Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Írán pohrozil uzavřením Hormuzského průlivu, Emiráty spustily ropovod

  21:29aktualizováno  21:29
Írán opět vyhrožuje uzavřením Hormuzského průlivu, což je hlavní dopravní cesta pro mezinárodní přepravu ropy a plynu. Teherán požaduje stažení protiíránských sankcí, jinak úžinu zablokuje.
Nákladní tankery v Hormuzském průlivu (ilustrační snímek)

Nákladní tankery v Hormuzském průlivu (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle analytiků může mít zákon vzhledem k malým pravomocem parlamentu jen symbolický význam. Není také jasné, jak by při uzavření průlivu Írán postupoval, protože v oblasti je soustředěna masivní vojenská síla USA a jejich spojenců.

"Hormuzský průliv bude uzavřen, dokud nebudou zrušeny všechny sankce uvalené na Írán," prohlásil v neděli podle místní agentury Fars poslanec Džavád Karímí Kudúsí. Zákon má parlament projednat tento měsíc. Sankce mezinárodní společenství uvalilo na Írán kvůli jeho neprůhlednému jadernému programu.

Írán už uzavřením průlivu hrozil několikrát. Šéf generálního štábu íránské armády Sajíd Hasan Firúzábádí ale minulý týden prohlásil, že konečné slovo v případném uzavření důležité dopravní cesty nebude mít armáda ani parlament, ale duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí.

Hormuzským průlivem denně proplují tankery se 17 miliony barelů ropy vytěžené v Saúdské Arábii, Spojených arabských emirátech, Kuvajtu a Iráku. Představuje to zhruba pětinu celosvětové produkce. Dále se jím přepravuje téměř všechen plyn exportovaný z Kataru. Když íránská armáda začala hrozit zablokováním průlivu, posílily USA svou vojenskou přítomnost v oblasti.

Arabské emiráty mají pojistku, 380 km dlouhý ropovod

Spojené arabské emiráty mezitím potichu zprovoznily nový ropovod, který v délce asi 380 kilometrů vyhýbá Hormuzskému průlivu. Táhne se přes písečné duny na západě emirátů, přes pohoří Hadžár až do města Fudžajra na břehu Ománského zálivu.

Až dosud se veškerá ropa z emirátů nakládala v Perském zálivu a posílala právě přes Hormuzský průliv. Jakmile bude ropovod fungovat s využitím celé kapacity, měl by být schopen přepravovat až dvě třetiny objemu ropy, kterou Emiráty vytěží při maximálním využití vrtů.

Ropovod je podle agentury Reuters navržen tak, aby mohl přepravovat minimálně 1,5 milionu barelů ropy denně. Předpokládá se ale, že kapacita se postupně zvýší až na 1,8 milionu barelů denně.

Nové potrubí pro vývoz ropy se v emirátech očekávalo už dlouho, naléhavost jeho zprovoznění se ale objevila až v posledních měsících, kdy z Teheránu začaly přicházet výhrůžky zablokováním Hormuzu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

Na bostonský pochod odpůrců neonacismu přišly tisíce lidí. (19. srpna 2017)
Pochod nacionalistů skončil předčasně, ulice Bostonu naplnili jejich odpůrci

Do bostonských ulic se dnes vydaly tisíce odpůrců nacionalistů. Provolávali hesla odsuzující neonacismus a nadřazenost bílé rasy. Hlavní akcí měl být ale...  celý článek

Španělští policisté zastřelili ve městě Cambrils pětici teroristů, kteří...
Útočník z Barcelony byl mezi zabitými teroristy v Cambrils, uvedla policie

Jeden z útočníků z dodávky, se kterou v Barceloně zabili třináct lidí, je mrtvý. Podle úřadů patřil k pětici lidí, které policisté zastřelili ve městě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.