Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jaderný šnek se doplazil do cíle, transport paliva byl nejdelší v historii

  11:39aktualizováno  11:39
Vlak s jaderným odpadem dorazil do svého cíle v severoněmeckém Gorlebenu. Cestu transportu s 123 tunami radioaktivního vyhořelého paliva komplikovaly demonstrace a blokády ekologických aktivistů. Ti slaví malé vítězství: byla to nejpomalejší cesta vyhořelého paliva v historii těchto převozů.

Aktivisté z Greenpeace protestují před nádražím v Dannenbergu (9. listopadu 2010) | foto: AP

Jaderný odpad určený k uložení v meziskladu dorazil do cíle své cesty dnes dopoledne. Od pátečního výjezdu ze severní Francie strávil na cestě 92 hodin. Podle původního plánu mělo 11 speciálních schránek s jaderným odpadem doputovat do meziskladu už v pondělí ráno.

Odpůrcům jádra se ho ale podařilo zdržet o celý den. Na poslední, asi dvacetikilometrový úsek z překladového nádraží v Dannenbergu mohly nákladní vozy vyjet až ráno. Policie během noci musela vyklidit blokády přístupové silnice k úložišti. Dosud nejdelší transport před dvěma lety trval 79 hodin.

Aktivisté z Greenpeace protestují před nádražím v Dannenbergu (9. listopadu 2010)

Aktivisté z Greenpeace protestují před nádražím v Dannenbergu (9. listopadu 2010)

Aktivisté z Greenpeace k silnici u výjezdu z nádraží přikovali železnými pláty dodávku na rozvoz piva. Dvojice demonstrantů se uvnitř dodávky zabarikádovala a policisté je museli složitě vyprošťovat.

Už o víkendu přístupovou komunikaci obsadily asi čtyři tisíce demonstrantů, někteří z nich se na silnici připoutali provazy. Policie odhodlané aktivisty odstraňovala celou noc, žádné násilné incidenty zatím nejsou hlášeny.

Cesta tam a zase zpátky

Němci vozí odpad ze svých jaderných elektráren ke zpracování do specializovaného závodu v La Hague na severovýchodě Francie. Zpracovaný materiál se v pátek odpoledne vypravil zpět na tisícikilometrovou cestu do Gorlebenu.

Aktivisté z Greenpeace se zabarikádovali v dodávce před nádražím v Dannenbergu (9. listopadu 2010)Aktivisté z Greenpeace protestují před nádražím v Dannenbergu (9. listopadu 2010)

Jaderné transporty se konají od poloviny 90. let. Pokaždé je provázejí masové protesty odpůrců jádra, podle kterých dolnosaská lokalita není k dlouhodobému skladování vyhořelého paliva vhodná.

Letos se transport konal už podvanácté. Podle aktivistů se víkendových protestů proti němu zúčastnilo okolo 50 tisíc lidí. Protiatomové nálady v Německu letos rozvířilo rozhodnutí vlády o prodloužení životnosti jaderných elektráren v zemi v průměru o 12 let.

Trasa německého radioaktivního odpadu.
Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rakouský prezident Alexander Van der Bellen (vpravo) pověřil sestavením vlády...
Rakouskou vládu sestaví vítěz voleb Kurz, dostal pověření od prezidenta

Novou rakouskou vládu může sestavit vítěz parlamentních voleb Sebastian Kurz. Šéf Rakouské lidové strany (ÖVP) k tomu v pátek dostal pověření od prezidenta...  celý článek

Základní škola Rudé armády v čínské provincii S'-čchuan (21. ledna 2015)
Čínští komunisté bojují o dětské duše, ideologická výchova přitvrzuje

Čínská komunistická strana ve snaze udržet si loajalitu nastupujících generací zásadním způsobem reformovala ideologickou výchovu na školách. Učitelé studentům...  celý článek

Andrej Babiš před diskusí TV Nova (19. října 2017)
Českým premiérem bude zřejmě populista, oligarcha a mogul, píší v Německu

V čele české vlády podle všeho po volbách stane muž s velkým egem, populista, oligarcha a mediální mogul Andrej Babiš, píší média v Německu. Šéfa hnutí ANO...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.