Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Irácký písek končí v Ostravě

  8:53aktualizováno  8:53
Uprostřed rozlehlého dvora stojí několik oprýskaných armádních náklaďáků. Kabiny ještě zdobí arabské nápisy a české vlajky. Víc jak půl roku po návratu české vojenské polní nemocnice z Iráku až právě tady na okraji Ostravy fakticky mise končí.

"Dostane se všude i do motoru a brzd," říkají mechanici o pouštním písku, od kterého armádní vozidla čistí.

"Není to tak, že z auta vymeteme hromádku písku," usmívá se šéf opravny nákladních vozidel OKD Doprava Juraj Čech.

Armádní "tatrovky" podle něj projdou v dílnách doslova revitalizací, od výměny pneumatik až po vyčištění a opravy motoru, převodovky a brzd. "Zrníčka pouštního písku jsou všude. Nabalí se na mastné díly a jako bruska odírají některé součástky," konstatuje Čech.

Ročně podle něj projede dílnami OKD Doprava několik desítek armádních náklaďáků, které sloužily českým vojákům v misích v Bosně, Afghánistánu i Iráku. Taková důkladná revize a oprava jednoho vozu pak trvá asi tři týdny. "Náklady na revitalizaci u jednoho náklaďáku se pohybují od 100 tisíc do půl milionu korun," počítá Čech.

Jeho firma pro armádu dodává speciální zdvihací zařízení na kontejnery, které na podvozky montuje. "Logicky pak armáda nechává zařízení kontrolovat a opravovat u nás," vysvětluje vedoucí obchodního oddělení Jiří Studzinski, proč "irácký písek" končí právě v Ostravě.

Nákladní kontejnery používá armáda nejen k převozu materiálu, ale částečně se z nich skládá například právě polní nemocnice.

"Materiál v takových podmínkách, jaké panují, v Iráku prostě trpí. V noci je teplota u nuly a přes den pak vyšplhá ke čtyřicítce. To se musí někde projevit," míní Studzinski a ukazuje na oprýskané a rezavé díly zdvihacího zařízení.

Zatímco na rozlehlém prostranství areálu za ním ještě několik vozů na čištění čeká, v dílnách mechanici usilovně pracují na nástavbě pojízdné zubní ambulance, která k polní nemocnici patří. Z Iráku se vozidlo vrátilo koncem loňského roku. Samotné vozidlo LIAZ a jeho nástavba už má zčásti opět bílou barvu, která svítí do přítmí dílen.

"Když to sem přivezli, byla spíše šedivá," vzpomíná jeden z techniků. Do bočního otvoru montuje výkonnější klimatizaci. "Vojáci si stěžovali, že v pouštních podmínkách ta předchozí nestačila chladit," dodává. Mladík uvnitř zatím usilovně drhne saponátem podlahu ambulance a vzduch v ordinaci je cítit čerstvým nátěrem. "Všechno musí být čisté a naprosto funkční," říká Jiří Studzinski a nahlíží pod plachtu, která zakrývá zubařské křeslo.

Nákladní auta, s nimiž pracují čeští vojáci v Iráku, se čistí v Ostravě.

Autoři: natoaktual.cz,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Americký bombardér B-1B Lancer během nízkého průletu nad dráhou mošnovského...
Americké bombardéry se vrátí nad Česko. Prověří letecké návodčí

Do chystaného cvičení Ample Strike v České republice by se na přelomu srpna a září měly opět zapojit americké strategické bombardéry B-1 a B-52. Cvičení má...  celý článek

Ve Vyškově ukončilo šestitýdenní výcvik 67 nových příslušníků Aktivních záloh
Do výcviku záloh přijala armáda rekordní počet dobrovolníků

Do šestitýdenního armádního kurzu základní přípravy nastoupil rekordní počet zájemců o službu v aktivní záloze. Informovalo o tom velitelství výcviku ve...  celý článek

Dron zneškodněný laserovým systémem MEHEL na platformě obrněnce Stryker...
Zabiják dronů. Armáda po zkušenostech z Mosulu zkouší výkonný laser

Bylo jen otázkou času, kdy se stále lepší a především levnější a dostupnější drony stanou vojenskou hrozbou. Americká armáda po nepříjemných zkušenostech z...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.