Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jaderné palivo dorazilo do Temelína

  22:46
Temelín - Americké jaderné palivo dorazilo v neděli odpoledne do Temelína. Trasa transportu z polského přístavu Štětín byla utajovaná. Jaderný vlak nechali bez povšimnutí čeští i polští aktivisté.
Vlak po sedmé hodině ranní projel Lichkovem na Ústeckoorlicku směrem na Letohrad. Na nádraží ho podle zpravodaje MF DNES očekávali už od večera starostové Lichkova i blízkých Králík. Transport přes Polsko proběhl bez problémů. "Policie nemusela zasahovat," potvrdil mluvčí hlavního velitelství polské policie Pawel Biedziak.

Vlak vezl 40 tun jaderného paliva
Palivo, určené pro druhý blok Temelína, má formu prutů o průměru 6,2 milimetru, které jsou uloženy po 312 v šestihranných kazetách. Při přepravě jsou kazety vkládány do speciálních kontejnerů. Do temelínského reaktoru je potřeba 92 tun paliva.

"Harmonogram prací počítá se zavezením paliva do druhého bloku Temelína již koncem letošního roku," potvrdil ČTK ředitel elektrárny František Hezoučký. Více než 40 tun paliva pro druhý blok bylo podle Hezoučkého už dlouho objednáno a americká firma Westinghouse jeho dodávkou plní své smluvní povinnosti.

Vlak měl poškozený vagón
Téměř o hodinu později, než předpokládali pracovníci Českých drah, přijel z Polska do České republiky utajený vlak převážející palivo pro jadernou elektrárnu Temelín. Zpoždění způsobila technická závada na jednom z jedenácti vagónů, kterou ještě na polské straně hraničního přechodu železničáři opravili. Nákladní vlak měl do stanice Lichkov na Ústeckoorlicku přijet v neděli krátce před půl sedmou ráno. Nakonec ale projel nádražím až ve čtvrt na osm.

Několik minut po sedmé hodině získali novináři a televizní štáby čekající na lichkovském nádraží od zahraničního redaktora České televize zprávu, že závada byla odstraněna a vlak právě přejíždí státní hranici. V ranní mlze a drobném mrholení vjel vlak v 7:14 do stanice.

Vlak doprovázala jen policejní hlídka
Za lokomotivou byly dva vagóny pro cestující a osm nákladních plošin. První a poslední plošina byly prázdné, na prostředních šesti bylo pod modrými plachtami ukryto jaderné palivo. Boky vagónů zdobily žluté trojúhelníky s černým symbolem radioaktivního záření. Na konci nákladního vlaku byl znovu připojen osobní vůz, ve kterém cestovali policisté.

Čekání se protahovalo

sobota 21.4.2001
20:00
Na nádraží v Lichkově přijíždí první televizní štáb a novináři. Výpravčí tvrdí, že o žádném jaderném vlaku neví. "To už by tu určitě byli nadřízení a tiskový mluvčí. Zatím o ničem nevím," řekl výpravčí.
V nedaleké restauraci U nádraží sedí u jednoho stolu starosta Lichkova Zdeněk Brůna a jeho kolega z Králíků Anton Zima. Společně hodnotí situaci a snaží se získat přesné informace. "O transportu jsem se dozvěděl v sobotu odpoledne od redaktora České televize a ihned jsem volal Zdeňkovi Brůnovi," říká Anton Zima. Oba starostové jsou rozhořčeni, že je o vlaku s jaderným nákladem nikdo oficiálně neinformoval. "První, komu zavolám, bude přednosta okresního úřadu a krajský hejtman. Po obou budu požadovat vysvětlení," sdělil Zima.
21:00 Přijíždějí další televizní štáby. Nádraží je prázdné, v Lichkově je klid, žádní demonstranti nepřijeli. Personál restaurace U nádraží slibuje, že budou-li novináři potřebovat čekat na vlak v suchu a teple, nechá otevřeno až do rána. Restaurace pak skutečně zavírá až v neděli v šest hodin ráno.
22:00 Pracovníci cizinecké policie na sousedním silničním hraničním přechodu v Dolní Lipce byli upozorněni na případné skupinky demonstrantů. "Zatím tu ale nikdo nebyl. Na přechodu je běžný provoz a klid," uvedl sloužící policista. Stejná je i situace na služebně policie v nedalekých Králíkách.
22:45 Na lichkovské nádraží přijela od Letohradu mimořádná vlaková souprava. Tvoří ji dvě lokomotivy a několik osobních vagónů, které se později objeví v jaderném transportu. Z vlaku vystupuje malá skupina mužů, odcházejí do nádražní budovy. Novináři už vědí, že vlakem cestují lidé, kteří mají od polských kolegů převzít utajovaný vlak. V tu chvíli je stále zřejmější, že jaderný náklad skutečně pojede přes Lichkov, nikdo ale zatím neví kdy. Televizní štáby čekají na muže z vlaku v čekárně, ale skupinka jim uniká zadním vchodem. Muži nastupují zpět do vlaku a na položené otázky nereagují. Vlak odjíždí směrem na Polsko.
Neděle 22.4.2001
0:30
Na nádraží přichází přednosta stanice a chvíli jedná s místním starostou. V hospodě U nádraží zůstává skupinka místních obyvatel a čeká na průjezd jaderného nákladu. Někteří si krátí čas hraním elektronických šipek. Novináři získávají informaci od pracovníků České televize v Polsku, že vlak se vyhnul Vartislavi, kde čekalo na šedesát novinářů. Objevují se spekulace, že Lichkov měl být pouze vějičkou pro média a demonstranty a souprava přijede do České republiky jinudy. Na stole v nádražní čekárně jsou rozložené mapy a atlasy a novináři hledají alternativní cesty.
1:00 Dobře informovaný zdroj potvrzuje, že trasa vlaku skutečně povede přes Lichkov. Souprava nepřijede ale mezi půl třetí a půl čtvrtou ráno, jak se původně předpokládalo, ale až před půl sedmou. V Lichkově je naprostý klid, bez demonstrantů i policejních hlídek.
4:14 Česká televize z Polska informuje, že vlak opustil Klodsko a míří na hraniční přechod Mezilesí - Lichkov.
5:15 Před nádraží přijíždějí policisté a kontrolují poznávací značky zaparkovaných automobilů.
5:20 Na nádraží začínají hlídkovat dva místní policisté v černých uniformách. Vydrží zde až do odjezdu jaderného vlaku.
5:30 Na dvou kolejích na nádraží stojí nákladní vlaky, jedna kolej mezi nimi je volná. Kameramani se obávají, že vlak pojede právě touto uličkou, aby nebylo možné jeho průjezd natočit.
6:15 Novináři, místní železničáři a několik obyvatel Lichkova čekají na příjezd tajného vlaku. Přichází však zpráva z hradla, že jeden z vagónů má poruchu a souprava stojí na polské straně v Mezilesí.
6:53 Vlak opouští Mezilesí.
7:14 Souprava přijíždí do Lichkova.
7:16 Vlak bez zastavení projel nádražím a odjíždí.
7:50 Náklad opustil Letohrad.
David Macháček, MF DNES

Po třetí koleji lichkovského nádraží projel vlak téměř krokem a bez zastavení pokračoval v cestě na Letohrad. Nádraží kontrolovali dva místní policisté v černých uniformách. "Jakékoli informace poskytuje pouze mluvčí policejního prezídia. Můžeme se s vámi bavit třeba o počasí, ale nikoli o služebních věcech," řekl jeden z nich.

Jakmile vlak opustil Lichkov, policisté hlídku ukončili. Jaderný transport pokračoval po trati do Jablonného nad Orlicí a dále do Letohradu. Po celou dobu bylo možné sledovat projíždějící vlak ze silnic, které železniční trať kopírují. Žádná mimořádná opatření policie nepřipravila. Silniční kontrola pouze zastavovala některé automobily na náměstí v Mladkově a další hlídka čekala na vlak v Jablonném. V 7.50 odjela souprava po krátkém zastavení z Letohradu.

Od státních hranic až po Letohrad nečekali na jaderný vlak žádní demonstranti. "Je tu klid, pouze tu natáčí televizní štáby," hlásil do vysílačky policista na letohradském nádraží.

Karolína Šůlová z Hnutí Duha předpokládala už v sobotu odpoledne, že vlak překročí hranici právě v Lichkově. Večerní zprávy polské veřejnoprávní televize potvrdily, že vlak jede zřejmě trasou ze severopolského Štětína přes Poznaň a Vratislav. Polsko-českou hranici by tak měl opravdu přejet na přechodu v Miedzylesie-Lichkov.

Mluvčí českého Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Pavel Pittermann sobotní převoz paliva původně nevyvrátil ani nepotvrdil s tím, že jsou podle českých zákonů tyto informace přísně tajné. "Veškeré informace o transportu paliv podléhají státnímu tajemství," potvrdil také mluvčí ČEZ Jaroslav Kříž.

Polsko: transport byl pod kontrolou
Transport uranových prutů coby paliva pro druhý blok temelínské elektrárny doprovázeli po celé cestě Polskem policisté společně s železniční stráží. V akci bylo několik vrtulníků a protiteroristická policejní jednotka.

Podle polské televize to přitom není rozhodně poslední vlak, který přes Polsko uranové pruty pro Temelín převáží. V nejbližší době by měly ze Štětína vyjíždět nejméně dvě vlakové soupravy do měsíce, každé dva týdny jedna.

Vlak veze uranové pruty
Polská média se zatím rozcházejí v údajích o množství převáženého paliva. Zatímco některé uvádějí, že na vagónech jede 23 kontejnerů s uranovými pruty, další s odvoláním na neoficiální zdroje zveřejnily, že převáženého uranu je zhruba 23 tun. Tato informace je v Polsku chráněna státním tajemstvím, proto nebylo možné ji nijak ověřit.

Polské ekologické organizace prý v pondělí vyšlou Státní agentuře pro atomovou energii protest proti utajení převozu. Jak ale prohlásil vládní mluvčí Krzystof Luft, o utajení transportu před lokální samosprávou nemůže být řeči. O průjezdu atomového vlaku byli podle něj informováni všichni vojvodové stojící v čele vyšších územněsprávních celků na předpokládané trase.

Polská Státní agentura pro atomovou energii pak popřela, že by náklad mohl způsobit jakékoliv ohrožení obyvatel. Převážený uran totiž zatím není aktivní a neemituje proto žádné radioaktivní záření. "Ten transport vytváří neporovnatelně menší ohrožení než nebezpečné chemikálie, které jsou každý den převáženy po polských silnicích a železnicích," řekl poradce předsedy agentury Janusz Janeczek.

Palivo dorazilo z Ameriky
Americké palivo pro Temelín přepravila do Štětína loď Andromeda. Akce měla krycí název Oklahoma. V samotném Štětíně informace o překládání zásilky vyvolala bouři nevole místních představitelů. Hygienici pak okamžitě začali s měřením úrovně radiace v oblasti. Nezaznamenali ale žádné odchylky od normálu.

Rakouští odpůrci atomu jsou rozhořčeni
Tajnou přepravu jaderného paliva ostře kritizovala rakouská ekologická organizace Greenpeace. Označila takový postup za politickou formu jaderného skandálu porušujícího důvěru. "Tajné jaderné transporty Evropou jsou proti zásadám evropské spolupráce. Když o takových akcích není nikdo informován, není tu žádná možnost riziko pro lidi i životní prostředí omezit," cituje agentura APA mluvčího organizace Franka Petriho.

Transport probíhá v době, kdy závažné problémy prvního bloku stále nejsou vyřešeny a elektrárna musela být v sobotu znovu kvůli technickým problémům odstavena. Postup českých orgánů je politickou formu jaderného skandálu. Greenpeace proto vyzývá kancléře Wolfganga Schüssela, aby u premiéra Miloše Zemana zařídil, aby se takové kroky bez vědomí rakouské strany už nikdy neopakovaly.

Temelín má opět technické problémy. - více

Podle organizace případ potvrzuje, že provozovatelé Temelína stále ještě zadržují důkazy o nedostatečné bezpečnosti elektrárny. Podezřelá je zejména rychle zfušovaná oprava parovodu v primárním okruhu, kterou SÚJB stále ještě prověřuje.

"Postup provozovatelů Temelína protiřečí všem pravidlům, jak je o otázkách jaderné bezpečnosti informováno v západní Evropě," řekl Petri a poukázal na to, že i Německo informuje veřejnost o transportech vyhořelého paliva, přestože lze očekávat protesty.

"Občané musejí mít právo proti rizikovým technologiím protestovat," uzavřel představitel Greenpeace.

Zlobí se i Češi
Čeští ekologové zatím žádné akce nechystají. Přesto jsou i oni rozhořčeni. "Transport považujeme za výsměch. Vzhledem k dohodám z Melku i Rakušany krizované zprávě o vlivu Temelína na životní prostředí," tvrdí Karolína Šůlová z Hnutí Duha.

Organizace Greenpeace utajovaný železniční transport jaderného paliva z polského Štětína ostře kritizovala. "Greenpeace považuje za naprosto skandální, že celá záležitost je přísně utajována," řekl ředitel české pobočky tohoto hnutí Jiří Tutter.

Uvedl, že předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová Greenpeace odmítla o transportu informovat s tím, že se na něj vztahuje zákon o utajovaných skutečnostech. Totéž potvrdil i mluvčí úřadu Pavel Pitterman. Omezil se na konstatování, že transport je dobře zabezpečen a že příslušné orgány jsou o něm informovány.

"Vše, co se děje okolo Temelína, je v příkrém rozporu s tím, jak se o jaderných záležitostech informuje v západní Evropě. Při nedávných transportech výrazně radioaktivnějšího přepracovaného paliva byla německá veřejnost předem informována i za cenu možnosti vyjadřování odporu," uvedl Tutter. Utajování takového transportu je podle něj bezohledné zejména vůči obyvatelům, kteří bydlí na jeho trase.

"Vadí nám, že jsme o tom nic nevěděli. Myslíme si, že by starostové měli znát trasu transportu nejméně osmačtyřicet hodin dopředu," řekl pro iDNES Václav Vašků z ekologického hnutí Greenpeace.

Jeho kolega Jan Haverkamp tvrdí, že převoz paliva je v tuto dobu neadekvátní. "Palivo pro druhý jaderný blok není v tuto chvíli nutné. Je to zbytečné riziko."

Ředitel Temelína nic neví
Ředitel jaderné elektrárny Temelín František Hezoučký řekl, že elektrárna má s dodavatelem paliva, americkou firmou Westinghouse, smlouvu o dodávce až na staveniště elektrárny. "Do té doby je palivo majetkem dodavatele a my nejsme povinni sledovat kudy a jakým způsobem ho přepravuje. Jako člověk, který není zásobovač, jsem o trase a době přepravy paliva informován nebyl; už vůbec ne o tom, že by to bylo přes Štětín a lodí," prohlásil.

Americké jaderné palivo dorazilo v neděli odpoledne do Temelína. Trasa transportu z polského přístavu Štětín byla utajovaná. Jaderný vlak nechali bez povšimnutí čeští i polští aktivisté. (22. dubna 2001)

Americké jaderné palivo dorazilo v neděli odpoledne do Temelína. Trasa transportu z polského přístavu Štětín byla utajovaná. Jaderný vlak nechali bez povšimnutí čeští i polští aktivisté. (22. dubna 2001)

Vlak s americkým jaderným palivem pro Temelín na utajované trase z polského přístavu Štětín překročil českou hranici. Po 7. hodině projel Lichkovem na Ústeckoorlicku směrem na Letohrad. (22. dubna 2001)

Vlak s americkým jaderným palivem pro Temelín na utajované trase z polského přístavu Štětín překročil českou hranici. Po 7. hodině projel Lichkovem na Ústeckoorlicku směrem na Letohrad. (22. dubna 2001)

Vlak s americkým jaderným palivem pro Temelín na utajované trase z polského přístavu Štětín překročil českou hranici. Po 7. hodině projel Lichkovem na Ústeckoorlicku směrem na Letohrad. (22. dubna 2001)

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.