Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Íránský vůdce Chameneí otočil: Povolební protesty asi neřídil Západ

  13:14aktualizováno  16:23
Povolební násilí v Íránu zorganizovaly cizí mocnosti, tvrdil až doteď režim v Teheránu. Teď je ale všechno jinak. Nejvyšší duchovní Alí Chameneí, nejvlivnější figura v zemi, prohlásil: Nemám o tom důkazy. Při protestech po červnových prezidentských volbách, které oficiálně vyhrál Mahmúd Ahmadínežád, zemřely desítky lidí.

Nejsou důkazy, že by íránská opozice spolupracovala se západními mocnostmi, říká Chameneí. | foto: Profimedia.cz

Chameneí se nejspíš snaží snížit napětí v zemi, napsal britský server BBC. Ten dokonce hovoří o "zásadním obratu" v politice Teheránu.

"Neobviňuji vůdce nedávných incidentů, že byli podřízeni zahraničním silám, jako jsou Spojené státy a Británie, protože pro nic takového nemám důkazy," prohlásil ajatolláh v íránské televizi.

Revoluční tribunál momentálně soudí desítky oponentů režimu, kteří se za mřížemi ocitli po červnových protestech. Ty se rozhořely po prezidentských volbách. Hlasování oficiálně vyhrál Mahmúd Ahmadínežád. - více o červnových demonstracích si přečtěte zde

Duchovní vůdce Íránu nicméně prý nepochybuje o tom, že masové demonstrace někdo předem naplánoval. "Tento komplot byl naštěstí zničen... Naši nepřátelé dostali od íránského lidu políček, ale pořád si ještě dělají naděje a pokračují v prosazování svého," uvedl Chameneí.

Zastánci tvrdé linie požadují zatčení i dvou hlavních opozičních kandidátů z prezidentských voleb Míra Hosejna Músávího a Mahdího Karrúbího a také někdejšího íránského prezidenta a otevřeného kritika současného režimu Alí Akbara Hášemího Rafsandžáního. Právě toho vinili, že spolupracoval s Washingtonem a Londýnem na destabilizaci Íránu.

Přesto Chameneí ve svém komuniké podotkl, že "v záležitostech takové důležitosti nelze jednat na základě prostého podezření a zvěstí". "Můžete si být jisti, že zločiny nebudou tolerovány, ale v takto významných otázkách by verdikty měly být podloženy silnými důkazy," řekl.

Možná se i znásilňovalo

Íránská vláda připustila, že v některých případech mohli být zadržení opoziční aktivisté ve vazbě zneužiti. "Prokázalo se, že k znásilnění některých zadržených, ať už obuškem nebo lahví, opravdu došlo," citoval nejmenovaného člena vládní vyšetřovací komise íránský zpravodajský server Parlamentnews.

O případech týrání zadržených aktivistů se světová média dozvěděla prostřednictvím lídrů opozice. Příběh jedné z obětí kupříkladu zveřejnil na svých internetových stránkách i neúspěšný prezidentský kandidát Karrúbí. Íránská vláda až doteď všechna tato svědectví odmítala jako lži.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Na Slovensku odsoudili exministry, miliardový tendr vyvěsili na nástěnku

Slovenský soud uznal dva bývalé ministry vinnými z machinací při miliardovém tendru. Uložil jim za to dlouholeté tresty. Další tři obžalované, kteří se jako...  celý článek

Islandská geotermální elektrárna Hellisheiði
Elektrárna na Islandu odčerpává CO2 z atmosféry, ukládá ho do země

Geotermální elektrárna na Islandu testuje nový způsob snižování emisí oxidu uhličitého. Do provozu nasadila speciální zařízení, které tento skleníkový plyn...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Francouzi objasnili záhadné krádeže v autobusu: zloděj se skrýval v kufru

Francouzská policie minulý týden vyřešila sérii záhadných krádeží v autobusech mířících z Paříže na letiště Beauvais. Mizející cennosti měla na svědomí dvojice...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.