Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak optimálně zhodnotit stavební odpady

aktualizováno 
* cihla(stavební sutě, omítky)
* keramika
* železobetony
* asfalt
* zemina
* kamenivo.
* cihla(stavební sutě, omítky)
* keramika
* železobetony
* asfalt
* zemina
* kamenivo.

Výstupní frakce se odlišují a rozdělují zejména podle předpokládaného uplatnění zpracovaného recyklátu a také s ohledem na to, o jaký druh stavebního odpadu se jedná. Například betonové recykláty se třídí ve velice úzkých frakcí, stejně jako kamenivo. Stavební suť zpracovávaná tímto způsobem má široké využití, používá se jako zásypový a výplňový materiál, dále jako náhražka přírodních materiálů. Separaci nežádoucích směsí lze provést magnetickými separátory a ručním tříděním nežádoucích směsí. V zemích s rozvinutým systémem recyklace stavebních sutí (SNR, Rakousko, Švýcarsko, Holandsko atd.) se postupně staly recykláty žádaným materiálem a běžně se v určité míře zařazují do nových projektů staveb. S jejich využitím je možné získat vysoce kvalitní materiály, určené zejména pro výrobu různých stavebních hmot (betony, živice, malty). V tuzemských podmínkách bohužel velmi pomalu dochází k zavádění této perspektivní technologie. Proti jejímu zavedení působí nejen nízké ceny přírodních surovin, ale také obcházení zákona o odpadech a likvidace cenných druhotných surovin - stavební suti, formou zavážek označovaných jako rekultivace" nebo vyrovnávání terénních nerovností. Lze jen věřit, že s postupným přibližováním se k zemím EU dojde k obratu k lepšímu.

Jak zvýšit kvalitu

Jednou z používané techniky na zpracování stavebního odpadu jsou stroje rakouské firmy Hartl. Jedná se o třídičJumbosereen Hartl, třídičExtec turbo 5000 s výkonem do 300 tun/hod nebo kompletní linky, drtiče Hartl PC 303 s třídičem o výkonu 130 tun/hod. Recyklací materiálů získáme frakce, které plně nahrazují v omezeném množství materiály, které je nutné na stavbu dovážet z mnohdy vzdálené i několik desítek kilometrů. Z hlediska ekonomického šetříme jednak dopravu, vlastní těžbu, ale v neposlední řadě nezatěžujeme životní prostředí zplodinami z dopravních prostředků při přepravě, neničíme již tak špatnou silniční síť. Co je však nejpodstatnější, nedevastujeme naši krásnou krajinu sítí kamenolomů a štěrkopískoven. Šetříme nemalé prostředky na odpadové hospodářství a nezavážíme rokliny znovupoužitelným materiálem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Twitterový účet Donalda Trumpa
Bývalá agentka CIA organizuje sbírku, cílem je odpojit Trumpa od Twitteru

Bývalá agentka CIA Valerie Plameová Wilsonová chce pomocí skupinového financování (crowdfundingu) vybrat miliardu dolarů, v přepočtu zhruba 22 miliard korun....  celý článek

(ilustrační snímek)
Hasiči zachránili selata, vděčná farmářka jim je namlela do klobás

Půl roku po záchraně osmnácti selátek a dvou sviní z plamenů se hasiči z anglického hrabství Wiltshire dočkali odměny. Vděčná farmářka je obdarovala klobásami...  celý článek

Policie v Rotterdamu prohledává dodávku, v níž měly být plynové bomby...
Policie po varování zatkla v Rotterdamu muže v dodávce, vezl plynové bomby

Nizozemská policie zadržela v Rotterdamu muže, který řídil dodávku se španělskou poznávací značkou. V dodávce podle starosty byly plynové bomby. Policie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.