Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak má učitel vyjít s časem či zabránit syndromu vyhoření? Pomůže mu kouč

  15:37aktualizováno  15:37
Umět hospodařit s časem, dokázat komunikovat s kolegy, ubránit se syndromu vyhoření. Ojedinělý projekt, který má s těmito problémy pomoct učitelům, rozjel loni Výzkumný ústav pedagogický. Dal dohromady tým koučů, jejichž rukama už prošlo čtyřicet kantorů. Koučování učitelů je virtuální, přes internet.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Kouč s učitelem se vždycky domluví a ve stejnou dobu usednou k počítači. Hodinu a půl si pak povídají přes komunikační program. Tématem je třeba to, jak je vhodné komunikovat v situací, které nemusejí být někomu příjemné. Rozhovor se odehrává vždy jednou za týden po dobu pěti měsíců.

V září odstartovala už třetí pětiměsíční etapa koučování, kdy si mezi sebe deset koučů rozdělilo dvacet kantorů.

co je KOUČOVÁNÍ?

Koučování je poměrně rozšířený způsob, jak zlepšovat profesní výkony, zvyšovat motivaci v práci a řešit problémy na pracovišti. Ve školství se však tato metoda příliš nepoužívá, proto je projekt Výzkumné ústavu pedagogického (VÚP) ojedinělý. Výsledkem koučování by měla být změna pracovních návyků a efektivnější řešení problémů, což znamená i lepší pracovní výkony a větší uspokojení z práce.

Poprvé se vždy sejdou osobně. "To proto, abychom se poznali, a také proto, že koučování je chemie, buď si s tím člověkem sednu, nebo ne. Při koučování se řeší osobní záležitosti, které dost často moji klienti nikdy nikomu neříkají nebo je sami teprve objevují a o tom je dobré mluvit s koučem, kterému naprosto důvěřují," vysvětluje Marta Břehovská, která patří do týmu koučů.

Každých devadesát minut s koučem má svoje pravidla. "Nikdy například nedochází k tomu, že bychom něco hodnotili. V hodnocení se lidé necítí bezpečně, protože to znamená, že mohli v něčem selhat. Bezpečné koučování spočívá v tom, že klient nehodnotí, ale naopak hledá jinou cestu," popisuje Břehovská.

Ne vždy ale platí pravidlo, že by nabídky Výzkumného ústavu pedagogického využívali učitelé, kteří mají na pracovišti zásadní trable.

"S žádným konkrétním problémem jsem do projektu nevstupoval. Během samotného projektu se pak ukázal jako největší problém generační vztah z hlediska ‘mladý učitel řídí své starší kolegy’ a také, jak efektivněji řídit své podřízené," popisuje svou zkušenost s koučováním učitel gymnázia. Projekt zaručuje učitelům anonymitu, proto nechce zveřejnit své jméno.

Zpočátku si prý moc nedokázal představit, že si každý týden najde hodinu a půl volno a ani moc nevěděl, o čem si může během té doby s koučem povídat. Nakonec ale vše proběhlo nad očekávání hladce.

"Získal jsem větší rozhled o mezilidských vztazích, zlepšil jsme komunikaci se svými podřízenými, zefektivnila se moje práce i práce mých podřízených, mnohem více empatický také řeším problémové situace," hodnotí zkušenost učitel.

PROJEKT pro gymnázia

Myšlenka nabízet koučování učitelů se zrodila na půdě VÚP. Od září 2009 do června 2010 této služby využilo 40 klientů. Koučování je určeno koordinátorům školních vzdělávacích programů a vedoucím pracovníkům z různých českých gymnázií. Cílem je pomoct těm, kteří jsou hodně vytížení a mají v popisu práce vedení lidí. Po ukončení spolupráce připraví kouč tzv. případovou studii (anonymní), která je k dispozici na webu VÚP a v níž je popsán průběh koučování. V lednu 2011 odstartuje čtvrtá, v září pak pátá, poslední etapa projektu.

Podle Stanislavy Podolková z Výzkumného ústavu pedagogického (VÚP), která má projekt na starosti, je někdy potíž v tom, když si učitel myslí, že dostane od kouče jasný strukturovaný návod, jak určité problémy řešit. "Ale tak to není, kouč ho za ručičku nevodí. Funguje to spíš tak, že ho vhodně formulovanými otázkami navede, aby si na všechno přišel sám," upřesňuje Podolková.

Koučové jsou sami bývalí učitelé, a proto rozumí problémům, se kterými se na ně koučovaný obrací. Ukazuje se také, že nejúspěšnější je spolupráce kouče, který má stejnou aprobaci, tedy vyučoval stejný předmět, jako koučovaný.

Projekt nazvaný Kurikulum G, který se zaměřuje na gymnázia, je financován z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu. Kromě koučování, které je pro učitele bezplatné, do něj spadají i virtuální hospitace a výzkum, jak se na gymnáziích ujala školní reforma.

"Všechny naše aktivity, od seminářů přes virtuální hospitace až po koučování, jsou o tom, že učitel, který se často cítí sám na všechny problémy, které ho ve školství obklopují, může komunikovat se stejně ‘postiženými’ kolegy a vyměnit si s nimi zkušenosti, jak ty dobré, tak i ty špatné," vysvětluje Podolková.

Podle zkušeností VÚP je zároveň důležité, aby učitelé na chvíli vyskočili z každodenního koloběhu vyučování a zažili nějakou změnu. "A právě to kantorům ohromně dobíjí baterky," uzavírá Podolková.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

O slyšení před komisí se přihlásil bývalý šéf fotbalu Miroslav Pelta (22. srpna...
Pelikán zbavil žalobce Zemana mlčenlivosti, před komisí mluvil i Pelta

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán zbavil mlčenlivosti nejvyššího státního zástupce Pavla Zemana. Rozhodl se k tomu po úterním jednání s poslaneckou komisí,...  celý článek

Farář Kazimierz Plachta v ruinách shořelého dřevěného kostela Božího těla v...
Farář z vypáleného kostela poslal obviněným dopis. Odpouštím vám, píše

Dopis plný duchovního odpuštění a naděje do budoucnosti poslal farář zničeného kostelíku v Gutech na Třinecku dvěma mladým mužům, kteří jsou ze zapálení...  celý článek

Dálnice D49 Fryšták - Lípa I. a II. etapa
Silničáři plánují dálnici kolem Zlína, lidé z Kostelce požadují tunel

Ačkoliv se silničářům stále nedaří spustit výstavbu dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, plánují už také její pokračování do Lípy, při kterém má vzniknout i nový...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.