Hořelo v pilotní kabině? ptají se vyšetřovatelé
Itálie věří, že malé letadlo narazilo do mrakodrapu v Miláně náhodou. V těle pilota, který minulý čtvrtek náraz nepřežil, našli experti množství oxidu uhelnatého. To by mohlo ukazovat na požár v pilotní kabině.
Neštěstí nepřežili dohromady tři lidé - pilot a dvě úřednice, které v budově pracovaly. Z 90 raněných bylo 70 ošetřeno na místě, 20 skončilo v nemocnicích. Neštěstí připomnělo New York z 11. září. Podobně jako newyorské mrakodrapy byla i tato výšková stavba symbolem bohatsví a prosperity velké části Itálie.
Podle informací agentury ANSA, která se odvolává na neoficiální zdroje, neexistují prý u pilota žádné náznaky srdečního infarktu nebo záchvatu mrtvice.
Po nárazu zemřeli tři lidé
Sedmašedesátiletý pilot Luigi Fasulo původem ze Švýcarska narazil minulý čtvrtek se svým malým sportovním letadlem do mrakodrapu Pirelli v Miláně.
Krátce před havárií hlásil pilot kontrolní věži technické problémy při řízení stroje. Příčinu tragédie se zatím nepodařilo uspokojivě objasnit, podle některých zpráv měl pilot údajně finanční těžkosti, a proto spáchal sebevraždu. Lidé zpočátku nevěděli, zda se nejedná o atentát podobný tomu z loňského září.
Kanceláře byly naštěstí prázdné
Nehoda se stala ve čtvrtek 18. dubna v 17 hodin 50 minut středoevropského času. Horní patra budovy, kam letoun narazil, procházejí právě stavební rekonstrukcí, takže kanceláře uvnitř byly prázdné.
Letadlo Rockwell Commander 112 narazilo do prostoru mezi 24. a 25. poschodím mrakodrapu, ale poškozeno bylo minimálně osm pater. Z pater nad místem zásahu šlehaly plameny, okolí halil dým.
Zaměstnanci prchali z budovy
Zaměstnanec oblastní vlády Marco Sala byl ve chvíli, kdy letadlo narazilo do budovy, v 21. patře: "Uslyšel jsem velkou ránu a viděl jsem, jak podél oken letěly kusy skla, betonu a železa. Pochopil jsem, že se něco děje a tak jsem okamžitě se svými kolegy seběhl dolů. Musím říci, že jsme neměli žádné obtíže."
Očitým svědkem byl i poslanec Antonio Verro, který svým autem projížděl nedaleko sídla oblastní vlády. "Uslyšel jsem výbuch a viděl jsem, jak z budovy Pirelli vychází kouř. Zavolal jsem okamžitě hasičům."
Krátce před sestupem hlásil pilot technické potíže s přistávacím zařízením. Stroj nemohl dostat do správné pozice pro přistávací manévr. Kontrolní věž s ním však ztratila spojení. Opětný rádiový kontakt se nepodařilo navázat ani věži, ani pilotovi poblíž letícího jiného malého letadla. |
Budova Pirelli - symbol bohatství
Havárii způsobil pilot švýcarsko-italského původu Luigi Fasulo, který řídil malé turistické letadlo typu Piper. Stroj vyletěl půl hodiny předtím ze švýcarského městečka Locarno.
Budova, do níž narazil, byla postavena v 60. letech světoznámou továrnou na pneumatiky Pirelli. Od konce 70. let v budově sídlí oblastní vláda regionu Lombardie. Je to symbol nejbohatší a nejlidnatější oblasti Itálie.
Podobnost s útokem z 11. září vedla okamžitě k obavám z atentátu, které podpořila i současná neklidná politická situace v Itálii.
Byla to nehoda, tvrdí Itálie
Ministr vnitra Claudio Scajola však později potvrdil, že šlo o leteckou nehodu, a velitel milánských hasičů oznámil, že "stabilita budovy není ohrožena, i když letadlo zůstalo vklíněno uvnitř mrakodrapu. Požár byl ale definitivně uhašen."
Rockwell Commander 112 |
Událost se dotkla Italů na citlivém místě - mrakodrap Pirelli je symbolem italského kapitalismu a Milán je symbolem blahobytu, kterého dosáhla část země. A z Milána pochází i televizní a tiskový magnát Silvio Berlusconi, současný premiér země.
To patrně vysvětluje nervózní reakci úřadů. Předseda italského senátu Marcello Pera v prvním okamžiku přerušil práci sněmovny a prohlásil: „Existuje podezření z teroristického útoku.“ Vláda okamžitě svolala bezpečnostní radu země.
"Ministr vnitra sice prohlásil, že nejde o atentát, ale já se dost bojím," říkala ve čtvrtek večer v televizi zaměstnankyně oblastní vlády Maria Sensiová, která v okamžiku výbuchu pracovala v 10. poschodí.
Největší italská pojišťovna Assicurazioni Generali bude muset v rámci plnění pojistné události vynaložit tři až čtyři miliony eur. "Maximální čisté plnění, tedy po odečtení zajištění, je tři až čtyři miliony eur," řekl jeden ze zdrojů. Italský ekonomický list Il Sole 24 Ore napsal, že plnit budou muset také pojišťovny Munich Re a Swiss Re, které jsou součástí zajišťovacího syndikátu třicetipatrové budovy firmy Pirelli. "Ty škody pro nás nejsou významné," podotkl
Nejdřív řev vrtulí a pak přišla rána
k otázce plnění mluvčí
Swiss Re.
Svědkové byli v šoku a dlouho nemohli uvěřit tomu, co se vlastně stalo. Lidé na ulicích si hned připomněli hrůzné záběry padajících newyorských mrakodrapů. Několik Miláňanů na ulici těsně před nárazem spatřilo, jak z malého letadla, které se řítilo na mrakodrap, šlehají plameny.
„Nejdřív jsme uslyšeli řev vrtulí, jako z nějakého malého letadla, pak přišla obrovská rána. A najednou začala ze vzduchu padat spousta věcí - papíry, nábytek...“ řekla jedna milánská úřednice agentuře Reuters.
Okamžiky po neštěstí
Na místo neštěstí přijížděly sanitky a z nich vyskakovali zdravotníci. Za chvíli odváděli muže se zakrvácenou košilí, který si rukou držel poraněnou hlavu. Zranil ho jeden z letících předmětů. Na místo dorazili i první hasiči. Policie rychle oblast uzavřela.
„Byl to zvuk, jako když vybuchne bomba. Chodník se třásl jak při zemětřesení,“ řekla jedna z žen, která se představila jako Lucia. Pětatřicetiletý Stefano Bottazzi, který byl v okamžiku nárazu v sousedním mrakodrapu, popisoval, jak v kanceláři dokonce spadly ze stěny hodiny.
Další svědek, milánský inženýr Gianluca Liberto, nejprve nevěděl, co se stalo. "Slyšel jsem divnou ránu a běžel k oknu. A pak jsem uviděl vymlácená okna mrakodrapu Pirelli a kouř, který z něho vychází."
Ještě tři hodiny po nárazu letadla se z obrovských děr ve dvou stěnách mrakodrapu Pirelli kouřilo. I z dálky šlo zřetelně rozeznat, že z velké části zasaženého podlaží úplně zmizely venkovní stěny. Z jedné strany šel kouř, a navíc odtamtud vytékala i nějaká tekutina.
Mrakodrapy přitahují potíže |
28. července 1945 - Dvoumotorový bombardér B-25 narazil v husté mlze do 85. patra newyorského Empire State Building, v té době nejvyšší budovy světa. |
Záběry výškové budovy v Miláně, do které narazilo malé turistické letadlo, tak, jak je přinesla televize CNN. (18. dubna 2002) |
Záběry výškové budovy v Miláně, do které narazilo malé turistické letadlo, tak, jak je přinesla televize CNN. (18. dubna 2002) |
Záběry výškové budovy v Miláně, do které narazilo malé turistické letadlo, tak, jak je přinesla televize CNN. (18. dubna 2002) |
Záběry televizní stanice CNN na výškovou budovu v Miláně, do které narazilo malé turistické letadlo. (18. dubna 2002) |
Ilustrační fotografie - malé letadlo Piper Warrior. Právě takový letoun narazil 18. dubna 2002 podle úřadů do výškové budovy v italském Miláně. |
Do dvacátého šestého patra mrakodrapu Pirelli v severoitalském Miláně, kde sídlí regionální vláda Lombardie, narazilo malé turistické letadlo, 18. dubna 2002 |
Do mrakodrapu Pirelli v severoitalském Miláně, kde sídlí regionální vláda Lombardie, narazil malý turistický stroj, 18. dubna 2002 |
Okolí zasaženého domu. Italský úřad pro bezpečnost letecké dopravy oznámil, že náraz letadla do milánského mrakodrapu je zřejmě nehoda, 18. dubna 2002 |
Záchranáři odvádějí zraněného muže poté, co do výškové budovy v Miláně, v níž sídlí regionální vláda Lombardie, narazil malý turistický letoun, 18. dubna 2002 |
Malé jednomotorové sportovní letadlo Rockwell Commander 112 na nedatovaném archivním snímku. Letadlo tohoto typu narazilo do mrakodrapu Pirelli v Miláně (19. dubna 2002). |