Podivný způsob, jak se nehoda stala, zavdává podnět k pochybnostem. "Vyšetřování potvrzuje hypotézu, že šlo o nehodu, a ne o sabotáž," uvedl Adalbert Pellegrino, šéf italského Státního úřadu pro bezpečnost letového provozu.
Ministr dopravy Pietro Lunardi zdůraznil, že před 11. zářím by se mohlo hovořit o náhodě, ale způsob, jak k nehodě v Miláně došlo, může tuto náhodu silně zpochybnit.
"Terorista by naplnil letadlo výbušninami a zvolil by si vhodnou chvíli, kdy jsou v budově lidé," podotkl Lunardi k podobnosti s útokem z loňského září v USA. Nehoda v Miláně si podle dostupných informací vyžádala "jen" tři oběti včetně pilota.
V době nehody bylo v budově asi 300 lidí, obvykle zde pracuje o tisíc osob více. Navíc poslední tři patra jsou v rekonstrukci, a tedy byla zcela prázdná. Letadlo vrazilo do budovy ve výši 26. patra.
Vyloučena není ani sebevražda
Ředitelství italského civilního leteckého provozu ENAC zdůrazňuje, že první poznatky potvrzují tezi, že šlo o nehodu. "S ohledem na podivné okolnosti nelze vyloučit ani teorii o sebevraždě," uvedl zdroj z ENAC.
Do mrakodrapu v Miláně narazilo letadlo |
Italský deník La Repubblica se obrátil na pilotova syna, který nevyloučil, že by mohlo jít o sebevraždu kvůli finančním problémům. Milánský státní žalobce Gerardo D'Ambrosio však tuto verzi považuje za méně důvěryhodnou.
Teorii odmítli i pilotovi přátelé: "Kdyby si chtěl vzít život, mohl by namířit do některé hory kolem svého bydliště ve Švýcarsku a nemusel by létat tak daleko," řekl jeden z nich.
Pilota mohla postihnout i nevolnost
Zbývá hypotéza nehody podpořená možností, že sedmašedesátiletého pilota postihla nevolnost. K ověření je nezbytný podrobný rozbor záznamu spojení mezi letadlem a řídícími věžemi na trase, kterou letadlo proletělo ze švýcarského Lugana do Milána.
Už první analýzy záznamů prokazují některé nezvyklé rysy. Především v okamžiku, kdy se letadlo blížilo k cíli na letišti Milán-Linate, letělo ve špatném směru.
Stroj mohl být neovladatelný
Řídící věž proto pilota kontaktovala. "Mám malé technické potíže s podvozkem," odpověděl, ale ani potom letadlo nezměnilo podle instrukcí směr a letělo dál k severu.
Letový dispečer na chybu upozornil pilota, který znovu odpověděl, že řeší problém s podvozkem. Stroj přitom dál mířil špatným směrem vedoucím nad střed města.
"Nelze vyloučit, že potíže s hydraulickým systémem podvozku mohly zasáhnout i další funkce letadla, například řídící soustavu, a tím by se stroj stal neovladatelným," podotýká šéf italského Státního úřadu pro bezpečnost letového provozu.
Pilota mohly dusit zplodiny
Existují výpovědi několika svědků nehody. Jeden se zmínil o částech odpadávajících za letu z letadla, další hovořil o dýmu, který vycházel z přední části stroje. Nelze tedy vyloučit, že zlodiny se dostaly do kabiny a připravily pilota o vědomí.
ENAC ale připomíná zásadu číslo jedna, kterou se má pilot v případě poruchy na stroji řídit: tou je příkaz vzdálit se z prostoru nad obydleným územím. ENAC proto připouští, že úmyslný čin zatím "nelze vyloučit".
Záběry televizní stanice CNN na výškovou budovu v Miláně, do které narazilo malé turistické letadlo. (18. dubna 2002) |
Do mrakodrapu Pirelli v severoitalském Miláně, kde sídlí regionální vláda Lombardie, narazil malý turistický stroj, 18. dubna 2002 |
Okolí zasaženého domu. Italský úřad pro bezpečnost letecké dopravy oznámil, že náraz letadla do milánského mrakodrapu je zřejmě nehoda, 18. dubna 2002 |
Záchranáři odvádějí zraněného muže poté, co do výškové budovy v Miláně, v níž sídlí regionální vláda Lombardie, narazil malý turistický letoun, 18. dubna 2002 |