suti, formou zavážek označovaných jako rekultivace" nebo vyrovnávání terénních nerovností. Lze jen věřit, že s postupným přibližováním se k zemím EU dojde k obratu k lepšímu.

Jak zvýšit kvalitu

Jednou z používané techniky na zpracování stavebního odpadu jsou stroje rakouské firmy Hartl. Jedná se o třídičJumbosereen Hartl, třídičExtec turbo 5000 s výkonem do 300 tun/hod nebo kompletní linky, drtiče Hartl PC 303 s třídičem o výkonu 130 tun/hod. Recyklací materiálů získáme frakce, které plně nahrazují v omezeném množství materiály, které je nutné na stavbu dovážet z mnohdy vzdálené i několik desítek kilometrů. Z hlediska ekonomického šetříme jednak dopravu, vlastní těžbu, ale v neposlední řadě nezatěžujeme životní prostředí zplodinami z dopravních prostředků při přepravě, neničíme již tak špatnou silniční síť. Co je však nejpodstatnější, nedevastujeme naši krásnou krajinu sítí kamenolomů a štěrkopískoven. Šetříme nemalé prostředky na odpadové hospodářství a nezavážíme rokliny znovupoužitelným materiálem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Islandská geotermální elektrárna Hellisheiði
Elektrárna na Islandu odčerpává CO2 z atmosféry, ukládá ho do země

Geotermální elektrárna na Islandu testuje nový způsob snižování emisí oxidu uhličitého. Do provozu nasadila speciální zařízení, které tento skleníkový plyn...  celý článek

Cvičení afghánské armády nedaleko Kábulu (17. října 2017)
Krvavé úterý v Afghánistánu. Válka s Talibanem vstupuje do Trumpovy éry

Nekončící válka v Afghánistánu se dostává do nové fáze. Američané v rámci nové strategie stupňují nálety na Taliban a počet civilních obětí rychle roste....  celý článek

Americký prezident Donald Trump odsoudil násilí extremistů v Charlottesville....
Soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret pár hodin před platností

Federální soud v Honolulu v úterý zablokoval protiimigrační dekret prezidenta USA Donalda Trumpa, který zakazoval vydávání přistěhovaleckých víz občanům z osmi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.