"Itálie se chystá objednat přibližně 100 kusů JSF, jak v námořní verzi, tak ve verzi k pozemnímu použití," tlumočili zástupci admirála Giampalo Di Paoly.
Prvním významným italským průmyslovým programem navázaným na projekt JSF je spolupráce společností Fiat Avio, General Electric a Rolls-Royce na výrobě motoru F-136, který bude do letounu montován.
"Podpisem dvou dohod z 24. června 2002 převezme Fiat Avio odpovědnost za výrobu částí turbíny a systému převodu tahu," řekl Saverio Strati ze společnosti Fiat Avio.
V letounu JSF jsou zabudovány všechny hlavní prvky technologie stealth. Šípovité úhly jsou identické pro náběžné i odtokové hrany křídel a ocasních ploch. Trup a kabina mají skloněné strany pro odklánění nepřátelského radarového záření.
Kokpit letounu je vybaven panely s barevnými displeji, kterými je vybavena i helma pilota. Symboly míření a navigace se zobrazují na průhledu pilotovy přílby, nikoliv na průhledovém displeji před čelním sklem. Do helmy jsou zabudována i stereofonní sluchátka, která pilotovi podávají informace, například varování před střelami.
První letoun JSF má být vyroben v roce 2008 a jeho cena se má pohybovat kolem ceny Eurofighteru. U něj se při zvažování nákupu pro českou armádu zmiňovala cena kolem 70 milionů amerických dolarů.
Zatím má vedení projektu objednávky na 3 tisíce kusů JSF, převážně z USA a Británie, dalšími partnery projektu jsou Kanada, Nizozemsko, Dánsko a Norsko. Své přistoupení do projektu zvažuje též Turecko.
"JSF je navržen, aby po roce 2010 nahradil letoun F-16 a stal se pro příštích 30 až 40 let páteří stíhacího letectva zemí NATO," dodal Tom Burbage, výkonný viceprezident společnosti Lockheed Martin a hlavní manažer projektu JSF.
- pátek 28. června 2002